APPROXIMATION OF THE HISTORY OF MATHEMATICS PRESENT IN TEXTBOOKS WITH TRADITIONAL AND UPDATED HISTORIOGRAPHICAL WRITING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p406-417.id236

Keywords:

Teaching mathematics, Textbook, Math history writing

Abstract

Tradução do resumo para o Inglês. The history of mathematics as a field of scientific investigation has made possible through observation and analysis in treaties and / or works that carry in their content and context a range of information to the production of some historiographical narratives, of which they are sometimes listed and / or some of its implications for teaching. This fact has occurred from the assumption that the incorporation of elements of the story into room may possibly provide subsidies to the teaching and learning process. Given this, and through proximity to basic education, especially with secondary education, this study was developed in an attempt to identify the approximation of the writings based on the history of mathematics present in high school textbooks with the traditional and updated historiographic aspect. From this perspective, the research carried out was qualitative documentary with a bibliographical contribution. It was mentioned in this study that the texts, in which information of the story are elucidated, have characteristics that correspond to the traditional historiographic aspect, in none of the allusions made history was it possible to observe a domain of characteristics that indicated it as close to a writing of history in the molds of the updated slope.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco Wagner Soares Oliveira, IFCE

Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática (IFCE)

Eugeniano Brito Martins, IFCE

Professor EBTT (IFCE). Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática (IFCE)

Suziê Maria de Albuquerque, IFCE

Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática (IFCE). Professora da Secretária de Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE)

Ana Carolina Costa Pereira, UECE

Doutorado em Educação (UFRN). Professora na Universidade Estadual do Ceará (UECE)

References

BARONI, R. L. S.; NOBRE, S. R. A Pesquisa em História da Matemática e suas relações com a Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. Pesquisa em Educação Matemática: Concepções & Perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 1999. p. 129-136.

BELTRAN, M. H. R.; SAITO, F.; TRINDADE, L. dos S. P. História da ciência para formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2014.

BIANCHI, M. I. Z. Uma reflexão sobre a presença da história da matemática nos livros didáticos. 2006. 103 f. Dissertação (Mestrado na área de Concentração em Ensino e Aprendizagem da Matemática e seus Fundamentos Filosófico-Científicos) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2006.

BIFFI, L. C. R. História da Matemática nos Livros Didáticos do Ensino Médio: Uma Investigação. In: XX Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática (EBRAPEM), 2016, Curitiba. GD 5 – História da Matemática/Educação Matemática. Curitiba, 2016.

BRASIL. Secretária de Educação Básica. Guia de livros didáticos: PNLD 2018: matemática: ensino médio. Brasília: MEC/SEB, 2017.

CARDOSO, E. J.; ZUIN, E. de S. L. Equações quadráticas nos livros didáticos de Matemática: ainda “Fórmula de Bhaskara”?. In: XI Seminário Nacional de História da Matemática, 11, 2015, Natal/RN. Anais do XI Seminário Nacional de História da Matemática. Natal/RN: SBHMat, 2015.

CHAQUIAM, M. Ensaios Temáticos História e Matemática em sala de aula. Belém: Sbem/Sbem-pa, 2017.

GODOY, A. S. Pesquisa Qualitativa Tipos Fundamentais. Raje-revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p.20-29, 1995. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n3/a04v35n3.pdf>. Acesso em: 15 maio 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004

IEZZI et al. Matemática: ciência e aplicações. Obra em três volumes para os 1º, 2º e 3º anos do ensino médio. 9ª ed. São Paulo: Saraiva, 2016.

OLIVEIRA, F. W. S.; SOUSA, A. C. G. de. Concepções de professores de matemática sobre o uso da história no ensino. 2017. 70 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Licenciatura em Matemática) - Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará, Canindé, 2017.

PEREIRA, E. M. História da Matemática nos livros didáticos de Matemática do Ensino Médio: conteúdos e abordagens. 2016. 91 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2016.

SAITO, Fumikazu. História da matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: Livraria da Física, 2015.

TURÍBIO, S. R. T.; SILVA, A. C. da. A influência do livro didático na prática pedagógica do professor que ensina matemática. Revista Prática Docente, Mato Grosso, v. 2, n. 2, p. 158-178, 2017. Disponível em: <http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/73/30>. Acessado em: 20 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p158-178.id73

VIDAL et al. Reflexões sobre a história da matemática abordada nos livros didáticos do ensino médio: uma análise da história da estatística e dos números complexos. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 12, 2016, São Paulo. Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo, 2016.

Published

2018-12-26

How to Cite

WAGNER SOARES OLIVEIRA, Francisco; BRITO MARTINS, Eugeniano; ALBUQUERQUE, Suziê Maria de; COSTA PEREIRA, Ana Carolina. APPROXIMATION OF THE HISTORY OF MATHEMATICS PRESENT IN TEXTBOOKS WITH TRADITIONAL AND UPDATED HISTORIOGRAPHICAL WRITING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 2, p. 406–417, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p406-417.id236. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/567. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies