AN ANALYSIS OF SELF-BIOGRAPHIC AND BIOGRAPHIC (SELF) RESEARCH: A PANORAMIC VIEW ON CAPES AND BDTD PLATFORMS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.23004.id1588

Keywords:

Biographical (Auto) Research, Biographical research, State of knowledge

Abstract

The present essay with a qualitative approach and bibliographic and documentary nature presents a state of knowledge made from the CAPES Theses and Dissertations Bank and the Digital Theses and Dissertations Library with the search terms “(auto) biographical research” and “Biographical research”. The objective was to present a panoramic view on the quantity of productions, the producing institutions and the related study areas, with an emphasis on investigations in the educational field, making it possible to globally analyze research on the themes. In the end, there is a greater number of results linked to graduate education programs, as well as the concentration of work in public institutions and in the Center-South region of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Caio Corrêa Derossi, UFV

Mestre em Educação (UFV) Professor da Educação Básica

 

References

BERKENBROCK-ROSITO, Margaréte May. Colcha de retalhos: história de vida e imaginário na formação. Educação, Santa Maria, v. 34, n. 3, p. 487-500, set./dez. 2009.

BOURDIEU, Pierre. Compreender. In: BOURDIEU, P. A miséria do mundo. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997. p. 693-732.

CARVALHO, Isabel Cristina Moura. Biografia, Identidade e Narrativa: Elementos Para Uma Análise Hermenêutica. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 9, n. 19, p. 283-302, julho de 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ha/v9n19/v9n19a11.pdf. Acessado em: março de 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71832003000100012

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e Educação. Figuras do indivíduo-projeto. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014.

NEVES, Josélia Gomes. Cultura Escrita E Narrativa Autobiográfica: Implicações Na Formação. In: CAMARGO, Maria Rosa Rodrigues Martins de (org.), SANTOS, Vívian Carla Calixto dos. (colab). Leitura e escrita como espaços autobiográficos de formação [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. Disponível em: http://books.scielo.org/id/zz66x/pdf/camargo-9788579831263-09.pdf. Acessado em: março de 2021.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Aproximaciones teóricas a las perspectivas de la investigación (auto) biográfica em educación. Educación y Pedagogia, v. 61, n. 23, p. 25- 40, 2011.

PASSEGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto) biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.27, n.1, p.369-386, abr. 2011. Disponível em: http://www.producao.usp.br/bitstream/handle/BDPI/6461/art_VICENTINI_Entre_a_vida_e_a_formacao_pesquisa_2011.pdf?sequence=1. Acessado em: março de 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100017

PASSEGGI, Maria da Conceição. Nada para a criança, sem a criança: o reconhecimento de sua palavra para a pesquisa (auto)biográfica. In: MIGNOT, Ana Chrystina; SAMPAIO, Carmen Sanches; PASSEGGI, Maria da Conceição. Infância, aprendizagem e exercício da escrita. Curitiba: CRV, 2014. p. 133-148.

PINEAU, Gaston. Emergência de um Paradigma Antropoformador de Pesquisa-Ação-Formação Trandisciplinar. Tradução: Américo Sommerman. Saúde e Sociedade, v. 14, n. 3,102-110, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902005000300006

ROMANOWSKI, Joana; ENS, Romilda. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” na Educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p.37-50, set./dez. 2006.

Published

2023-02-12

How to Cite

DEROSSI, Caio Corrêa. AN ANALYSIS OF SELF-BIOGRAPHIC AND BIOGRAPHIC (SELF) RESEARCH: A PANORAMIC VIEW ON CAPES AND BDTD PLATFORMS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23004, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.23004.id1588. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/149. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies