THE NATIONAL SCIENTIFIC PRODUCTION IN JOURNALS ON THE TEACHING OF THERMODYNAMICS
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p559-577.id432Keywords:
Bibliographic Survey, History of Science, History of the HeatAbstract
The concepts that structure thermodynamics, such as heat, temperature, internal energy, work and entropy are difficult to be addressed because students of different educational levels have spontaneous conceptions related to these Concepts. Thus, given the difficulties arising from the spontaneous conceptions, we consider mapping the researches related to the teaching of thermodynamics, to clarify which strategies have been approached for the teaching of this content. For this we consider the articles published in national journals with the Qualis extract in the teaching of sciences between A1 and B2. In all, 26 articles were obtained, which addressed the teaching of thermodynamics. The grouping was performed in four categories that originated from the analysis of the Chronicle, being: (1) History of Science in the teaching of thermodynamics. (2) The role of experimentation in the teaching of thermodynamics. (3) Investigations of spontaneous and scientific concepts of thermodynamics and their implications for the teaching of Sciences (4) didactic materials for the teaching of thermodynamics. From the researches analyzed, the conceptual profile was the only theoretical articulator that allows addressing the spontaneous and scientific conceptions of heat, besides the different constructive theories were not widely explored in the researches about the teaching of Thermodynamics.
Downloads
Metrics
References
BALDOW, Rodrigo; MONTEIRO-JÚNIOR, Francisco, Nairon. Os livros didáticos e suas omissões e distorções na História e no desenvolvimento da Termodinâmica. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. v.3, n.1, p. 3-19, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38013/29013. Acesso em: 19/06/2017.
BARBOSA, João, Paulino, Valde; BORGES, Antônio, Társio. O entendimento dos estudantes sobre energia no início do Ensino Médio. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v.23, n.2, p. 182-217, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6275/12765. Acesso em: 19/06/2017.
BARROS, Haroldo, Lúcio de Castro. Processos Endotérmicos e Exotérmicos: Uma visão atômica- molecular. Química Nova na Escola. v.31, n.4, Novembro, 2009. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_4/04-CCD-7008.pdf. Acesso em: 20/06/2017.
CARVALHO, Bianca, Cintra de; GOMES, Luciano, Carvalhais. Análise história do conceito de calor nos trabalhos de Joule e Implicações para o Ensino de Física. Investigações em Ensino de Ciências. v. 22, n.3, p. 264- 290, 2017. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/733. Acesso em: 20/06/2017. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n3p264
CASTRO, Pablo, Micael, Araújo; FERREIRA, Luciana, Nobre, Abreu. Representações sociais de calor por estudantes de graduação em Química. Química nova na escola. v. 37. n. especial, p. 26-34, 2015. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc37_especial_I/06-AF-98-14.pdf. Acesso em: 20/06/2017. DOI: https://doi.org/10.5935/0104-8899.20150016
CERVO, Amado, Lúcio; BERVIAN, Pedro, Alcino. Metodologia Científica. 6 ed. Rio de Janeiro: Pearson, 2007.
COVOLAN, Silvia, Cristina, Teodoro; SILVA, Dirceu da. A entropia no Ensino Médio: Utilizando concepções prévias dos estudantes e aspectos da evolução do conceito. Ciência & Educação, v.11, n.1, p. 98- 117, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v11n1/09.pdf. Acesso em: 20/06/2017 DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000100009
DINIZ-JÚNIOR, Antônio Inácio; SILVA, João Roberto Ratis, Tenório, da; AMARAL, Edenia, Maria, Ribeiro. Zonas do perfil conceitual de calor que emergem na fala de professores de Química. Química Nova na Escola. v.37, n. especial 1, p. 55-67, 2015. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc37_especial_I/09-CP-99-14.pdf. Acesso em: 20/06/2017.
GOMES, Luciano, Carvalhais. A Ascensão e queda da teoria do calórico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v.29, n.3, p. 1030-1073, 2012. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2012v29n3p1030/23609. Acesso em: 20/06/2017.
GOMES, Luciano, Carvalhais, A história da evolução do conceito físico de energia como subsídio para o seu ensino e aprendizagem- parte 1. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v.32, n.2, p. 407- 441, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2015v32n2p407/29993. Acesso em: 20/06/2017. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n2p407
GOMES, Luciano, Carvalhais. A história da evolução do conceito físico de energia como subsídio para o seu ensino e aprendizagem- parte 2. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v.32, n.3, p. 738- 768, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175- 7941.2015v32n3p738. Acesso em: 20/06/2017. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n3p738
HÜLSENDEGER, Margarete, Jerusa, Varela, Centeno. A História da Ciência no Ensino da Termodinâmica: um outro olhar sobre o ensino de Física. Ensaio Pesquisa e Educação em Ciências. v. 9, n. 2, p. 222- 237, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v9n2/1983-2117-epec-9-02-00222.pdf. Acesso em: 20/06/2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172007090205
MARQUES, Nelson, Luiz, Reyes; ARAÚJO, Solano, Ives. Investindo na formação de professores de ciências do ensino fundamental: uma experiência em Física Térmica. Experiências em Ensino de Ciências. v.5, n.3, p. 131-152, 2010. Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID128/v5_n3_a2010.pdf. Acesso em: 20/06/2017.
MEDEIROS, Alexandre. Entrevista com o Conde Rumford: da teoria do calórico ao calor como uma forma de movimento. Física na Escola. v. 10, n.1, p. 4-16, 2009. Disponível: http://www.sbfisica.org.br/fne/Vol10/Num1/a02.pdf. Acesso em: 20/06/2017.
MELTZER, David, Eduard. Investigation of students’ reasoning regarding heat, work, and the first law of thermodynamics in an introductory calculus-based general physics course. American Journal of Physics. v. 72, n.11, p. 1432-1446, 2004. Disponível em: https://aapt.scitation.org/doi/pdf/10.1119/1.1789161. Acesso em: 28/08/2017. DOI: https://doi.org/10.1119/1.1789161
MONTEIRO, Marco, Aurélio, Alvarenga; MONTEIRO, Isabel, Cristina, de Castro; GASPAR, A; GERMANO, Edmundo. Proposta de Atividade para abordagem do conceito de entropia. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v.26, n.2, p. 367-378, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n2p367. Acesso em: 20/06/2017. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2009v26n2p367
MORTIMER, Eduardo, Fleury; AMARAL, Luiz, Otávio. Quanto mais quente melhor calor e temperatura no Ensino de Termoquímica. Química nova na escola. n.7, p. 30-34, Maio de 1998. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc07/aluno.pdf. Acesso em: 20/06/2017.
OLIVEIRA, Renato, José de; SANTOS, Joana, Maria. A energia e a Química. Química Nova na Escola. n. 8, Novembro, p. 19-22, 1998. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc08/conceito.pdf. Acesso em: 20/06/2017.
PASSOS, Júlio, César. Os experimentos de Joule e a primeira lei da termodinâmica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.31, n.3, p. 3603-1- 3603-8, 2009. Disponível em: http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/313603.pdf. Acesso em: 20/06/2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172009000300013
PERREIRA, Marta, Máximo; SOARES, Virtovani; ANDRADE, Viviane, de Abreu. Escrita como ferramenta indicativa das possíveis contribuições de uma atividade investigativa sobre temperatura para a aprendizagem. Experiências em Ensino de Ciências. v.6, n.3, p. 118-132, 2011. Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID164/v6_n3_a2011.pdf. Acesso em: 20/06/2017.
PIFER, Anderson; AURANI, Katya, Margareth. A teoria analítica do calor de Joseph Fourier: uma análise das bases conceituais e epistemológicas. Revista Brasileira de Ensino de Física. v.37, n.1, p. 1603-1-1603-9, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbef/v37n1/0102-4744-rbef- 37-01-1603.pdf. Acesso em: 20/06/2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11173711681
QUEIRÓS, Wellington, Pereira, de; NARDI, Roberto; DELIZOICOV, Demétrio. A produção técnico-científica de James Prescott Joule: Uma leitura a partir da epistemologia de Ludwik Fleck. Investigações em Ensino de Ciências. v. 19, n.2, p. 99-116, 2014. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/98/69. Acesso em: 20/06/2017.
RAMOS, Wesley, Candeu; DEL RIO, Bruno, Rafael; BARRETO, Fernando; SUART-JÚNIOR, José, Bento. A construção de um aplicativo interativo como recurso didático para conceitos termodinâmicos. Actio: Docência em Ciências. v.2, n.1, p. 474-492, 2017. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/6792/4402. Acesso em: 20/06/2017. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v2n1.6792
ROSA, Paulo, Ricardo, da Silva. Uma introdução à pesquisa qualitativa em ensino. Campo Grande: Editora UFMS, 2015.
ROTHBERG, Danilo; QUINATO, Gabriel, Augusto, Cação. Ensino de Ciências e CTS: Contribuições ao aperfeiçoamento de situações de aprendizagem sobre Entropia e Degradação de Energia. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. v.9, n.1, p. 179-206, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982- 5153.2016v9n1p179/31797. Acesso em: 20/06/2017. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n1p179
SILVA, Ana, Paula, Bispo; FORATO, Thaís, Cyrino de, Melo. GOMES, José, Leandro de Costa Gomes. Concepções sobre a natureza do calor em diferentes contextos históricos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v.30, n.3, p. 492-537, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2013v30n3p492. Acesso em: 20/06/2017. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2013v30n3p492
SILVA, José, Luiz, de Paula, Barros. Por que não estudar entalpia no Ensino Médio. Química Nova na Escola. n. 22, p. 22-25, 2005. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc22/a04.pdf. Acesso em: 20/06/2017.
SILVA, Osmar, Henrique, Moura; LABURÚ, Carlos, Eduardo; NARDI, Roberto. Reflexões para subsidiar discussões sobre o conceito de calor na sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.25, n.3, p.383- 396, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175- 7941.2008v25n3p383/8458. Acesso em: 20/06/2017. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2008v25n3p383
SOUZA, Monique, Anara, Siqueira, de. SILVA, Boniek, Venceslau da Cruz. Calor, Temperatura, Poções e Magia: O uso do RPG como ferramenta avaliativa em aulas de Física do Ensino Médio. Experiências em Ensino de Ciências, v.9, n.1. p. 73-89, 2014. Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID234/v9_n1_a2014.pdf. Acesso em: 20/06/2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.