Today's environmental problems are harming nature and human life quality, putting the future of humanity at risk. This reality shows the importance of public policies to ensure that environmental education is present in schools. Therefore, this work aims to describe environmental education practices in chemistry teaching in basic education schools, through a bibliographic review. Firstly, a search was conducted for academic articles on the theme "environmental education in chemistry teaching", with the period of analysis defined as 2000 to 2022. Subsequently, a search was carried out for Brazilian legislation documents related to environmental education. After reading the abstracts, 11 articles were chosen for textual analysis. The importance of including environmental education in chemistry teaching was observed as an instrument to work on environmental preservation and reduce the consequences of human actions on the environment through practices contextualized in the classroom, highlighting the school institution as a suitable space for the integral training of the individual from the perspectives of environmental education.
DOI:
10.23926/RPD.2024.v9.e24007.id736Keywords:
Education, Environmental problems, Chemistry teaching, Preservation, EnvironmentAbstract
Today's environmental problems are harming nature and man's quality of life, putting the future of humanity at risk. This reality shows the importance of public policies to ensure that environmental education is present in schools. And therefore, this work aims to evaluate the practices of environmental education in the teaching of chemistry in public basic education schools through a bibliographical review. A search was carried out for works on environmental education in chemistry teaching, of the article type, in the period between 2000 and 2022 and a search for documents of the Brazilian legislation on Environmental Education. After reading 50 abstracts, 13 articles were chosen for carrying out the work. The studies pointed to the importance of including environmental education in schools, especially in the teaching of chemistry, highlighting the school as a fundamental space for the formation of the individual responsible for the preservation of the environment.
Downloads
Metrics
References
ABREU, Daniela Gonçalves de; CAMPOS, Maria Lucia AM; AGUILAR, Márcia BR. Educação ambiental nas escolas da região de Ribeirão Preto (SP): concepções orientadoras da prática docente e reflexões sobre a formação inicial de professores de química. Química Nova, v. 31, n. 3, p. 688–693, 2008. https://doi.org/10.1590/S0100-40422008000300037
ARNALDO, Maria Aparecida; SANTANA, Luiz Carlos. Políticas públicas de educação ambiental e processos de mediação em escolas de Ensino Fundamental. Ciência & Educação (Bauru), v. 24, n. 3, p. 599–619, 2018. https://doi.org/10.1590/1516-731320180030005
AUGUSTO, Lia Giraldo da Silva; GURGEL, Ide Gomes Dantas; CAMARA NETO, Henrique Fernandes; MELO, Carlos Henrique de; COSTA, André Monteiro. O contexto global e nacional frente aos desafios do acesso adequado à água para consumo humano. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 6, p. 1511–1522, 2012. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000600015
BARROS, Helen Crystianne; PINHEIRO, José Q. Reflexões sobre a comunicação das mudanças climáticas e o cuidado ambiental: a visão de professores no contexto escolar. Educar em Revista, v. 37, 2021. https://doi.org/10.1590/0104-4060.78098
BOAVENTURA OLIVEIRA, Luis Alberto; CARBO, Leandro.; FRANCISCO DA ROCHA, Edmárcio. O Ensino De Química Por Investigação Em Um Livro Didático: Análise Da Abordagem Experimental. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 7, n. 2, p. e22042, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22042.id1489. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/229. Acesso em: 17 jul. 2023.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [1988]. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm> Acesso em: 16 maio 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> Acesso em 18 maio 2022.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a política nacional de educação ambiental e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm> Acesso em 18 maio 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 16 maio 2022.
B
RASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Ciência da natureza, matemática e suas tecnologias, Brasília: MEC, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf> Acesso em: 15 maio 2022. .
BRASIL. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as diretrizes curriculares nacionais para a educação ambiental. Brasília: MEC, 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf> Acesso em 18 maio 2022.
BUCK, Sonia; MARIN, Andréia Aparecida. Educação para pensar questões socioambientais e qualidade de vida. Educar em Revista, n. 25, p. 197–212, 2005.
CABRAL, Fabiana Ferreira; RIBEIRO, Ingrid de Lara; HRYCYK, Marluce Francisca. Percepção ambiental de alunos do 6o ano de escolas públicas. Revista Monografias Ambientais, v. 14, n. 2, p. 151–161, 2015. DOI: 105902/2236130819392
COLOMBO, Silmara Regina. A Educação Ambiental como instrumento na formação da cidadania. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 2, p. 67–75, 2014.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. Cortez Editora, 2017.
DEGASPERI, Thais Cristiane; BONOTTO, Dalva Maria Bianchini. Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo. Ciência & Educação (Bauru), v. 23, n. 3, p. 625–642, 2017. https://doi.org/10.1590/1516-731320170030006
GOIÁS, SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO. Currículo Referência da Rede Estadual de Educação de Goiás, 2012. Disponível em: <http://www.seduc.go.gov.br/imprensa/documentos/arquivos/Curr%C3%ADculo%20Refer%C3%AAncia/Curr%C3%ADculo%20Refer%C3%AAncia%20da%20Rede%20Estadual%20de%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20de%20Goi%C3%A1s!.pdf> Acesso em 18 maio 2022.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23–40, 2014.
LEITE, Rosana Franzen; RODRIGUES, Maria Aparecida. Educação ambiental: reflexões sobre a prática de um grupo de professores de química. Ciência & Educação (Bauru), v. 17, n. 1, p. 145–161, 2011.
LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, v. 10, n. spe, p. 37–45, 2007. https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004
LIMA, Valdivan Ferreira de; PATO, Claudia. Educação Ambiental: aspectos que dificultam o engajamento docente em escolas públicas do Distrito Federal. Educar em Revista, v. 37, p. 1–21, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.78223
MAGRIN, Camila Pesenato; ZANOTTO, Caroline; FIORESI, Cláudia Almeida. Educação Ambiental no ensino de Química: o lixo eletrônico como abordagem temática. Educação Química en Punto de Vista, v. 4, n. 1, 2020. https://doi.org/10.30705/eqpv.v4i1.2268
OLIVEIRA, Kátia Martins de. A questão ambiental e o conhecimento químico no ensino médio. 2014. 113 f. Dissertação. Universidade Federal de Goiás- Campus- Catalão. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/5351. Acesso em 11 jan. 2023.
PERIAGO, Mirta Roses; GALVÃO, Luiz Augusto; CORVALÁN, Carlos; FINKELMAN, Jacobo. Saúde ambiental na América Latina e no Caribe: numa encruzilhada. Saúde e Sociedade, v. 16, n. 3, p. 14–19, 2007. https://doi.org/10.1590/S0104-12902007000300003
PITANGA, Ângelo Francklin. Crise Da Modernidade, Educação Ambiental, Educação Para O Desenvolvimento Sustentável E Educação Em Química Verde: (re)pensando paradigmas. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 18, n. 3, p. 141–159, 2016. https://doi.org/10.1590/1983-21172016180307
PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O MEIO AMBIENTE. Relatório mostra como crises ambientais colocam gerações futuras sob risco. PNUMA, 2021. Disponível em: <https://news.un.org/pt/story/2021/04/1748862>. Acesso em 15 maio 2022.
RODRIGUES, Daniela Gureski; SAHEB, Daniele. A formação continuada do professor de Educação Infantil em Educação Ambiental. Ciência & Educação (Bauru), v. 25, n. 4, p. 893–909, 2019. https://doi.org/10.1590/1516-731320190040004
ROSA, Maria Inês Petrucci; TOSTA, Andréa Helena. O lugar da química na escola: movimentos constitutivos da disciplina no cotidiano escolar. Ciência & Educação (Bauru), v. 11, n. 2, p. 253–262, 2005.
SANTOS, P. T. A. et al. Lixo e reciclagem como tema motivador no ensino de química. Eclética Química, v. 36, n. 1, p. 78–92, 2011. https://doi.org/10.1590/S0100-46702011000100006
SANTOS SILVEIRA, Maira dos; OESTREICH, Laura.; TAIS BREUNIG, Eduarda.; GOLDSCHMIDT, Andréa Inês. Sustentabilidade E Práticas Sustentáveis: Concepções De Alunos De Quintos Anos Do Ensino Fundamental. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 6, n. 2, p. e053, 2021. 10.23926/RPD.2021.v6.n2.053.id1163. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/341. Acesso em: 17 jul. 2023.
SARAIVA, Vanda Maria; NASCIMENTO, Kelly Regina do; COSTA, Renata kelly Matos da. A Prática Pedagógica Do Ensino De Educação Ambiental Nas Escolas Públicas De João Câmara – Rn. Holos, v. 2, p. 81, 2008.
SILVA, Cristine Santos de Souza da; PROCHNOW, Tania Renata; PELLEGRINI, Giuseppe; BIZZO, Nelio. Pesquisa de Percepções de Estudantes do Ensino Médio sobre os Desafios Ambientais. Ciência & Educação (Bauru), v. 26, 2020. https://doi.org/10.1590/1516-731320200020
SILVA, H. O. da; BEZERRA, R. D. A importância da educação ambiental no âmbito escolar. Universidade Federal do Tocantins Universidade Federal do Tocantins Segundo dados do Ministério do Meio Ambiente ( 2006 ) o aquecimento global , o at. Revista Interface, n. 12, p. 163–172, 2016.
SORRENTINO, Marcos; TRAJBER, Rachel; MENDONÇA, Patrícia; FERRARO JUNIOR, Luiz Antonio. Educação ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 285–299, 2005.
SOUZA, Girlene Santos; MACHADO, Poliana Brandão; REIS, Vanessa Ribeiro; SANTOS, Aline; DIAS, Viviane Borges. Educação ambiental como ferramenta para o manejo de resíduos sólidos no cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 8, n. 2, p. 118–130, 2013. https://doi.org/10.34024/revbea.2013.v8.1792
TOZZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Educação Ambiental: referências teóricas no ensino superior. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 5, n. 9, p. 33-50, 2001.
VARELLA, MarceloDias; LEUZINGER, Márcia Dieguez. O meio ambiente na Constituição de 1988: sobrevoo por alguns temas vinte anos depois. Revista de Informação Legislativa, v. 45, n. 179, p. 397-402, 2008.
ZUCCHINI, Lilian Giacomini Cruz. Educação Ambiental na escola pública: análise a partir da Pedagogia Histórico-Crítica. Ciência & Educação (Bauru), v. 27, 2021. https://doi.org/10.1590/1516-731320210057
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.