INDIGENOUS EDUCATION: CHALLENGES FOR NON INDIGENOUS SCHOOLS IN BARRA DO GARÇAS-MT

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p317-333.id394

Keywords:

Public Policy, Indigenous school education, School inclusion

Abstract

The advances of Indian public policies, triggered by indigenous struggles and movements, more specifically those related to school education, motivated the development of a research that aimed to understand the process of school inclusion of indigenous students in non - indigenous public schools, in the city of Barra do Garças / MT, as a result of which the specific objectives were aligned: to understand educational policies aimed at the education of indigenous people in non-indigenous public schools and to know what teachers say about the presence of indigenous people in such schools . In order to theoretically subsidize production, authors such as Cohn (2001), Grupioni (2005), Pagliaro (2005) dealing with indigenous peoples in Brazil and Both (2009), among others, discuss indigenous school education. The qualitative methodology and the procedures for interview, observation and documentary analysis allowed the data to be collected regarding the indigenous educational process in Brazil, in the state of Mato Grosso and, consequently, in Barra do Garças. The results indicate that indigenous school education in non-indigenous schools still needs to be advanced, especially with regard to language and the overcoming of prejudice and discrimination faced by indigenous people in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosangela Santos da Silva, IFMT

Especialista em Libras e Educação Inclusiva (IFMT/UAB) Professora na Secretaria Municipal de Araguaiana (SMA/MT)

Marilene Marzari, UFMT

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) Professora no Campus Universitário do Araguaia (CUA/UFMT)

References

AZEVEDO, Marta Maria. Povos indígenas no Brasil 2006-2010. In: Instituto Socioambiental Povos Indígenas no Brasil. Disponível em: <http://pib.socioambiental.org/pt/c/no-brasil-atual/quantos-sao/o-censo-2010-e-os-povos-indigenas>. Acesso em: 23 jan. 2017.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Os indígenas no censo demográfico 2010. Povos indígenas no Brasil. Disponível em: <http://indigenas.ibge.gov.br/images/indigenas/estudos/indigena_censo2010.pdf>. Acesso em: 15 dez. 2016.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDBN. 9394/96. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf>. Acesso em: 26 fev. 2017.

BRASIL. Referencial curricular nacional para as escolas indígenas. Ministério da Educação. Brasília: MEC/SEF, 2002.

BONIN, Iara Tatiana. Encarte pedagógico 1- Culturas indígenas na sala de aula. Publicação Conselho Indigenista Missionário, 2012. 4p. Disponível em: <http://www.cimi.org.br/pub/EncartePedagogico_JanFev.pdf>. Acesso em: 25 mar. 2017.

BOTH, Sérgio José. Da aldeia à cidade: estudantes indígenas em escolas urbanas. v. 9. Cuiabá: EdUFMT, 2009. 154 p. (Coletânea educação escolar indígena).

COHN, Clarice. Culturas em transformação: os índios e a civilização. São Paulo em Perspectiva. v. 15, n.2, p.36-42, 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=0102-8839&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 24 jan. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392001000200006

DELUCI, Luciana Akeme Sawasaki Manzano. Ti’aroptsimani ‘õ: Os A’weMarãiwatsédé tecem saberes para a construção de uma proposta curricular intercultural. 2013. 186 p. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Sustentável). Centro de Desenvolvimento Sustentável, Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

FRANCO, Patrik Thames. A Educação Escolar Indígena em Goiás: Um estudo a partir da política indigenista da FUNAI (1967-1991). 2008. 21 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Antropologia), Universidade Federal de Goiás–UFG, 2008.

GOMES, R. L. AGUIAR, R.B.R. ALEXANDRE, I.V. O desrespeito às diferenças na cultura indígena. Revista Eventos Pedagógicos. v.3, n.2, 422 – 429 p. Maio - Jul. 2012. Disponível em: <http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/eventos>. Acesso em: 01 abr. 2017.

GRUPIONI, Luís Donisete Benzi. Livros didáticos e fontes de informações sobre as sociedades indígenas no Brasil. In: SILVA, Aracy Lopes da; GRUPIONI, Luís Donizete Benzi. (Orgs.). A temática indígena na escola: novos subsídios para professores de 1ºe 2º graus. Brasília: MEC/MARI/UNESCO, 1995.

INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL. Povos Indígenas no Brasil. Disponível em: <https://pib.socioambiental.org/pt/c/0/1/2/populacao-indigena-no-brasil>. Acesso em: 28 jan. 2017.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica, 5 ed., São Paulo, editora Atlas, 2003.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

LIMA, Marilva Vilela de Sousa. Inclusão escolar de pessoas com deficiência. 2016. 85 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação Licenciatura em Geografia) - Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Mato Grosso-UMT, Barra do Garças, 2016.

MORAES, Alexandre de. (Orgs.). Constituição da República Federativa do Brasil. 41.ed. São Paulo: Atlas, 2015.

MATO GROSSO. Assembleia Legislativa – ALMT Constituição do Estado de Mato Grosso: texto Constitucional promulgado em 5 de outubro de 1989. Cuiabá: ALMT, 1989.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Plano Estadual de Educação. Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso. Cuiabá, 2014.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Orientações Curriculares: Diversidades Educacionais. Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso. Cuiabá: Defanti, 2012.

OLIVEIRA, Natália Araújo de. Ser Xavante, morar e estudar na cidade: Os Xavante em Nova Xavantina/MT. Rev. Patrimônio e Memória, São Paulo, UNESP, v. 10, n. 2, p. 235-253, julho-dezembro, 2014. Disponível em: <http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/issue/view/17/showToc>. Acesso em: 03 fev. 2017.

PAGLIARO, H.; AZEVEDO, M.M.; SANTOS, R.V. Demografia dos povos indígenas no Brasil. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2005. 192 p. Disponível em: <http://books.scielo.org>. Acesso em: 26 jan. 2017. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575412541

REZENDE, Gerson Carlos. A relação entre indígenas e não-indígenas na zona urbana: fronteira cultural. v. 08. Cuiabá: EdUFMT, 2009. (Coletânea Educação Escolar Indígena).

RIBEIRO, Darci. Culturas e línguas indígenas do Brasil. Educação e Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 2, n. 6, 1957, 1-102 p.

SOUZA, Ederval Pereira de. Cultura, Memória e Teorias em Educação: O Ensino da História e Cultura dos Povos Indígenas nas Escolas Municipais de Barra do Bugres/MT, 2016. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Disponível em: <http://www.seduc.mt.gov.br/SiteAssets/Paginas/Forms/ARRUMADAS/PROJETO%20MESTRADO%20UFMT_ARTIGO.pdf>. Acesso em: 23 jan. 2017.

SIMAS, Hellen Cristina Picanço. Desafios da Educação Escolar Indígena. Revista Escrita. n. 11, Ano 2010. Disponível em: <http://www.dbd.puc-rio.br/sitenovo/#tour01>. Acesso em: 28 jan. 2017. DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.escrita.16373

Published

2019-07-15

How to Cite

SANTOS DA SILVA, Rosangela; MARZARI, Marilene. INDIGENOUS EDUCATION: CHALLENGES FOR NON INDIGENOUS SCHOOLS IN BARRA DO GARÇAS-MT. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 1, p. 317–333, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p317-333.id394. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/564. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies