EMERGENCY REMOTE TEACHING: THE PERCEPTION OF BASIC EDUCATION TEACHERS IN THE PRODUCTIONS AVAILABLE IN THE CAPES PERIODICAL PORTAL DATABASE IN 2020 AND 2021

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.22066.id1602

Keywords:

Pandemic, Basic Education, Emergency Remote Schooling, Technology

Abstract

The Covid-19 pandemic forced the adoption of restrictive sanitary measures in order to prevent the spread of the disease, which affected, among other sectors, the schools. In-person classes were replaced by digitally remote ones, authorized by the Ministry of Education, and to make them feasible, the Emergency Remote Learning (ERE, in Portuguese) was created, mediated by digital technologies. The present text analyzes the experiences of basic education teachers with the new teaching model, collected by researchers whose articles, produced in the years 2020 and 2021, the period of appearance and dissemination of the new coronavirus, are available in the database of the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes, in Portuguese). In this literature review, it was found that there is little research on emergency remote teaching that has teachers’ perceptions as a source, and that in most of them, technology is reduced to its technical instrumentality and innovative ingenuity and conceived as neutral. The professors heard in the analyzed researches pointed out the digital divide as the main difficulty for the performance of their functions, and that the implementation of the ERE did not guarantee the minimum conditions of access and participation for a large portion of Brazilian students and even teaching staff.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jullianna Ferreira de Melo Vieira, UEG

Mestranda Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologia (PPGIELT/UEG) Professora da Educação Básica

Veralúcia Pinheiro, UNICAMP

Doutora em Educação (UNICAMP) Professora na Universidade Estadual de Goiás (UEG) Docente do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologia (PPGIELT/UEG)

Yara Fonseca de Oliveira e Silva, UFRJ

Doutora em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento (UFRJ) Professora na Universidade Estadual de Goiás (UEG) Docente do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologia (PPGIELT/UEG)

References

ANDES-SN. Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior. Grupo de Trabalho Política Educacional. Projeto do capital para educação: O ensino remoto e o desmonte do trabalho docente. (v. 4). 2020. Disponível em: https://issuu.com/andessn/docs/cartilha_ensino_remoto. Acesso em: 25 set. 2021.

BOLAÑO, César. Organização em rede, capital e a regulação mercantil do elo social: para a crítica da economia política da internet e da indústria cultural. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 12, n.1, p. 6-16, maio 2016. DOI: https://doi.org/10.18617/liinc.v12i1.890

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n.º 11/2020. Orientações educacionais para a realização de aulas e atividades pedagógicas presenciais e não presenciais no contexto da pandemia. 2020a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=148391-pcp011-20&category_slug=julho-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 19 set. de 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Portaria CNE/CP n.º 5/2020. Reorganização do calendário escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da pandemia da COVID-19. 2020b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1450. Acesso em: 20 set. 2021.

FEENBERG, Andrew. Teoría crítica de la tecnologia. Trad. Claudio Alfaraz. Revisão Diego Lawler. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad — CTS, Buenos Aires, n. 5, v. 2, p. 109-123, jun. 2005.

FEENBERG, Andrew. O que é a filosofia da tecnologia? In: NEDER, R. T. (org.). Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Ciclo de Conferências Andrew Feenberg. Brasília, v. 1, n. 3, 2010. Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/ Centro de Desenvolvimento Sustentável.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Infográfico Censo Escolar 2019. Brasília, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/download/2019/infografico_censo_2019.pdf. Acesso em: 25 set. 2021.

KUENZER, Acacia. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval; SANFELICE, José Luís (org.). Capitalismo, trabalho e educação. São Paulo: Autores Associados/Histedbr, 2002. p. 77-96.

OLIVEIRA, Carloney Alves de; AMANCIO, Joenneyres Raio de Souza. Estratégias didáticas de professores no Ensino Remoto Emergencial (ERE) frente à pandemia da Covid-19: novos desafios, outros aprendizados. Revista Devir Educação. Lavras, MG, Edição Especial, p. 323-340, set. 2021. Disponível em: http://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/455/232/. Acesso em: 16 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.455

PEIXOTO, Joana. Relações entre sujeitos sociais e objetos técnicos uma reflexão necessária para investigar os processos educativos mediados por tecnologias. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 20, n. 61, p. 317-332, abr./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206103

PEIXOTO, Joana. Tecnologias e relações pedagógicas: a questão da mediação. Revista Educação Pública. Cuiabá, v. 25, n. 59, p. 367-379, maio/ago. 2016.

PEIXOTO, Joana; ECHALAR, Adda Daniela Lima Figueiredo. Tensões que marcam a inclusão digital por meio da educação no contexto de políticas neoliberais. Educativa. Goiânia, v. 20, n. 3, p. 507-526, set./dez. 2017. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6836/3809. Acesso em: 4 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.18224/educ.v20i3.6836

ROSA, Maria Cristina; SANTOS, José Elyton Batista dos; SOUZA, Denize da Silva. O ensino de matemática e tecnologias: ações e perspectivas de professores de matemática em tempo de pandemia. Revista Devir Educação. Lavras, MG, Edição Especial, p. 287-302, set. 2021. Disponível em: http://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/424/230/. Acesso em: 16 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.424

SAVIANI, Dermeval; GALVÃO, Ana Carolina. Educação na Pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade ANDES-SN, ano XXXI, p. 36-49, jan. 2021. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf. Acesso em: 18 set. 2021.

SOUZA; José Batista de; VASCONCELOS, Carlos Alberto. Docência em Tempos de Covid-19: concepções de professores do ensino médio sobre o uso das tecnologias digitais no ensino remoto. Revista Devir Educação. Lavras, MG, Edição Especial, p. 247-268, set. 2021. Disponível em: http://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/416/228/. Acesso em: 15 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.416

TEIXEIRA, Cristina de Jesus; FERREIRA, Weberson Campos; FRAZ, Joeanne Neves; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Tecnologias e trabalho remoto em tempos de pandemia: concepções, desafios e perspectivas de professores que ensinam matemática. Revista Devir Educação, Lavras, MG, Edição Especial, p.118-140, set. 2021. Disponível em: http://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/402/205/. Acesso em: 15 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.402

TRINDADE, Lays do Carmo Cavalcante; CARMO, Lorena Fonseca do; SILVA, Bruno Andrade da. Percepção dos professores sobre o ensino remoto emergencial durante a pandemia da Covid-19, na vila de Carapajó/Cametá, Pará. Perspectivas Em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade. Naviraí, MS, v. 8, n. 18, p. 385-395, jul./dez. 2021. Disponível em https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/13146/. Acesso em: 6 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.55028/pdres.v8i18.13146

Published

2022-09-01

How to Cite

MELO VIEIRA, Jullianna Ferreira de; PINHEIRO, Veralúcia; OLIVEIRA E SILVA, Yara Fonseca de. EMERGENCY REMOTE TEACHING: THE PERCEPTION OF BASIC EDUCATION TEACHERS IN THE PRODUCTIONS AVAILABLE IN THE CAPES PERIODICAL PORTAL DATABASE IN 2020 AND 2021. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22066, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.22066.id1602. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/205. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies