The instrumentation of Multistrategic Teaching Units (MDUs) in a Biological Sciences degree course: possibilities in the initial training of Natural Sciences teachers

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23103.id820

Keywords:

Didactic-pedagogical planning, Supervised internship, Teaching Science

Abstract

The objectives of this Experience Report include i) the socialization of the knowledge obtained during the completion of the subject “Supervised Internship II: Instrumentation for Teaching Science and Biology”, of the Biological Sciences course at the Federal University of Tocantins, and; ii) the discussion about the importance of developing Multistrategic Didactic Units (UDM) as a possibility for didactic-pedagogical planning in the initial training of undergraduate students in Biological Sciences. The study was based on the experiences obtained in the Field Diaries and the planning and intervention of the UDM. It can be concluded that the application of the Units represents a significant contribution to the initial training of Science and Biology teachers, as it solidifies the students' theoretical and methodological foundation, increasing their knowledge.

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Author Biographies

Clara Giusti Rodrigues, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Licencianda em Ciências Biológicas (Universidade Federal do Tocantins – Câmpus Porto Nacional-TO)

Thalita Quatrocchio Liporini, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Doutora em Educação para a Ciência (Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP, Câmpus Bauru-SP).

Professora Adjunta do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Federal do Tocantins – UFT, Câmpus Porto Nacional-TO)

Janielly Mendes Ferreira, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Licencianda em Ciências Biológicas (Universidade Federal do Tocantins – Câmpus Porto Nacional-TO).

Elízia Aparecida Pinheiro, Secretaria de Estado da Educação do Tocantins (SEDUC-TO)

Mestre em Ecologia de Ecótonos (Programa de Pós-Graduação em Ecologia de Ecótonos, Universidade Federal do Tocantins – UFT, Câmpus Porto Nacional-TO).

Professora da Educação Básica, vinculada à Secretaria de Estado da Educação (SEDUC) do Tocantins.

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Published

2023-12-30

How to Cite

RODRIGUES, Clara Giusti; LIPORINI, Thalita Quatrocchio; FERREIRA, Janielly Mendes; PINHEIRO, Elízia Aparecida. The instrumentation of Multistrategic Teaching Units (MDUs) in a Biological Sciences degree course: possibilities in the initial training of Natural Sciences teachers. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, no. Especial, p. e23103, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23103.id820. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/820. Acesso em: 26 dec. 2024.