HISTORY OF MATHEMATICS OF MIDDLE SCHOOL IN THE SBHMAT SHORT-COURSE BOOKS (2001-2017)

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p28-44.id575

Keywords:

Short-course books, History for teaching Mathematics, Middle School, Basic education

Abstract

In this article we present the results of a research on the Mathematics History short-course books published by the Brazilian Society of Mathematics History from 2001 to 2017 whose contents were aimed at Middle School grades. Our objective was to identify and characterize the suggestions proposed in these books for the didactic actions of Mathematics teachers at this school level. To operate the research, we carried out, at first, a survey of the short-course books, sorting them into three research tendencies in Mathematics History, in order to select only those that dealt with History for teaching Mathematics. Then we identified and characterized the books which included contents for Middle School. The results indicated that, from the 101 short-course books, 21,78% propose approaches centered around contents pertaining to Middle School which can be used to facilitate the teacher's organization and didactic actions in their Mathematics classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucas Silva Silva Pires, UFPA

Mestrando em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA)

Iran Abreu Abreu Mendes, UNESP

Pós-doutorado em Educação Matemática (UNESP/Rio Claro) Professor Titular do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI/UFPA) Se ligado a algum Programa de Pós-Graduação, indicar.

References

BARROS, Rafael José Alves do Rego.; MENDES, Iran Abreu. Descrição dos conteúdos de ensino superior presentes nas teses em história e epistemologia da matemática (1990-2010). Cocar, v.13, n. 25, p. 399 – 420, abr., 2019

BARROS, Rafael José Alves do Rego.; MENDES, Iran Abreu. Dissertações e teses em História e Epistemologia da Matemática: contribuições para a abordagem da Geometria Espacial no Ensino Médio. Principia, n. 37, p. 139 – 150, nov., 2017. DOI: https://doi.org/10.18265/1517-03062015v1n37p139-150

MENDES, Iran Abreu. História no ensino da matemática: trajetórias de uma epistemologia didática. REMATEC, ano 8, n.12, jun., 2013.

MENDES, Iran Abreu. História para o Ensino de Matemática na Formação de Professores e na Educação Básica: uma Análise da Produção Brasileira (1997 – 2017). UFPA: Projeto de pesquisa. Belém, 2018.

MENDES, Iran Abreu. Uma história das pesquisas em História da Matemática no Brasil: produções, disseminações e contribuições à Formação de Professores de Matemática. UFPA: Projeto de pesquisa. Belém, 2018.

MENDES, Iran Abreu; SILVA, Carlos Aldemir Farias da. Problematizationand Research as a Method of Teaching Mathematics. IEJME, v. 13, n. 2, 41 – 55, abr., 2018.

MENDES, Iran Abreu. Cartografias da produção em História da Matemática no Brasil: um estudo centrado nas dissertações e teses defendidas entre 1990-2010. Relatório de Pesquisa (Bolsa produtividade CNPq). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.

MENDES, Iran Abreu. História da Matemática no Ensino: entre trajetórias profissionais, epistemologias e pesquisas. 1 ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015.

MENDES, Iran Abreu. História para a Educação Matemática: apontamentos sobre as pesquisas brasileiras. Exitus, v. 9, n. 2, p. 26-50, jun., 2019. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n2ID853

MENDES, Iran Abreu. História para o ensino da matemática: uma reinvenção didática para a sala de aula. Cocar. Edição Especial, n.3, p. 145-166, jul., 2017.

Published

2020-04-30

How to Cite

SILVA SILVA PIRES, Lucas; ABREU MENDES, Iran Abreu. HISTORY OF MATHEMATICS OF MIDDLE SCHOOL IN THE SBHMAT SHORT-COURSE BOOKS (2001-2017). Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 1, p. 28–44, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p28-44.id575. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/477. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies