“THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1298-1313.id710

Keywords:

Verticalization, Inequality, Socioeconomic system, School

Abstract

In this text we present an interpretation of the Spanish film “El hoyo”, in Portuguese called “O poço”, through the phenomenological method. The central character, Goreng, is constructed by means of signs in a representation of human beings who do not accept the injustices of an uneven and combined class system. In this analogy, we are invited to reflect on the legitimacy of actions of force and coercion within the dramatic conflict in which they are inserted, of building something different to the established dynamics. The object that the character chooses to accompany him on his journey is a book, “Don Quixote”, written by Miguel de Cervantes, which narrates the adventures of the little nobleman from Castilla La Mancha who loses his mind. We draw a parallel with neoliberal Society and with the school from that time. In a vertical society, is freedom to survive? We do not seek to provide answers as to how the work should be interpreted, but what happened to us when we immersed in it.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ana Lara Casagrande, UNESP

Doutora em Educação (UNESP/Rio Claro)  Professora na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT/Cuiabá)

References

APPLE, Michael W. Os professores e o currículo: abordagens sociológicas. Lisboa: Educa, IAG – Artes Gráficas, 1999.

ARENDT, Hanna. Entre o Passado e o Futuro. São Paulo: Perspectiva, 2009.

BAUDRILLARD, Jean. O sistema dos objetos. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases. Lei nº 9.394, de 23 de dezembro de 1996. Brasília-DF: Ministério da Educação, 1996.

BRASIL. Lei n° 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Brasília-DF: Ministério da Educação, 2017. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.773

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Sobre a fenomenologia. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; ESPOSITO, Vitória Helena Cunha (orgs). Pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. Piracicaba: Editora da UNIMEP, 1994. p. 15-22.

BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Edições Loyola, 2007.

CASTELLS, Manuel. O poder da comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

CHAUÍ, Marilena. Ideologia neoliberal e universidade. In: OLIVEIRA, Francisco de; PAOLI, Maria Célia (orgs). Os sentidos da democracia: políticas do dissenso e hegemonia global. 2ª ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. 1 ed. Boitempo, 2016.

DELEUZE, Gilles. Post-scriptum sobre as sociedades de controle. In: DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 2000.

DOSTOIEVSKI, Fiodor. Os irmãos Karamazov: texto integral. Série: Coleção a obra prima de cada autor. Série ouro; 26. São Paulo: Martin Claret, 2003.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

FRIEDMAN, Milton. Capitalismo e liberdade. São Paulo: Abril Cultural, 1984.

GRAMSCI, Antonio. Quaderni del carcere: edizione critica dell'Istituto Gramsci a cura di Valentino Gerratana. Turim: Einaudi, 1975.

HAYEK, Friedrich August von. O caminho da servidão. São Paulo: Instituto Ludwing von Mises Brasil, 6 ed., 2010.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa. O neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Trad. Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Planta, 2004.

MARX, Karl Heinrich. Crítica ao Programa de Gotha. Edição Ridendo Castigat Mores. Versão para e-book, 1999.

NAPOLITANO, Celso. Os tortuosos caminhos de uma mina de dinheiro. In: MARINGONI, Gilberto. O negócio da educação: as aventuras das universidades privadas na terra do capitalismo sem risco. São Paulo: Olho d´Água, 2017. p.11-26.

Published

2020-08-31

How to Cite

CASAGRANDE, Ana Lara. “THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 2, p. 1298–1313, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1298-1313.id710. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/461. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies