Physical Education and Interculturality: Dislocations and Unaccommodations
DOI:
10.23926/RPD.2024.v9.e24028.id919Keywords:
Physical Education, Interculturality, Curriculum ConstructionAbstract
This manuscript discusses aspects of the development of a curricular proposal in Physical Education based on the principles of interculturality, with the aim of identifying and understanding the resonances of an interculturally inspired curricular construction in the work and in the subjects involved. To this end, narrative research was carried out between 2019 and 2021, with the final years of elementary education at a municipal school in Viamão/RS. Specifically, we focus on one of the research results, which points to the need to recognize and identify limitations, constraints and barriers arising from coloniality so that we can outline paths to overcome them. We understand that this process causes movement, displacements and dislocations in relation to our actions and thoughts, leading us to deconstruct or denaturalize what we have considered as a foundation so that we can glimpse other possibilities, so that we can open the way to build and act in other ways; therefore, on a journey towards decoloniality.
Downloads
Metrics
References
BINS, Gabriela Nobre; DORNELLES, Priscila Gomes; TAVARES, Natacha da Silva; CANON-BUITRAGO, Edwin Alexander. Proposições epistêmico-políticas decoloniais para a Educação Física. In: FONSECA, Denise Grosso da; WITTIZORECKI, Elisandro Schultz; FRASSON, Jéssica Serafim; SILVA, Lisandra Oliveira e; SILVA, Marlon André da; DIEHL, Vera Regina Oliveira; MOLINA NETO, Vicente (Orgs.). Trabalho docente em Educação Física: questões contemporâneas. Porto Alegre: Tomo Editorial, p. 179-194, 2021.
BINS, Gabriela Nobre. Mojuodara: a educação física e as relações étnico-raciais na rede municipal de ensino de Porto Alegre. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano). 2014. 187 f. Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, ESEFID, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
BINS, Gabriela Nobre; MOLINA NETO, Vicente. Para além de desculpas: fatores que limitam o trabalho com a questão étnico racial na Educação Física da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. In: SOARES, Marta Genú; ABREU, Mariane Conceição Paiva; TEIXEIRA, Carla Loyana Dias (Orgs.). Práticas corporais, cultura e diversidade. Belém: Centro de Ciências Sociais e Educação da Universidade do Estado do Pará, p. 185-209, 2018.
BINS, Gabriela Nobre. Tecendo saberes, tramando a vida – a Educação Física e a Pedagogia Griô: uma experiência autoetnográfica de uma professora de educação física na RME POA. 2020. 277 f. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano). Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, ESEFID, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças Culturais, Cotidiano Escolar e Práticas Pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p.240-255, Jul/Dez 2011. https://biblat.unam.mx/pt/revista/curriculo-sem-fronteiras/articulo/diferencas-culturais-cotidiano-escolar-e-praticas-pedagogicas
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Direitos Humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 45-56, 2008. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5szsvwMvGSVPkGnWc67BjtC/
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Educação intercultural e cotidiano escolar. Rio de Janeiro, 7Letras, 2006.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução de Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEI/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011.
CORAZZA, Sandra Mara. O que quer um currículo? Pesquisas pós-críticas em Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
CUNHA, Débora Alfaia da (org.). Educação, negritude e interculturalidade: pesquisas e contribuições metodológicas. Castanhal, PA: DAC, 2020. E-book (189 p.). https://livroaberto.ufpa.br/jspui/handle/prefix/827
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOMES, Nilma Lima. Diversidade étnico-racial, inclusão e equidade na educação brasileira. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 109-121, jan./abr. 2011. https://doi.org/10.21573/vol27n12011.19971
GRIGNON, Claude. Cultura dominante, cultura escolar e multiculturalismo popular. In: SILVA. Thomas. T. (Org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 173-184.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global, p. 127-167, 2007.
NUNES, Samarone. Gênero e Corpo em Devir: Prospecção Decolonial a Partir do Feminismo Negro Brasileiro. Palmas-Tocantins, Revista Humanidades e Inovação, v. 6, n. 16, p. 201-211, 2019. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1841
OLIVEIRA, Rogerio Cruz; DAOLIO, Jocimar. Educação Intercultural e Educação Física Escolar: Possibilidades de Encontro. Pensar a Prática, Goiânia, v. 14, n. 2, p. 1-11, maio/ago. 2011. https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11348
PÉREZ-SAMANIEGO, Victor M; DEVÍS-DEVÍS, José; SMITH, Brett M.; SPARKES, Andrew C. La investigación narrativa en la educación física y el deporte: qué es y para qué sirve. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 11-38, jan./mar. 2011. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4637240
RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
SANTOS, Ana Paula da Silva. O currículo da Educação Física: aproximações com a educação intercultural. In.: JANOARIO, Ricardo de Souza. Diálogos interculturais. Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.
SILVA, Rita de Cássia de Oliveira e. Professora, a gente é pobre, preto e não tem nada a perder. A senhora vai fazer o que por nós? Deixa a gente jogar e pronto! Educação Física e Interculturalidade. In.: JANOARIO, Ricardo de Souza. Diálogos interculturais. Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.
SILVA, Rita de Cassia de Oliveira. “Professora, a gente é pobre, preto e não tem nada a perder, a senhora vai fazer o quê por nós? Deixa a gente jogar e pronto!”: formação de professores/as de Educação Física e Interculturalidade. Tese (Doutorado). 255 f. 2015. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Educação, Rio de Janeiro, 2015.
TAVARES, Natacha da Silva; MADELA, Angélica; FRASSON, Jessica Serafim. Currículo e interculturalidade: um estudo de revisão para pensar uma aproximação com a Educação Física. Educação por escrito, Porto Alegre, v. 14, n. 1, p. 1-10, jan.-dez. 2023. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/44921/28384
TAVARES, Natacha da Silva; WITTIZORECKI, Elisandro Schultz. Retornos, contornos e desvios: a Educação Física na construção curricular dos anos finais do ensino fundamental em uma escola estadual do Rio Grande do Sul. Motrivivência, Florianópolis, v. 30, n. 56, p. 173-189, dez. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.