ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n3.e088.id1004

Keywords:

Body, Textbook, Common National Curricular Base

Abstract

This study portrays the historical context of the human body, favoring reflections on the treatment offered to it in different social moments, with the aim of realizing how the body theme can be addressed in the school context through the analyze on textbooks of the National Textbook Program (2020). Floating reading was used to analyze the online Science Guide prepared for the choice of didactic material, where the selected work was entitled: “Science, Life and Universe,” the copy presents relevant studies under the prepositions of the Common National Curricular Base (2018), in which the human body is represented in the Thematic Unit 'Life and Evolution' through questions inherent to living beings, in the final grades of elementary school, with a noticeable absence of sexuality dialogue with the themes: gender, identity and orientation sexual, in which these issues are closely connected to the human being as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Beatriz Azevedo de Souza dos Santos, UFRJ

Mestrado Profissional em Formação Científica para Professor de Biologia (UFRJ) Professora da Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro - SEEDUC/RJ

Maria de Fátima Alves de Oliveira, IOC

Doutorado em Ensino de Biociências e Saúde pelo Instituto Oswaldo Cruz, Docente no Programa em Ensino em Biociências e Saúde (IOC/Fiocruz)

References

ALVES, Thamar Kalil de Campos; VALIENGO, Amanda. O livro didático e o PNLD algumas reflexões: mapeamento em artigos científicos. In:ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 19, 2018, Salvador, Anais [...] Salvador: UFBA, 2018. p. 1-38.

APPENZELLER, Simone; MENEZES, Fábio Husemann; SANTOS, Gislaine Goulart; PADILHA, Roberto Ferreira; GRAÇA, Higor Sabino, BRAGANÇA, Joana Froés: Novos tempos, novos desafios: Estratégias para equidade de acesso ao ensino remoto emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44 (sup. 01), p. 1-6, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200420

AZEVEDO, Débora. Revisão de Literatura, Referencial Teórico, Fundamentação Teórica e Framework Conceitual em Pesquisa – diferenças e propósitos, Working paper, 2016.

BARBOSA, Maria Raquel; MATOS, Paula Mena; COSTA, Maria Emília. Um olhar sobre o corpo: O corpo ontem e hoje. Psicologia & sociedade, v. 23, (1): 24-34, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822011000100004

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional do Livro Didático, Brasília: 2020.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais de Ciências Naturais, Brasília: 1998.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Introdução ao 3º e 4º Ciclos de Ciências, Brasília: 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular, Ministério da Educação, Brasília: 2018.

BRASIL. Guia Digital, Programa Nacional do Livro Didática. Ministério da Educação, Brasília: 2020

BRASIL. Coronavírus, Ministério da Saúde, Brasília: 2021.

CANI, Joseane Brunet ti; SANDRINI, Elizabete Germânia Ca Ron; SOARES, Gilvan Mateus; SCALZER, Kamila. Educação e Covid-19: a arte de reinventar a escola mediando a aprendizagem “prioritariamente” pelas TDIC. IFES CIÊNCIA, v. 6. p. 23-39. Ed. Especial n.1, 2020. DOI: https://doi.org/10.36524/ric.v6i1.713

CRUZ, Mayara Nascimento; BARRETO, Mércia Ferreira. Concepções sobre corpo na contemporanidade: uma revisão narrativa. Cientefico, v. 19, n. 39, 2019.

DESIDÉRIO, Ricardo. A exclusão da temática sexualidade nos anos inicias do ensino fundamental na bncc e seus reflexos para o ensino de ciências. Horizontes, v. 8, n. 15, p. 98-112, 2020. DOI: https://doi.org/10.30612/hre.v8i15.12282

DOURADO, Cláudia de Souza; FUSTINONI, Suzete Maria; SCHIRMER, Janine; SOUZA, Camila Brandão. Corpo, Cultura e Significado. J Hum Growth Dev, v. 28 (2), p. 206-212, 2018. DOI: https://doi.org/10.7322/jhgd.147240

KRASILCHIK, Miriam. Prática de Ensino de Biologia, 4ª. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2011.

LIMA, Mayara Prado Cardoso; SANT’ANA, Débora de Mello Gonçalves; BESPALHOK, Daniellle das Neves. A importância do estudo do corpo na educação básica. Arquivos do MUDI, v. 23, n.3, p. 263-277, 2019. DOI: https://doi.org/10.4025/arqmudi.v23i3.51551

MACHADO, Nilza Zanon de Sousa; GODOY. Elenilton Vieira. Olhar sobre o currículo oculto a partir do ponto de vista de uma professora de matemática. RPEM/ PA, v. 8, n. 17, p.178-200, 2019. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2019.8.17.178-200

MELO, Lívia Mol Fraga; LIMA, Ana Luiza Veloso; RODRIGUES, Anna Carla Silveira; SANTO, Tatiana Vasques C. Corpo social e as relações de cuidado. In: SEMINÁRIO CIENTÍFICO DA FACIG, 02, 2016, Minas Gerais. Anais [...] Minas Gerais: FACIG, 2016. p. 1-3.

MINAYO, Maria Cecília. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade.Ciência e Saúde Coletiva, v. 17, (3), p. 621-626, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007

OMS. Organização Mundial da Saúde. Briefsexuality-related communication: recommendations for a publichealth approach. (traduzido), 2015.

RAMOS, Karen Christina de A.B.; FONSECA, Lana Claudia de S.; GALIETA, Tatiana. Ser um corpo mais humano: visões de professores de ciências e biologia sobre o ser humano. Ensino Saúde e Ambiente, v. 13 (1), p. 280-309, 2020. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2020.v13i1.a27134

REIS, Diones. Estudos sobre as concepções e influências históricas nas abordagens no ensino de ciências sobre o corpo humano e as aproximações de visão crítica realizadas na licenciatura em educação do campo. Trabalho de conclusão de curso (graduação) UFSC. Graduação em Educação do Campo. Florianópolis, 2020.

REIS, Hellen José Daiane; DUARTE, Marcos Felipe Silva; SILVA, Jackson Ronie Sá. Os temas: Corpo humano, gênero e sexualidade em livros didáticos de ciências do ensino fundamental. IENCI, v. 24 (1), p. 223-238, 2019. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n1p223

RIOS, Fabíola Teixeira Araujo; MOREIRA, Wagner Wey. O corpo na escola: Qual é o seu papel? Triângulo, v. 9, n. 2: 225-237, 2016. DOI: https://doi.org/10.18554/rt.v9i2.1870

SARAIVA, Georgia do Nascimento; SALOMÃO, Simone Rocha. Os Discursos do livro didático de biologia: Um exercício de análise com base em Bakhtin, In: ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO DE BIOLOGIA, 09, 2016, Paraná. Anais [...] Paraná: SENBIO, 2016. p. 1707-1717.

SILVEIRA, Eduardo. Que corpo é esse? In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 07, 2018, Pará. Anais [...] Pará: UFPA, 2018. p. 4248- 4257.

SOARES, Lima; VIÇOSA, Carrozoni Lopes; FOLMER,Vanderlei. As representações do corpo humano nos livros didáticos de Ciências. Góndola Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 13 (1), 55-72, 2018. DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.12018

SUDA, Nara; LUZ, Therezinha Madel. Sentidos e significados do corpo: Uma breve contribuição ao tema. Ceres: Nutrição e Saúde, v. 5 (2). p. 101-112, 2010.

Published

2021-12-31

How to Cite

SOUZA DOS SANTOS, Ana Beatriz Azevedo de; ALVES DE OLIVEIRA, Maria de Fátima. ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 3, p. e088, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e088.id1004. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/300. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies