USING DIFFERENT CONTENT DOES NOT GUARANTEE QUALITY IN CLASSES: THE CASE OF TEACHING RUGBY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22039.id1367

Keywords:

Physical Education, School, Teaching, Contents

Abstract

The aim of this article is to analyze the experience in teaching Rugby content in physical education classes. The article is characterized as a qualitative research, where the ethnographic method was used. Physical education classes at a public institution in Petrolina/PE were observed. We conducted an interview with the teacher and administered questionnaires to students. The results only point out that the insertion of different contents cannot be understood as good practice or innovative practices in physical education classes. The insertion of different contents is in fact a necessary demand for the physical education curriculum at school, but it cannot be seen as a decoy to attribute quality or innovation in classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Diego Luz Moura, UGF

Doutor em Educação Física (UGF) Professor da Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf) Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (Univasf)

Vanessa Alixandre Ferreira

Licenciada em Educação Física, Professora do Colégio Maria Auxiliadora (Petrolina/PE)

João Gabriel Eugênio de Araújo, IFPE

Mestre em Ciências (Univasf) Professor do Instituto Federal de Pernambuco (IFPE)

Maria Larissy da Cruz Parente, UFBA

Mestre em Educação Física (Univasf) Professora do Colégio Motivo Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação (UFBA)

References

ALMEIDA, Felipe Quintão. Educação física escolar e práticas pedagógicas inovadoras: uma revisão. Corpoconsciência, v. 21, n. 3, p. 7-16, 2017.

BASSANI, Jaílson José; TORRI, Danielle; VAZ, Alexandre. Educação do corpo, esporte e Educação Física Escolar. Rev. Virtual EF Artigos, Natal, v. 2. N. 4, 2005.

BECKER, Howard. Métodos de pesquisa em ciências sociais. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1997.

CAPARROZ, Francisco Eduardo. A educação física enquanto componente curricular: entre a educação física na escola e a educação física da escola. (Dissertação de Mestrado). São Paulo: PUC, 1996.

CAPARROZ, Francisco Eduardo; BRACHT, Valter. O tempo e o lugar de uma didática da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 28, n. 2, p. 21-37, 2007.

CARLAN, Paulo; KUNZ, Elenor; FERFENSTEIFER, Paulo. O esporte como conteúdo da Educação Física escolar: estudo de caso de uma prática pedagógica "inovadora". Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 04, p. 55-75, out/dez, 2021.

CHAN-VIANNA, Alexandre Jackson; MOURA, Diego Luz; MOURÃO, Ludmila. Educação física, gênero e escola: uma análise da produção acadêmica. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 02, p. 149-164, abril/junho, 2010.

FARIA, Bruno de Almeida; MACHADO, Thiago; BRACHT, Valter. A inovação e o desinvestimento pedagógico na Educação Física escolar: uma leitura a partir da teoria do reconhecimento social. Motriz, Rio Claro, v. 18 n. 1, p. 120-129, jan./mar, 2012.

FERFENSTEIFER, Paulo; Silva, MARLON André da. Ensaiando o novo na educação física escolar. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 1, p. 119-134, jan./mar, 2011.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

GUIMARÃES, Yasmin Gomes. Identificação das boas práticas no ensino da Educação Física. Relatório de Iniciação Científica. Universidade Federal do Vale do São Francisco, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, 2015.

JESUS, Mauro Louzada; DEVIDE, Fabiano Pries; VOTRE, Sebastião. Apresentação e Análise de Trabalhos Acerca da Distribuição dos Alunos por Sexo nas Aulas de Educação Física Escolar. Movimento, Porto Alegre, v. 14, n. 02, p. 83-98, maio/agosto, 2008.

MAGNANI, José Guilherme Canto. De perto e de longe: notas para uma antropologia urbana. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v.17, n.49,2002.

MATOS, Juliana Martins Cassari; SCHNEIDER, Omar.; MELLO, André da Silva; FERREIRA NETO, Amarílio Ferreira; SANTOS, Wagner. A produção acadêmica sobre conteúdos de ensino na educação física escolar. Movimento, Porto Alegre, v.19, n. 02, p.123-148, abr/jun, 2013.

MOURA, Diego Luz; Antunes, Marcelo Moreira. Aprendizagem técnica, avaliação e Educação Física Escolar. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 3, p. 835-848, jul./set, 2014.

MOURA, Diego Luz. Cultura e Educação Física Escolar: da teoria à prática. São Paulo: Phorte, 2012.

OLIVEIRA, Sávio Assis de. Reinventando o esporte: possibilidades da prática pedagógica. Campinas: Autores Associados, 2001.

RIBEIRO, Ivanir.; SILVA, Vera Lúcia Gaspar. Das materialidades da escola: o uniforme escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 03, p. 575-588, jul./set. 2012.

SOARES, Carmem Lucia. Educação física escolar: conhecimento e especificidade. Rev. Paul. Educ. Fís., São Paulo, supl.2, p.6-12, 1996.

VELHO, Gilberto. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994

Published

2022-05-01

How to Cite

LUZ MOURA, Diego; ALIXANDRE FERREIRA, Vanessa; EUGÊNIO DE ARAÚJO, João Gabriel; CRUZ PARENTE, Maria Larissy da. USING DIFFERENT CONTENT DOES NOT GUARANTEE QUALITY IN CLASSES: THE CASE OF TEACHING RUGBY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 2, p. e22039, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22039.id1367. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/226. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies