CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n1.e025.id1056

Keywords:

Teacher Training, Saberes em Diálogo Project, Teaching professional insertion

Abstract

The objective is to understand how teachers, with up to 5 years of professional insertion, perceive the effects of the continued education experienced and what contributions it is possible to derive from the experience for their professional qualification. The production of the data was supported by a questionnaire, applied to the group of educators participating in the Saberes em Diálogo project. The guidelines offered by hermeneutics-dialectics were used for the treatment of data. For the analysis and interpretation, contributions from the decoloniality. The study showed how much the insertion of new professionals in the teaching field presents itself as a field yet to be explored from the perspective of academic production and in the formulation of education public policies. In the perception of teachers, it was identified that the Saberes em Diálogo Project it contributes to the teaching insertion in the profession, stimulates the dialogue between peers and enables a better relationship with the Municipal Secretariat of Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gilberto Ferreira da Silva, UFRGS

Doutor em Educação (UFRGS) Docente no Programa de Pós Graduação em Educação da UNILASALLE

Juliana Aquino Machado, UNILASALLE

Mestra em Educação, Professora na Rede Municipal de Ensino de Canoas Discente no Programa de Pós Graduação em Educação da UNILASALLE

Ana Paula da Silva, UNILASALLE

Mestra em Literatura Brasileira Professora na Rede Municipal de Ensino de Canoas Discente no Programa de Pós Graduação em Educação da UNILASALLE

Juliana Cristina da Silva, UNILASALLE

Mestra em Educação Professora na Rede Municipal de Ensino de Canoas Discente no Programa de Pós Graduação em Educação da UNILASALLE

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, v. 23, 2018. p. 1-20. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782018230095 Acesso em: 01 de mar. de 2021.

ARIAS, Patricio Guerrero. Corazonar: uma antropologia comprometida com la vida. Quito, Ecuador; Abya Yala, 2010.

ÁVALOS, Beatrice. La inserción profesional de los docentes. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 13, núm. 1, abril, 2009. pp. 43-59. Universidad de Granada - Granada, España. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56711733004 Acesso em: 04 de mar. de 2021.

ÁVALOS, Beatrice. Learning from Research on Beginning Teachers. In: LOUGHRAN, John; HAMILTON, Mary Lynn (Ed.). International Handbook of Teacher Education. Singapore: Springer, 2016. p. 487-552.

BARBIER, René. A pesquisa-ação. Brasília: Plano Editora, 2002.

CONGEPRINCI. Congresso Internacional Sobre Professorado Principiante e Inserção Profissional à Docência – 4 CONGEPRINCI. Anais. Curitiba: UTFPR, 2014.

FALS BORDA, Orlando. Una sociología sentipensante para América Latina. México, D. F.: Siglo XXI Editores; Buenos Aires: CLACSO, 2015.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Pesquisa com o cotidiano. Educação & Sociedade, v.28, n.98, jan/abr 2007. p.73-95. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v28n98/a05v2898.pdf Acesso em: 16 de mar. de 2021.

FERRAÇO, Carlos Eduardo; SILVA, Tamili Mardegan da Silva. A escrita como experiência cotidiana: pistas para pensar a formação de professores. Revista de Educação, Ciência e Cultura, v. 23, n. 2, 2018. p. 171-186. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4551 Acesso em: 16 de abr. de 2021.

GABARDO, Claudia Valéria; HOBOLD, Márcia de Souza. Professores iniciantes: acolhimento e condições de trabalho. Atos de Pesquisa em Educação. v. 8, n. 2, mai./ago. 2013. p.530-549. Disponível em: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2013v8n2p530-549 Acesso em: 10 de mar. de 2021.

GARCIA, Carlos Marcelo. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 02, n. 03, p. 11-49, ago./dez. 2010. Disponível em: http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br Acesso em: 16 de abr. de 2021.

GARCIA, Carlos Marcelo; VAILLANT, Denise. Políticas y programas de inducción en la docencia en Latinoamérica. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, 2017. p. 1224-1249. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6211668 Acesso em: 16 de abr. de 2021.

GATTI, Bernadete Angelina. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 53, 2017. p. 721-737. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/8429/17739 Acesso em: 13 de mar. de 2021.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: Novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367919 Acesso em: 12 de abr. de 2021.

GATTI, Bernadete Angelina. Perspectivas da formação de professores para o magistério na educação básica: a relação teoria e prática e o lugar das práticas. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v. 29, n. 57, 3 abr. 2020. p. 15-28. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/8265/5327 Acesso em: 12 de abr. de 2021.

GONÇALVES, Gláucia Signorelli de Queiroz. Inserção profissional de egressos do PIBID: desafios e aprendizagens no início da docência. 2016. 243f. Tese (Doutorado em Educação) — Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Compreendendo os movimentos construtivos da docência superior: construções sobre pedagogia universitária. Linhas críticas, v. 14, n. 26, 2008. p. 25-42. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3424 Acesso em: 12 de abr. de 2021.

MACEDO, Roberto Sidnei. Outras luzes: Um rigor intercrítico para uma etnopesquisa política. In: MACEDO, Roberto Sidnei; GALEFFI, Dante; PIMENTEL, Álamo. Um rigor outro sobre a qualidade na pesquisa qualitativa: educação e ciências humanas. EDUFBA, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org/id/s6/pdf/macedo-9788523209278.pdf Acesso em: 12 de abr. de 2021.

MACEDO, Roberto Sidnei. A Etnopesquisa implicada: Pertencimento, criação de saberes e afirmação. Brasília: Liber Livro Editora, 2012.

MACEDO, Roberto Sidnei. Pesquisar a experiência compreender/ mediar saberes experienciais. 1ª edição, Curitiba, PR. CRV, 2015.

MACHADO, Juliana Aquino; LEDUR, Rejane Reckziegel; SILVA, Gilberto Ferreira da. (Orgs.) Saberes em diálogo. Educação básica, universidade e pesquisa. Canoas, Editora Unilasalle, 2018. Disponível em: http://www.canoas.rs.gov.br/wp-content/uploads/2018/07/AF-Saberes-em-dialogos.pdf Acesso em: 12 de abr. de 2021.

MACHADO, Juliana Aquino; SILVA, Juliana Cristina da; SILVA, Gilberto Ferreira da. Dos tempos coletivos: horizontes na formação de professores em rede. In: MACHADO, Juliana Aquino; LEDUR, Rejane Reckziegel; SILVA, Gilberto Ferreira da; SILVA, Juliana Cristina da (orgs.) Saberes em diálogo: docência, pesquisa e práticas pedagógicas: volume 2. Canoas, RS: Secretaria Municipal da Educação: Ed. Unilasalle, 2019. Disponível em: https://www.canoas.rs.gov.br/wp-content/uploads/2019/11/Ebook-Saberes-emDialogo-Vol-2-2018.pdf Acesso em: 12 de abr. de 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo-Rio de Janeiro, HUCITEC-ABRASCO, 1996.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

SILVA, Gilberto Ferreira da; MACHADO, Juliana Aquino. Saberes em diálogo: a construção de um programa de formação docente em uma rede municipal de ensino. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educação. Vol. 77, núm. 2, 2018. p. 95-114. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/3161/3978 Acesso em: 12 de abr. de 2021.

SILVA, Gilberto Ferreira da; MACHADO, Juliana Aquino. “Saberes em Diálogo”, um programa de formação continuada em rede: Universidade e Educação Básica. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(68), 2020. p. 1-21 Disponível em: http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/4937 Acesso em: 12 de abr. de 2021.

SOLANO-ALPIZAR, Jose. Descolonizar la educación o el desafío de recorrer un camino diferente. Revista Electrónica Educare. Vol. 19, nº1, enero-abril, 2015. p. 117-129. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4895717.pdf Acesso em: 12 de abr. de 2021.

VAILLANT, Denise. Trabajo colaborativo y nuevos escenarios para el desarrollo profesional docente. Docencia, 60. Santiago, Chile, 2016. p. 5-13 Disponível em: https://ie.ort.edu.uy/innovaportal/file/48902/1/trabajo-colaborativo-y-nuevos-escenarios-denise-vaillant.pdf Acesso em: 12 de abr. de 2021.

VAILLANT, Denise; GARCIA, Carlos Marcelo. El ABC y D de la formación docente. Vol. 134. Narcea Ediciones, 2015.

WALSH, Catherine. Geopolíticas del conocimiento, interculturalidad y descolonización. Boletín ICCI-ARY Rimay, n. 60, marzo, 2004. pp. 1-6. Disponível em: http://icci.nativeweb.org/boletin/60/walsh.htm Acesso em: 12 de abr. de 2021.

WALSH, Catherine. “¿Son posibles unas ciencias sociales/culturales otras? Reflexiones en torno a las epistemologías decoloniales”. Nómadas, n. 26, 2007. p. 102-113. Disponível em: http://nomadas.ucentral.edu.co/nomadas/pdf/nomadas_26/26_10W_Sonposiblesunascienciassociales.pdf. Acesso em: 12 de abr. de 2021.

WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y pedagogía de-colonial: apuestas (des) de el in-surgir, re-existir y re-vivir. UMSA Revista (entre palabras), v. 3, 2009. p. 1-29 Disponível em: https://redinterculturalidad.wordpress.com/2014/02/06/interculturalidad-critica-ypedagogia-decolonial-catherine-walsh. Acesso em: 12 de abr. de 2021.

Published

2021-04-30

How to Cite

FERREIRA DA SILVA, Gilberto; AQUINO MACHADO, Juliana; SILVA, Ana Paula da; CRISTINA DA SILVA, Juliana. CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 1, p. e025, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e025.id1056. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/388. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies