CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n3.e087.id1321

Keywords:

Affectivity, Henri Wallon, Teacher-student relationship, Remote teaching

Abstract

This work aims to show the importance of the teacher-student relationship in the teaching-learning process of Mathematics, through the analysis of the answers to a questionnaire applied to students in the 9th grade of elementary school in a school in the city of Belém-PA. We seek to understand the main difficulties faced by these students in virtual classes during the COVID-19 pandemic period and how the lack of face-to-face interaction with teachers during these classes was for them. Therefore, we initially carried out a bibliographical research on virtual classes, understanding their benefits and challenges, and we also found, in the texts of psychologist Henri Wallon, a theoretical framework to justify how affectivity is important in the teaching-learning process. A quali-quantitative approach was used in the analysis and the results show that the rupture in the face-to-face relationship between professor and students was a difficulty to be overcome by everyone.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Diego Rodrigo Habr de Lima, UFPA

Mestre em Matemática (UFPA) Professor de Matemática da rede privada em Belém-PA

Paulo Vilhena da Silva, UFPA

Doutor em Educação Matemática (UFPA) Professor do magistério superior na UFPA, Docente do Mestrado Nacional em Matemática em Rede (PROFMAT/UFPA)

Cristiane Ruiz Gomes, UFPA

Doutorado em Engenharia Elétrica (UFPA) Professora do magistério superior na UFPA

Cristina Lúcia Dias Vaz, UFPA

Doutorado em Matemática Aplicada (UNICAMP) Professora do magistério superior na UFPA, Docente do Programa de Pós-Graduação Criatividade e Inovação em Metodologias de Ensino Superior (PPGCIMES/UFPA)

References

ALMEIDA, Wanessa da Silva; SILVA, Danilo Rodrigues Pereira. Mudanças nas condições socioeconômicas e de saúde dos brasileiros durante a pandemia de COVID-19. Rev. bras. epidemiol. Rio de Janeiro, v. 23, 2020. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-790X2020000100211&lng=en&nrm=iso. Acesso em 29 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-549720200105

ALVES, Lucineia. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, Vol. 10, p. 83-92, 2011. DOI: https://doi.org/10.17143/rbaad.v10i0.235

ARAÚJO, Francisco Willame Gomes; SILVA, Emanoel Marcilio de Abrantes Gadelha; SILVA, Roberlandia de Abrantes Gadelha. Uma análise da educação matemática durante a pandemia de covid-19. Anais VII CONEDU - Edição Online... Campina Grande: Realize Editora, 2020.

BAPTISTA, Dulce Maria Tourinho. O debate sobre o uso de técnicas qualitativas e quantitativas de pesquisa. In: MARTINELLI, Maria Lucia (Org.). Pesquisa Qualitativa: um instigante desafio. São Paulo: Veras, 1999.

BARRAGAN, Raquel Farina. Matemática: é possível aprender a distância? Anais do XIX Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática, Juiz de Fora–MG, Universidade Federal de Juiz de Fora/MG, 2015.

BASSO, Silvia Eliane de Oliveira; FIORATTI, Netúlio Alarcon; COSTA, Maria Luisa Furlan. A Matemática Diante da Possibilidade do Ensino Remoto: uma discussão curricular. Plurais Revista Multidisciplinar, v. 5, n. 2, p. 192-213, 2020. https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2020.v5.n2.192-213 DOI: https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2020.v5.n2.192-213

CALVANI, Antonio; FINI, Antonio; RANIERI, Maria. Assessing digital competence in secondary education. Issues, models and instruments. Issues in information and media literacy: education, practice and pedagogy, p. 153-172, 2008.

DEMIZU, Fabiana Silva Botta et al. Reflexões sobre teorias da aprendizagem para o ensino de ciências: Piaget x Vygotsky. Anais do XII Congresso Nacional de Educação, Curitiba-PR, 2015.

KIROUAC, Gille. Les émotions”. In: Richele, M. et al. Traité de Psychologie Experimentale. Paris, PUF, 1994.

MAHONEY, Abigail Alvarenga; DE ALMEIDA, Laurinda Ramalho. Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da Educação. Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação. ISSN 2175-3520, n. 20, 2005.

MENDES, Thamires Christine; BACCON, Ana Lúcia Pereira. Profissão docente: o que é ser professor? Anais do XII Congresso Nacional de Educação, Curitiba-PR, 2015.

MOREIRA, Eline Dias. A importância da afetividade no processo de ensino-aprendizagem de matemática. Dissertação (Mestrado Matemática) – Mestrado Professional em Matemática. Pontifícia Universidade Católica. São Paulo – SP, 2007.

OESTREICH, Laura; COSTA, Daniela; GOLDSCHMIDT, Andréa Inês. O olhar cuidadoso do educador: caminhos percorridos. Revista Prática Docente. v. 3, n. 1, p. 366-385, 2018. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p366-385.id175

SALLA, Fernanda. Henri Wallon e o conceito de emoção. Nova Escola (online), 2011. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/114/henri-wallon-conceito-emocao. Acesso em 14 de março de 2021.

SANTOS, Bruna Cassol; SCHEFFER, Nilce Fátima. Aprendizagem matemática com o auxílio de ambientes virtuais. PERSPECTIVA, Erechim. v.36, n.135, p.7-13, 2012.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2021-12-31

How to Cite

HABR DE LIMA, Diego Rodrigo; VILHENA DA SILVA, Paulo; RUIZ GOMES, Cristiane; DIAS VAZ, Cristina Lúcia. CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 3, p. e087, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e087.id1321. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/299. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies