PEDAGOGICAL PRACTICES AND STS EDUCATION IN CONTINUING EDUCATION: A REVIEW STUDY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23013.id1498

Keywords:

STS education, Formative process, Pedagogical practices

Abstract

This article focused on investigating Brazilian theses and dissertations that contemplate the continuing education (CE) of teachers of Natural Sciences and its Technologies (NST), in the Science/Technology/Society (STS) perspective. Sought to understand in the works what were the challenges that emerged from the formative processes that focused on the development and analysis of pedagogical practices. From a bibliographic survey, in the database of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology, four theses and three dissertations were analyzed using the content analysis. The research results point to the importance of developing teaching practices during the CE processes in CTS, because, through such action, it becomes possible to understand the difficulties that emerge during the implementation of these practices, and by understanding the difficulties, can to seek to suppress them, thus improving education in the area of NST.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Morgana Welke, UFFS

Mestranda em Ensino de Ciências (PPGEC/UFFS)

Sinara München, UFSM

Doutora em Educação em Ciências (UFSM) Professora da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Erechim/RS Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC/UFFS)

References

AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Investigação de temas CTS no contexto do pensamento latino-americano. Linhas Críticas, v. 21, n. 45, p. 275-296, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1935/193542556003.pdf. Acesso em 08 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4525

BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CABRAL, Sonia Aparecida; SEPINI, Ricardo Pereira; MACIEL, Maria Delourdes. Competências Científicas, CTS e Formação Continuada de Professores da Educação Básica. Indagatio Didactica, v. 11, n. 2, p. 497-510, 2019. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6316. Acesso em 08 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6316

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. Cortez, 2011.

FERREIRA, Franchys Marizethe Nascimento Santana; HAMMES, Care Cristina; AMARAL, Kelly Cebelia das Chagas do. Interdisciplinaridade na formação de professores: rompendo paradigmas. Revista Diálogos Interdisciplinares, v. 1, n. 4, p. 62-76, 2017. Disponível em: https://desafioonline.ufms.br/index.php/deaint/article/view/5173. Acesso em 08 jun. 2021.

GALVÃO, Cecília; REIS, Pedro; FREIRE, Sofia. A discussão de controvérsias sociocientíficas na formação de professores. Ciência & Educação (Bauru), v. 17, n. 3, p. 505-522, 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=251019937001. Acesso em 08 jun. 2021.

GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa. O levantamento bibliográfico e a pesquisa científica. Fundamentos de epidemiologia, v. 398, n. 2, p. 1-13, 2010. Disponível em: http://www2.eerp.usp.br/Nepien/DisponibilizarArquivos/Levantamento_bibliografico_CristianeGalv.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.

GIACOMINI, Alexandre. Intervenções Curriculares na perspectiva da Abordagem Temática: avanços alcançados por professores de uma escola pública estadual do RS. 2014. 149 f. Santa Maria: Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/6678. Acesso em: 22 jun. 2021.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: Formar-se para a Mudança e a Incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.

KIST, Daiane; MÜNCHEN, Sinara. A Prática Docente na Educação Básica e as relações com a Educação CTS. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 4, n. 3, p. 129-144, 2021. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12117. Acesso em 22 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i3.12117.

LACERDA, Nília Oliveira Santos; SANTOS, Wildson Pereira dos; QUEIRÓS, Wellington Pereira de. Um Panorama das pesquisas sobre formação de professores na perspectiva Ciência, Tecnologia, Sociedade (CTS). Atas do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, SC, 2017. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1668-1.pdf. Acesso em 08 jun. 2021.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: EPU, 2013.

MARQUES, Sabrina Gonçalves; MUENCHEN, Cristiane. Possibilidades e desafios para a formação permanente de educadores dos anos iniciais: uma revisão de literatura. ACTIO, Curitiba, v. 4, n. 3, p. 411-429, set./dez. 2019. Disponível em: https://www.readcube.com/articles/10.3895%2Factio.v4n3.10537. Acesso em: 20 out. 2021.

NERY, Belmayr Knopki; MALDANER, Otavio Aloisio. Formação continuada de professores de química na elaboração escrita de suas aulas a partir de um problema. Revista Electrónica de Enseñanza de las ciências, v. 11, n. 1, p. 120-144, 2012. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen11/REEC_11_1_7_ex567.pdf. Acesso em 22 jun. 2021.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-15742017000401106&script=sci_arttext. Acesso em 22 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843.

NÓVOA, António. Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

OLIVEIRA, Thiago Batinga. Ensino de Ciências na perspectiva CTS: concepções e práticas escolares. 2013. 96f. São Cristóvão: Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática), Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2013. Disponível em: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/5140. Acesso em 22 jun. 2021.

PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. Cortez, 2000.

RITTER, Jaqueline; MALDANER, Otavio Aloisio. CTS na situação de estudo: desenvolvimento de currículo e formação de professores. Praxis & Saber, v. 6, n. 11, p. 195-214, 2015. Disponível em: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3580. Acesso em 22 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.3580.

ROSO, Caetano Castro; AULER, Décio. A participação na construção do currículo: práticas educativas vinculadas ao movimento CTS. Ciência & Educação, v. 22, n. 2, p. 371-389, 2016. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/e4d6/66f407aaa922c133232898f3e86f91bd7523.pdf. Acesso em 22 jun. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320160020007.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em educação em ciências, v. 2, n. 2, p. 1-23, 2002. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1295/129518326002.pdf. Acesso em 22 jun. 2021.

SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho. Foggiatto; FABRI, Fabiane. Formação continuada para professores dos anos iniciais: enfoque Ciência, tecnologia, sociedade (CTS) no ensino de Ciências. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 4, p. 169-190, 22 jul. 2020. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1704. Acesso em 08 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v11i4.1704.

VALE, Wilka Karla Martins do. Um olhar sobre os processos de apropriação e objetivação da abordagem de questões sociocientíficas na formação de professores de ciências naturais. 2017. 155 f. Recífe: Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2017. Disponível em: http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/handle/tede2/7435. Acesso em 08 jun. 2021.

ZIMAN, John M. et al. Teaching and learning about science and society. Cambridge University Press, 1980.

Published

2023-02-12

How to Cite

WELKE, Morgana; MÜNCHEN, Sinara. PEDAGOGICAL PRACTICES AND STS EDUCATION IN CONTINUING EDUCATION: A REVIEW STUDY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23013, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23013.id1498. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/158. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies