DAURY RIVA STATE SCHOOL: IDENTITY AND HISTORY - FROM ROOM ADJACENT TO FULL SCHOOL

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p810-822.id489

Keywords:

Education, Integral Education, Full School

Abstract

This essay focuses on the construction of a document for the recovery of the identity and conservation of the historical and cultural memory of Daury Riva State School. The object reported here is characterized in safeguarding the identity and history involved in the development and creation of the school in the city of Juara / MT. The selection and reading of the basic documents and bibliographic consultation allowed to build in part the history of the unit. The school starts its activities in 2010, but already in the first years of operation it feels a decrease in the number of students, thus starting in 2014 the More Education Program, with the objective of increasing the school day. With the end of the More Education Program, the school joins the Full-Time Integral Education Project in 2016, culminating in the current Full School Project that began in 2019. The school serves about (200) two hundred students from both education segments. Elementary School (Elementary School - Early Years and Final Years) students who study full time with Common Curricular Basis, Diversified Basis and Elective Disciplines, who have the opportunity to participate in practices that incorporate meaning and meaning in their studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Valdenir Schoenberger

Especialização em Educação Física Escolar, Saúde e Qualidade de Vida e Práticas Contemporâneas pela Hórus Faculdades

References

BRASIL/MEC. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 23 de setembro de 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. 126p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em 23 de setembro de 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Manual Operacional de Educação Integral. Brasília, DF. 2014. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15842-manual-operacional-de-educacao-integral-2014&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 28/03/2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. – Brasília, DF: Inep, 2015. 404 p. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/485745/Plano+Nacional+de+Educa%C3%A7%C3%A3o+PNE+2014-2024++Linha+de+Base/c2dd0faa-7227-40ee-a520-12c6fc77700f?version=1.1. Acesso em: 25 de março de 2019.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988 (1998). Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 09 de outubro de 2019.

FODRA, Sandra Maria. O projeto de vida: escolas do programa ensino integral.

st. Association for Moral Education Conference - 2015. Disponível em: http://www.fecilcam.br/revista/index.php/anaisame/article/view/1348/835. Acesso em: 10 de outubro de 2019.

GONÇALVES, Antônio Sérgio. Reflexões sobre educação integral e escola de tempo integral. Cadernos Cenpec, volume nº 2, p.1-10, 2º semestre 2006. DOI: https://doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v1i2.136

HORA, Dayse Martins; COELHO, Lígia Martha Coimbra da Costa. Diversificação curricular e Educação Integral. 2004, p. 1-18. Disponível em: http://www.unirio.br/cch/neephi/arquivos/divercurriceducint.doc. Acesso em: 10 de outubro de 2019.

MATO GROSSO (Estado). Secretaria de Estado de Educação. Orientações Curriculares: Diversidades Educacionais./ Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso. Cuiabá: Defanti, 2010. 308p. Disponível em: http://www2.seduc.mt.gov.br/documents/9418783/9589638/LIVRO+ORIENTACOES+CURRICULARES+DAS+DIVERSIDADES+EDUCACIONAIS+com+ficha+catalografica-t6SXF86A.pdf/08fde3af-308c-5105-712c-f14918b65a8e. Acesso em 23 de setembro de 2019.

MATO GROSSO (Estado), Secretaria de Estado de Educação. Plano Estadual de Educação. Cuiabá - SEDUC/MT - 2014. Disponível em: http://fne.mec.gov.br/images/PEE/MTPEE.pdf. Acesso em: 25 de março de 2019.

MATO GROSSO (Estado), Diário Oficial do Estado de Mato Grosso. Portaria Nº 602/2018/GS/SEDUC/MT. Cuiabá - D.O. - 2018. Disponível em: http://cos.seduc.mt.gov.br/upload/permanente/Arquivo/Portaria%20n%C2%BA%20602%20%20Educacao%20em%20tempo%20integral%20%20Escola%20Plena46708424081133.pdf. Acesso em: 29 de março de 2019.

MATO GROSSO (Estado), Diário Oficial do Estado de Mato Grosso. Portaria Nº 035/2016/GS?SEDUC/MT. Cuiabá - D.O. - 2018. Disponível em: http://cos.seduc.mt.gov.br/upload/permanente/Arquivo/D.O.%2026.01.16%20Port.%20035%202016%20%20Procedimentos%20do%20processo%20de%20impla.%20de%20educa%C3%A7ao%20em%20tempo%20integral96818097631.pdf. Acesso em: 29 de março de 2019.

MATO GROSSO (Estado). Secretaria de Estado de Educação. Projeto Pedagógico de Educação em Tempo Integral - Escola Plena. Cuiabá - SEDUC/MT - 2019.

PPP. Projeto Político Pedagógico da Escola Estadual Daury Riva – Juara - Mato Grosso. 2015.

PPP. Projeto Político Pedagógico da Escola Estadual Daury Riva – Juara - Mato Grosso. 2018.

SILVA, Jamerson Antônio de Almeida da; SILVA, Katharine Ninive Pinto. A hegemonia às avessas no Programa Mais Educação. Revista brasileira de Estudos pedagógicos. (online), Brasília, v. 94, n. 238, p. 701-720, set./dez. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbeped/v94n238/a04v94n238.pdf. Acesso em: 09 de outubro de 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-66812013000300004

Published

2019-12-27

How to Cite

SCHOENBERGER, Valdenir. DAURY RIVA STATE SCHOOL: IDENTITY AND HISTORY - FROM ROOM ADJACENT TO FULL SCHOOL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 810–822, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p810-822.id489. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/537. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies