THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n3.e095.id1294

Keywords:

Education Technologies, Learning, Continuing training

Abstract

With an increasingly technological society, education needs to be aware of and keep up with these changes. Reflecting on the impacts that technological insertion causes in the educational context is the objective of this work. Through a bibliographical research, of an applied nature, with a qualitative and exploratory approach, the case study used an open questionnaire and observations of teaching practices as data collection instruments. The survey carried out with 14 teachers from the Conquista D’Oeste State School showed why teachers are so resistant to this new reality and how continuing education can help to break this resistance. It also reveals the importance of inserting Information Technologies in education, observing the needs of students, favoring the integration of students in the knowledge construction process, since they already grow up computerized, which makes the qualification of their students essential for education. professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mônica Vieira da Silva, IFMT

Mestranda em Ensino (IFMT/Kroton) Secretária na Escola Estadual Conquista D’Oeste

Edione Teixeira de Carvalho, UFBA

Doutora em Ciências Pedagógicas (UFBA) Professora do Mestrado em Ensino do IFMT parceria com o Grupo Kroton

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; RUBIM, Lígia Cristina Bada. O papel do gestor escolar na incorporação das TIC na escola: experiências em construção e redes colaborativas de aprendizagem. São Paulo: PUC-SP, 2004.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; ALONSO, Myrtes (orgs). Tecnologias na Formação e na Gestão Escolar. São Paulo: Avercampp, 2007.

APPOLINÁRIO, Fabio. Dicionário de Metodologia Científica. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2011. 295p.

ARAUJO, Elaine Vasquez Ferreira de; VILAÇA, Márcio Luiz Corrêa. Sociedade Conectada: Tecnologia, Cidadania e Infoinclusão. In: ARAUJO, Elaine Vasquez Ferreira de; VILAÇA, Márcio Luiz Corrêa (orgs). Tecnologia, Sociedade e Educação na Era Digital. Duque de Caxias, RJ: UNIGRANRIO, 2016.

BOCCATO, Vera Regina Casari. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. Cidade São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm . Acesso em: 28 de junho de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. PROPOSTA DE DIRETRIZES PARA A FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA, EM CURSOS DE NÍVEL SUPERIOR. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/ed_basdire.pdf . Acesso em: 06 de maio de 2021.

CERQUEIRA, Jonir Bechara; FERREIRA, Elise de Melo Borba. Recursos Didáticos na Educação Especial. Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, nº5., p.15-20. 1996.

DENZIN, Norman Kent; LINCOLN, Yvonna Sessions. O planejamento da pesquisa qualitativa. 2006. Porto Alegre: Penso.

DOURADO, Luiz Fernandez. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial e continuada dos professionais do Magistério da Educação Básica: Concepções e Desafios. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, nº. 131, p. 299-324, abr.-jun., 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015151909

GANZELA, Marcelo. O leitor como protagonista: reflexões sobre metodologias ativas nas aulas de literatura. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. (orgs). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 7. Ed. São Paulo: Cortez, 2010.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de biologia. 4ª ed., São Paulo: Editora Edusp, 2008.

LEAL, Edvalda Araújo; MIRANDA, Gilberto José; NOVA, Silvia Pereira Castro Casa. Revolucionando a sala de aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem. 1.Ed.- [3. Reimpre.] - São Paulo: Atlas, 2019.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Editora Cortez, 1994.

LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 5.ed. São Paulo: Cortez, 2007.

MARTINS, Maria Cecília. Integração das mídias e práticas pedagógicas. In: VALENTE, José Armando; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bisnconcini de (Org.). Formação de educadores à distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Interferência dos meios de comunicação no nosso conhecimento. INTERCOM, Revista Brasileira de Comunicação, São Paulo, v.17, n.2, jul.-dez. 1994.

MORAN, José Manuel et al. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 6. ed. Campinas: Papirus, 2000.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso.; BEHRENS, Marilda Aparecida. (Ed.). Novas tecnologias e mediações pedagógicas. 13. ed. São Paulo: Papirus, 2007.

NAGUMO, Estevon. O uso do aparelho celular dos estudantes na escola. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Brasília. Brasília-DF, 2014.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma. Garrido.et al. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 15-34.

SAMPAIO, Marisa Narcizo, LEITE, Lígia Silva. Alfabetização tecnológica do professor. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

STAINBACK, Susan; STAIMBACK, William. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed, 1999.

STRAUB, Sandra Luzia Wrobel. Estratégias, desafios e perspectivas do uso da Informática na educação– realidade na escola pública. Cáceres: Ed. UNEMAT, 2009.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010

UNESCO. Diretrizes de Políticas para a Aprendizagem Móvel. Brasília, 2014.

VALENTE, José Armando. Diferentes usos do computador na Educação. In: VALENTE, José Armando. Computadores e Conhecimento: repensando a educação, p. 1-23, 1999.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Formação de professores: Políticas e Debates. SÃO PAULO: PAIPRUS, 2008.

XAVIER, Antonio Carlos dos Santos. O Hipertexto na Sociedade da Informação: a constituição do modo de enunciação digital. Tese de doutorado Unicamp, 2005.

Published

2021-12-31

How to Cite

VIEIRA DA SILVA, Mônica; CARVALHO, Edione Teixeira de. THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 3, p. e095, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e095.id1294. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/306. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies