THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n1.e010.id1349

Keywords:

Contemporaneity, Technologies, Knowledge society, Information society

Abstract

The purpose of this experience report is to reflect on the current society, which is strongly marked by the advent of technologies. For that, it starts from discussions of the discipline of Education and Knowledge in Contemporary of the Graduate Program in Education (PPGE), of the State University of Goiás (UEG) - Inhumas, in the year 2021/1. The report permeates the conceptualization of the social body, its historical aspects and thinking/reflecting on contemporary issues that allowed this collectivity to be known today by polysemic terms, such as information society, knowledge society, technological society, among others that are assigned in the 21st century. From this, it was possible to move the thought towards deepening knowledge, which, in turn, resulted in this report.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gabriela Barbosa Guimarães, UFJ

Mestranda em Educação (PPGE/UFJ-Jataí) Professora da Educação Básica da rede Municipal de Educação de Jataí-GO

Hortência Matias de Castro, UEG

Mestranda em Educação (PPGE/UEG-Inhumas) Bolsista do Programa Interno de Bolsas da UEG. Professora da Educação Básica da rede Municipal de Educação de Jaraguá - GO

Janaína Walkíria Brito e Silva, UEG

Mestranda em Educação (PPGE/UEG-Inhumas) Bolsista do Programa Interno de Bolsas da UEG. Professora da Educação Básica da rede Municipal de Educação de Anápolis-GO

References

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

ANTUNES, Ricardo. Coronavírus: o trabalho sob fogo cruzado. São Paulo: Boitempo, 2020.

BELL, Daniel. Quem governará? Políticos e tecnocratas na sociedade pós-industrial. In: O advento da sociedade pós-industrial: uma tentativa de previsão social. São Paulo: Abril Cultural, 1976.

BERNHEIM, Carlos Tünnerman; CHAUÍ, Marilena Souza. Desafios da universidade na sociedade do conhecimento: cinco anos depois da conferência mundial sobre Educação superior. Brasília: UNESCO, 2008.

CASTELLS, Manuel. A era da informação: economia, sociedade e cultura, v.1, São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CHAUÍ, Marilena Souza. Introdução à história da filosofia: dos pré-socráticos a Aristóteles, v. 1. 2.ed., rev. e ampl. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

CHAUÍ, Marilena Souza. Atopia e Acronia: do espaço ao ponto e do tempo ao instante. In: COÊLHO, Ildeu Moreira; FURTADO, Rita Márcia Magalhães (Orgs.). Universidade, cultura, saber e formação. Campinas, SP: Mercado de letras, 2016.

KUMAR, Krishan. A sociedade de informação. In: Da sociedade pós-industrial à pós-moderna: Novas teorias sobre o mundo contemporâneo. Tradução: Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2006.

LIBÂNEO, José Carlos. As transformações técnico-científicas, econômicas e políticas. In: LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização, 10. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2012.

SACRISTÁN, José Gimeno. A educação na sociedade da informação. In: SACRISTÁN, José Gimeno. A educação que ainda é possível. São Paulo, Artmed Editora,2008.

SANCHO, Juana. Para uma tecnologia educativa. 3. ed. Barcelona: Horsori, 1998.

SCHWAB, Klaus Martin. A quarta revolução industrial. Tradução Daniel Moreira Miranda. São Paulo, EDIPRO, 2016.

Published

2022-02-04

How to Cite

BARBOSA GUIMARÃES, Gabriela; MATIAS DE CASTRO, Hortência; BRITO E SILVA, Janaína Walkíria. THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 1, p. e010, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e010.id1349. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/258. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies