ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e043.id1070

Keywords:

Animation, Scientific divulgation, Childhood

Abstract

This work aims to investigate the communication of science in the animated series Peixonauta. To this end, a documentary analysis of 27 episodes of the second season of the series was carried out. Based on the conception of science, activity of scientists and conception of childhood, it became evident that, although it is not produced for school purposes, the objectives of this animation are educational and follow a trend that is, to some extent, close to school conceptions of science. Although the life of animals is an aspect that is overexploited in these materials, information about animals that are close to children is infrequent in animation. The importance of this animation is reiterated as a possibility of promoting the language of scientific dissemination for children.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Yara Moreira Câmara, UFOP

Mestrado em Educação (UFOP) Professora da Rede Municipal de Ouro Preto

Sheila Alves de Almeida, UFOP

Doutorado em Educação, Professora Associada da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

References

ALMEIDA, Sheila Alves de. Interações e práticas de letramento mediadas pela revista Ciência Hoje das Crianças em sala de aula. Tese – Universidade de São Paulo – Faculdade de Educação, São Paulo, SP, 2011.

ALMEIDA, Sheila Alves de. Divulgação científica para crianças: uma análise de artigos das revistas Ciência Hoje das Crianças e Recreio. Revista Ciências & Ideias, v. 11, p. 01-18, 2020. DOI: https://doi.org/10.22407/2176-1477/2020.v11i1.1032

ALMEIDA, Sheila Alves de. Cenas de leitura da Ciência Hoje das Crianças: Modos de uso e apropriação da revista em sala de aula. Educação Em Revista (Online), v. 34, p. 1, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698173829

BUENO, Christiane Cardoso. https://paralelas.wordpress.com/2014/02/13/a-ciencia-nos-desenhos-animados. Acesso em 01/06/2020

BUENO, Christiane Cardoso. Imagens de crianças, ciências e cientistas na divulgação científica para o público infantil. Dissertação - Universidade Estadual de Campinas - Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. 2012.

COLL, César. Psicologia e Currículo. São Paulo: Ática, 1996

GATTI JUNIOR, Wilian.; GONÇALVES, Marilson Alves.; BARBOSA, Ana Paula Franco Paes Leme. Um estudo exploratório sobre a indústria brasileira de animação para a TV. Revista Eletrônica de Administração, v. 20, n. 2, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-2311057201238250

GATTI JUNIOR, Wilian.; MARIETTO, Marcio Luiz. Como Pode um Peixe Vivo Viver Fora do Brasil? O Caso Peixonauta. Revista Ibero-Americana de Estratégia, v. 16, n. 4, 2017. DOI: https://doi.org/10.5585/ijsm.v16i4.2512

GIERING, Maria Eduarda. A divulgação científica midiática para crianças e os fins discursivos. Revista do GEL (Araraquara), v. 5, p. 109-128, 2008.

GREEN, Bill C. Alienígenas na sala de aula. In: SILVA, Tomás Tadeu da. Tomaz Tadeu da Silva (org.) Petrópolis RJ: Vozes,1995.

GUIMARÃES Eduardo. A Ciência entre as Políticas Científicas e a Mídia. In: Produção e Circulação do Conhecimento, Campinas: Pontes, 2001.

HOFFMANN, Adriana Fernandes. As mediações de sentidos das crianças sobre os desenhos animados. Educação e Comunicação, n. 16. 2002

KINDEL, Eunice. A natureza no desenho animado ensinando sobre homem, mulher, raça, etnia e outras coisas mais... Tese. Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2003.

MASSARANI, Luisa. (Org.) . O pequeno cientista amador - a divulgação científica e o público infantil. 1. ed. Rio de Janeiro: Vieira & Lent, 2005. v. 1. 89 p.

MASSARANI, Luisa. La divulgación científica para niños. In: Quark: periodismo científico en un mundo diverso, nº 34, outubro-dezembro/2007. Disponível em http://www.prbb.org/quark/17/017040.htm. Acesso em 9/06/2021.

MESQUITA, Nyuara Araújo da Silva; SOARES, Marlon Herbert Flora. Barbosa. Visões de ciência em desenhos animados: uma alternativa para o debate sobre a construção do conhecimento científico em sala de aula. Ciências & Educação. Bauru, vol 14, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000300004

PUJOL, Roma Maria. Didáctica de las Ciencias em la Educación primaria. Madri. Sintesi, 2003.

RAMOS, Rui. Construção dos objetos de discurso em artigos mediáticos de divulgação científica para crianças. Redis: revista de estudos do discurso, nº 3, ano 2014.

SÁ-SILVA, Jackson Roni; ALMEIDA, Cristóvão Domingos; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Rev. Bras. de História & Ciências Sociais. n. I, p. 1-15, jul., 2009.

SIQUEIRA, Denise da Costa Oliveira. A ciência na televisão: mito ritual e espetáculo. ANNABLUME, São Paulo, 1999

TOMAZI, Aline Luiza; PEREIRA. Aline Juliê; SCHÜLER, Cristiane Müller; PISKE, Karin; TOMIO, Daniela. O que é e quem faz Ciência? Imagens sobre a atividade científica divulgadas em filmes de animação infantil. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. Vol 11. Belo Horizonte. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172009110209

TOROK. Simon. Falar de ciência para crianças: algumas dicas. In: MASSARANI, Luisa (Org.). Ciência & Criança: A divulgação científica para o público infantoi-juvenil. Rio de Janeiro: Museu da Vida, 2008. p. 49-54.

VIZACHRI, Tânia Regina. Animais humanos ou humanos animais? Um estudo sobre a representação dos animais antropomorfizados nos filmes de animação. 2014. Dissertação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

WORTMANN, Maria Lúcia Castagna.; RIPOLL, Daniela.; POSSAMAI, Laís. Educação Ambiental corporativa para crianças: analisando a animação Peixonauta do Discovery Kids.

Published

2021-08-31

How to Cite

MOREIRA CÂMARA, Yara; ALVES DE ALMEIDA, Sheila. ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e043, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e043.id1070. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/329. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies