STUDY ABOUT POSSIBLE ADVANCES IN THE LEARNING PROCESS OF LOW VISION STUDENTS USING TEACHING MATERIAL ADAPTED FOR SCIENCE CLASSES
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p306-324.id613Keywords:
Inclusive Education, Didactic Resources, SciencesAbstract
This article presents the discussion about the didatic materials that help in inclusive education for students with visual impairment. Research has pointed to a lack of didactic resources adapted to the daily school life of students with disabilities. The objective of this paper is to present an adapted didatic material that proved to be efficient and contributed to the advancement of the learning process of a student with low vision in the study of the Human Digestive System content. The research is of the case study type and its paradigm is of the qualitative type. The methodological design included the organization of two semi-structured interviews with a student with low vision, one before and one after the practice with the use of adapted material. With the present study, it was possible to conclude that the use of didactic resources demonstrates positive potential in promoting the meaningful learning of visually impaired students in the Science discipline.
Downloads
Metrics
References
ALLVES, Ranyelly Gomes; FERREIRA, Karina Renata Rodrigues Costa; FONSECA, Alaeson da Silva; SILVA, Juliclécia Kelly da; SILVA, Luzia Guacira dos Santos. Material didático para o ensino do sistema digestório a alunos na condição de deficiência: contribuição da educação especial na formação docente. In: 69ª REUNIÃO ANUAL DA SBPC, 16 a 22 jul. 2017, UFMG, Belo Horizonte. Educação/Tópicos Específicos de Educação. Belo Horizonte, 16 a 22 jul. 2017. Disponível em: http://www.sbpcnet.org.br/livro/69ra/resumos/resumos/2337_14148dcb57c7afd83ba2843426e03e7ee.pdf Acesso em: 10 jun. 2019.
ANDRADE, Daniela Pimenta de; IACHEL, Gustavo. A elaboração de recursos didáticos para o ensino de Astronomia para deficientes visuais. XI ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – XI ENPEC, Florianópolis, 3 a 6 de jul. de 2017. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0291-1.pdf. Acesso em: 18 jun. 2019.
BRASIL. Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266. Acesso em: 25 mai. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf Acesso em: 25 mai. 2019.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 22 mai. 2019.
CARDINALI, Sandra Mara Mourão. O ensino e aprendizagem da célula em modelos táteis para alunos cegos em espaços de educação formal e não formal. 2008. 108 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUC Minas, Belo Horizonte, 2008. Disponível em: http://www.biblioteca.pucminas.br/teses/EnCiMat_CardinaliSM_1.pdf. Acesso em: 03 jul. 2019.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de Pesquisa. 1. ed. Rio Grande do Sul: UFRGS, 2009.
GRÖSZ, Liandra Cristine Belló; ALMEIDA, Ronny Hudson Faria de. Ensinando genética de forma lúdica: utilização de um jogo de tabuleiro para alunos do terceiro ano do ensino médio. Revista Prática Docente, v. 2, p. 336-350, Instituto Federal de Mato Grosso jul/dez 2017. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/86/45. Acesso em: 13 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p336-350.id86
KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de Biologia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/342843211/Pratica-de-Ensino-de-Biologia-Myriam-Krasilchik-4-Ed. Acesso em: 20 jun. 2019.
LAGUNA, Jacqueline de Cássia. A utilização de diferentes recursos pedagógicos como auxílio na aprendizagem de alunos com deficiência visual. 2012. 35 p. Monografia de Especialização (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR, Medianeira, 2012. Disponível em: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4735 Acesso em: 28 mai. 2019.
LONGHI, Maria Luiza Gonçalves; SCHIMIN, Eliane Strack. Modelagem: Estratégia facilitadora para a aquisição de conceitos em reprodução e desenvolvimento embrionário. UNICENTRO. Guarapuava-PR. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1081-4.pdf Acesso em: 25 mai. 2019.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Assembleia Geral das Nações Unidas em Paris. 10 dez. 1948. Disponível em: https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/por.pdf Acesso em: 22 mai. 2019.
SOUZA, Perla Ferreira de; FARIA, Joana Cristina Neves de Menezes. A construção e avaliação de modelos didáticos para o ensino de ciências morfológicas – Uma proposta inclusiva e interativa. Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer, Goiânia, vol.7, n.13; p. 1550-1561, nov. 2011. Disponível em: http://www.conhecer.org.br/enciclop/2011b/ciencias%20humanas/a%20construcao.pdf. Acesso em: 05 jun. 2019.
SOUZA, Salete Eduardo de. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: I ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, IV Jornada de Prática de Ensino, XIII Semana de Pedagogia da Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2007. Disponível em: http://www.dma.ufv.br/downloads/MAT%20103/2015-II/slides/Rec%20Didaticos%20-%20MAT%20103%20-%202015-II.pdf. Acesso em: 12 ago. 2019.
SANTOS, Ovídia Kaliandra Costa; BELMINO, José Franscico David Barbosa. Recursos didáticos: uma melhoria na qualidade da aprendizagem. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA, Vitória da Conquista, 2013. Disponível em: http://editorarealize.com.br/revistas/fiped/trabalhos/Trabalho_Comunicacao_oral_idinscrito__fde094c18ce8ce27adf61aedf31dd2d6.pdf Acesso em: 18 jun. 2019.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução de Daniel Grassi - 2.ed. -Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.