THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH
DOI:
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e076.id1103Keywords:
STEAM Education, Alternative Learning Spaces, Biomimicry, BioacousticsAbstract
This article shares an educational action based on the STEAM approach, which articulates Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics from the perspective of the melody of the bird Pitangus sulphuratus, the popular bem-te-vi. The setting and learning environment is the Parque Mãe Bonifácia, in Cuiabá (MT). The objective is to develop proposals for activities based on the STEAM approach. The issue was characterized in how to elaborate the STEAM from a local natural guest of the park, bem-te-vi. Lined up with this idea, supported by a Scientific Education perspective, five areas are intertwined in two structuring concepts: Bioacoustics and Biomimicry. Thus, it is presented the articulation of concepts immersed in this set of ideas for the contribution of processes that enhance, in students, skills, aiming at a critical and conscious participation in relation to knowledge, from the natural guest of the Park, the good -I saw you.
Downloads
Metrics
References
ANDRADE, Gabriela Rabelo. Biomimétrica no design: abordagens, limitações e contribuições para o desenvolvimento de produtos e tecnologias. 2014. 106 f. Dissertação (Mestrado em Design). — Programa de Pós-Graduação em Design, Universidade do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014. Disponível em: https://doczz.com.br/doc/169208/biomim%C3%A9tica-no-design--abordagens--limita%C3%A7%C3%B5es. Acesso em: 9 ago. 2021.
BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. 4 ed. São Paulo: Contexto, 2014.
CAVALCANTE, Krisdany Vinícius Santos de Magalhães. Avaliação acústica ambiental de hábitats de passeriformes expostos a ruídos antrópicos em Minas Gerais e São Paulo. 2009. 141 f. Dissertação (Mestrado em Saneamento, Meio Ambiente e Recursos Hídricos) — Programa de Pós-Graduação em Saneamento, Meio Ambiente e Recursos Hídricos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009. Disponível em: http://www.smarh.eng.ufmg.br/defesas/353M.PDF. Acesso em: 25 mar. 2021.
FERREIRA, Carlos Gonçalvez Félix. Perguntar à natureza — biomimicry thinking: O biodesign como solução para a escassez de água. 2016. 179 f. Dissertação (Mestrado em Design de Equipamento; Especialização em Design de produto) — Faculdade de Belas-Artes, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2016. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/28499?locale=pt_PT. Acesso em: 9 ago. 2021.
JOHNSON, Larry; ADAMS BECKER, Samantha, ESTRADA, Victoria; FREEMAN, Alex. NMC Horizon Report: Edição Educação Básica 2015. Tradução do Relatório para Português: Colégio Bandeirantes. Austin, Texas: The New Media Consortium., 2015. Disponível em: https://ppgtic.ufsc.br/files/2015/11/2015-nmc-horizon-report-k12-PT.pdf. Acesso em: 9 ago. 2021.
LOPES, Tiago Beirigo; CANGUSSU, Everton Soares; HARDOIM, Edna Lopes; GUARIM-NETO, Germano. Atividades de Campo e STEAM: Possíveis Interações na Construção de Conhecimento em Visita ao Parque Mãe Bonifácia em Cuiabá-MT. Revista REAMEC, Cuiabá v. 5, n. 2, jul./dez. 2017. https://doi.org/10.26571/2318-6674.a2017.v5.n2.p304-323.i5739
MITIDIERI, Ricardo José. XC359179 bem-te-vi Pitangus sulphuratus maximiliani) call.
Xeno-canto: compartilhando sons de aves do mundo todo. Gravado em Rio Bonito de Baixo, Nova Friburgo, Rio de Janeiro, Brasil, 3 dez. 2017. [Leiden]: Xeno-canto Foundation and Naturalis Biodiversity Center, [2005]. Disponível em: https://www.xeno-canto.org/359179. Acesso em: 9 ago. 2021.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 8 ed. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 2003.
NOCKO, Caio Manoel. Softwares Livres de Produção. Curitiba: SEED, 2010. (Audacity. Versão 1.3.5. Editor de Áudio. Volume 1). Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/tutoriais/audacity1.pdf. Acesso em: 8 ago. 2017.
PETRY, Polyanna Possani da Costa; MEDEIROS, Kátia Maria de; HARDOIM, Edna Lopes; MANSILLA, Débora Eriléia Pedrotti. A modelagem matemática como uma metodologia investigativa e crítica nas aulas de Matemática. Revista Educação Matemática Debate, Montes Claros (MG), Brasil, v. 4, p. 1–25, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202037. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2225/3066. Acesso em: 9 ago. 2021.
POUGY, Eliana; VILELA, André. Projeto Ápis: Arte, 3º ano (Manual do Professor). 1. ed. São Paulo: Ática, 2017.
SANTOS, Antonio Silveira Ribeiro dos. A importância da vocalização na identificação das aves. Boletim n. 10. São Paulo: CEO (Centro de Estudos Ornitológicos), jul. 1994. p. 27–34. Disponível em: http://www.ceo.org.br/bolet/bolceo10.pdf. Acesso em: 9 ago. 2021.
SCHAFER, Raymond Murray. A afinação do mundo – Uma exploração pioneira pela história e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. Tradução de Marisa Trench Fonterrada. São Paulo: Editora UNESP, 2001.
TOLENTINO, Vitor Carneiro de Magalhães. Repertório vocal e variações no canto de aves em diferentes áreas florestais no cerrado sensu lato. 2015. 72 f. Dissertação (Mestrado em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais) — Instituto de Biologia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13417. Acesso em: 25 mar 2021.
TOLENTINO, Vitor Carneiro de Magalhães. Bioacústica como ferramenta para estudo da influência do ruído antrópico nas aves. 2019. 168 f. Tese (Doutorado em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais) — Instituto de Biologia, Universidade Federal de Uberlândia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24925. Acesso em: 25 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.