TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p375-390.id426

Keywords:

Mathematical Education, Geometric Transformations, Teaching Practices

Abstract

This work aims to investigate the practices of teachers of Basic Education in the teaching of Geometric Transformations. As a theoretical contribution, a bibliographical review of studies related to the teaching of geometric transformations, studies on teacher education, and in the official documents that guide teaching in Brazil as the National Curricular Parameters (1998) and the National Curricular Common Base (2017). For the development of the research, we developed and applied a questionnaire to 20 mathematics teachers who work in Basic Education. The results show that some of the teachers do not teach Geometric Transformations, and those who teach have difficulty working with the students, and that they have some methodological difficulties, as well as being unaware of the connection of this content with others in mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

João do Espírito Santo Lima Malcher Junior, UEPA

Licenciatura em Matemática (UEPA)

Rosineide de Sousa Jucá, UFMT

Doutora em Educação Ciências e Matemática (UFMT/REAMEC)

References

BLANCO, Maria Mercedes García. A formação inicial de professores de matemática: fundamentos para a definição de um curriculum. In: Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas, SP: Mercado das letras, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Terceira versão final. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática – 5ª a 8ª séries. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

D’AMBROSIO, Beatriz Silva. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Revista proposições v. 4 n. 1[10] março, 1993

DARLING-HAMMOND. Linda. BRANSFORD, J. Preparing teachers for a Changing world. What teachers should learn and be able to do. The National Academy of Education. Jossey-Bass-CA: São Francisco, 2005.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: forma-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

JARAMILLO, Diana. Processos metacognitivos na (re) constituição do ideário pedagógico de licenciados em matemática. In: FIORENTINI, D. (ORG). Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos e novos olhares. Campinas, SP: Mercado das letras, 2003.

MEDEIROS, Lígia Giesta Ferreira. Dando movimento à forma: as transformações geométricas no plano na formação continuada à distância de professores de matemática. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Vassouras: Universidade Severino Sombra, 2012.

MEDEIROS, Margarete Farias. GRAVINA, Maria Alice. Geometria dinâmica no ensino de transformações no plano. In: Professor de Matemática Online: Revista eletrônica da Sociedade Brasileira de Matemática. V. 3. N. 1. 2015 DOI: https://doi.org/10.21711/2319023x2015/pmo35

NACARATO. Adair Mendes et al. Professores e futuros professores compartilhando aprendizagens: dimensões colaborativas em processo de formação. In: NACARATO, Adair Mendes. PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela. (Org.). A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

OLIVEIRA, Sabrine Costa. (Re)construção do pensamento geométrico de professores numa abordagem investigativa sobre simetria de reflexão. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, 2016.

RUDIO, Franz Victor. Introdução ao projeto de pesquisa. 34. ed. Petrópolis - RJ: Vozes, 2007.

SHULMAN, Lee. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del professorado. v. 9, 2, 2005

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014 DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério, In: Revista Brasileira da Educação, n.º 13. ANPED. São Paulo, 2000.

Published

2019-12-27

How to Cite

SANTO LIMA MALCHER JUNIOR, João do Espírito; SOUSA JUCÁ, Rosineide de. TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 375–390, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p375-390.id426. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/509. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies