REFLECTIONS ON THE PLAY IN CHILD EDUCATION
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1342-1354.id741Keywords:
Play, Teaching, LearningAbstract
The teacher in early childhood education should provide opportunities for students to activities that enrich creativity and autonomy. Amid this context, the important cultural and social phenomenon play contributes to human development. The purpose of this article is to present a reflection on the characteristics of the play in the context of early childhood education and its appreciation as an important pedagogical resource. The methodology used is characterized as a theoretical essay. It can be mentioned that the play is a free activity, being limited by space, time and rules, besides being unpredictable and fictitious. It can be used as a pedagogical resource in early childhood education, the primary stage of development of the student. The play can be concluded as a pedagogical resource that can be considered an adequate means to contribute to the integral development of the student.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.
BRASIL. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil. Ministério da Educação/Secretaria da Educação Básica – Brasília: MEC/SEB, 2009.
BRASIL. Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica – Brasília. DF, 2006.
BRASIL. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental: Educação Física. Brasília: MEC /SEF, 1998.
BROUGÈRE, Gilles. Jogo e Educação. Porto Alegre: Artmed, 1998.
CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.
CERVO, Amado; BERVIAN, Pedro; SILVA, Roberto. Metodologia Científica. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2014.
CHÂTEAU, Jean. O jogo e a criança. São Paulo: Summus, 1987.
FREIRE, João Batista. O Jogo entre o riso e o choro. São Paulo: Autores Associados, 2002.
FREIRE, João Batista; SCAGLIA, Alcides José. Educação como prática corporal. São Paulo: Scipione, 2003.
HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da língua portuguesa – Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 4 ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogos infantis: o jogo, a criança e a educação. Petrópolis: Vozes, 2014.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O brincar e suas teorias. Cengage Learning. São Paulo, 2011.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Cengage Learning, 1994.
LEONARDO, Lucas; SCAGLIA, Alcides José; REVERDITO, Riller. O Ensino dos Esportes Coletivos: Metodologia pautada na Família dos Jogos. Motriz, Rio Claro, v. 15, n. 2, p. 236-246, 2009.
MENEGHETTI, Francis Kanashiro. O que é um ensaio teórico. Revista de administração contemporânea, São Paulo, v.15, n. 2, p. 320-332, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000200010
PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos; CIRINO, Cirino; MILAN, Fabrício João; RESENDE, Rui; FARIAS, Gelcemar Oliveira. Reflexões Sistêmicas do Jogo: Contribuições para a Educação Física, Journal of Sport Pedagogy and Research, Maia, v. 4, n. 3, p.60-64, 2018.
PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos; FARIA, José Ronivan; OLIVEIRA, Adriano Olimeira; MILAN, Fabrício João; CUNHA, Virginia; FARIAS, Gelcemar Oliveira. Educação física infantil e o jogo de faz de conta como estratégia pedagógica. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Rondon, v. 17, n. 2, p. 1-8, 2019. DOI: https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n2.p203
PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos; FARIAS, Gelcemar Oliveira; CIRINO, Carol; SCAGLIA, Alcides José. O jogo como estratégia pedagógica para o ensino da Educação Física escolar no 5º ano do ensino fundamental I. Corpoconsciência, São Paulo, v. 20, p. 1-8, 2016.
PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos; FARIAS, Gelcemar Oliveira. Professores de educação física e o jogo: reflexões no contexto escolar Corpoconsciência, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 82-90, 2020.
PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho / imagem e representação. Rio de Janeiro: LTC, 1990.
SCAGLIA, Alcides José. Referencial Curricular da Educação básica das Escolas Públicas Municipais de Franca, Franca SP, 2007.
SCAGLIA, Alcides José. O futebol e os jogos/brincadeiras de bola com os pés: todos semelhantes, todos diferentes. 2003. 164f. Campinas: Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.
SILVA, Diogo; LORENCINI JUNIOR, Álvaro. O docente e sua constante reconstrução de saberes: o jogo como ferramenta de ressignificação de sua prática. Revista Prática Docente, Confresa, v. 5, n. 1, p. 289-305, 2020. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p289-305.id608
SUITS, Bernard. What is a game? Philosophy of Science, Chicago, v. 34, n. 2, p. 148-156, 1967. DOI: https://doi.org/10.1086/288138
VENÂNCIO, Silvana; FREIRE, João Batista. O jogo dentro e fora da escola. Campinas: Autores Associados, 2005.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Aprendizagem e Desenvolvimento Intelectual na Idade Escolar: Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich; COLE, Michel. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações Filosóficas. Nova cultural, 1996.
ZIMMERMANN, Ana Cristina; SAURA, Soraia Chung. Jogos tradicionais. São Paulo: Pirata, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.