LEARNING LABORATORY: AN EXPERIENCE WITH DIGITAL EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN TEACHER EDUCATION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22052.id1473

Keywords:

Digital educational technology, Pedagogical practice, Active methodologies, Remote teaching

Abstract

The experience report that we present addresses a pedagogical experience based on the Design Thinking teaching methodology, called Learning Laboratory, developed remotely, with a group of teachers and students from the first year classes of the Technical Course in Agriculture, from an Institute Federal located in Rio Grande do Sul. The objective is to analyze movements produced in the training of teachers regarding the use of digital educational technologies in teaching practice. The proposal, of a qualitative nature, came from the discipline of Information and Communication Technologies in Science and Mathematics Teaching, linked to the Doctoral course of the Postgraduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGECIMAT), from the Franciscan University (UFN). As research tools, technologies available to those involved were used, such as Google Classroom, Google Meet, Google Keep, Padlet, Google Forms and Mentimeter. The analysis points to the need for changes in training and a closer approach to active learning methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eliane Quincozes Porto, UFN

Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIMAT/UFN) Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha (IFFar)

Janilse Fernandes Nunes, UFSM

Doutora em Educação (UFSM) Professora da Universidade Franciscana (UFN) Docente do Programa de Pós- Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Franciscana (PPGECIMAT/UFN)

References

ALVES, Gabrielle de Souza; PALADINI, João Velasques; SCHLEMMER, Eliene. Formação permanente para a promoção de uma educação OnLIFE. In: SCHLEMMER, Eliane. et al. (Orgs.). O habitar do ensinar e do aprender OnLIFE: vivências na educação contemporânea [recurso eletrônico]. São Leopoldo: Casa Leiria, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. 3ª Versão do Parecer, atualizada em 18 de setembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2019/124721-texto-referencia-formacao-de-professores/file. Acesso em: 28 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Especializada à Saúde. Departamento de Atenção Hospitalar, Domiciliar e de Urgência. Protocolo de manejo clínico da Covid-19 na Atenção Especializada. 1. ed. rev. Brasília: Ministério da Saúde, 2020a. Disponível em: https://www.unasus.gov.br/especial/covid19/pdf/105. Acesso em: 12 jun. 2021.

BROWN, Tim. Design thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

CAVALCANTI, Carolina Costa; FILATRO, Andrea. Design thinking na educação presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva, 2016.

GOOGLE KEEP. 2022a. Disponível em: https://www.google.com.br/keep/. Acesso em: 10 jan. 2022.

GOOGLE KEEP. 2022b. Disponível em: https://keep.google.com/u/0/. Acesso em: 10 jan. 2022.

MOREIRA, José António; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma da educação digital onlife. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 1, p. 2-35, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63438. Acesso em: 6 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63438

PORTO, Eliane Quincozes. Laboratório de aprendizagem: formação de professores em tempos de pandemia Covid-19. 2022. Disponível em: https://pt-br.padlet.com/elianeporto/k66psynmckm0g5nz. Acesso em: 20 jan. 2022.

PORTO, Eliane Quincozes; BROCH, Siomara Cristina. Atendimento Educacional Especializado: olhares e perspectivas em tempos e espaços atravessados pela Covid-19. In: LACERDA, Tiago Eurico de; TEDESCO, Anderson Luiz. (Orgs.). Educação em tempos de Covid-19: desafios e possibilidades. 1. ed. Curitiba: Bagai, 2020. p. 51-62. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/585119/2/Editora%20BAGAI%20-%20Educa%c3%a7%c3%a3o%20em%20tempos%20de%20Covid-19%20-%20Volume%202.pdf. Acesso em: 12 jan. 2022.

RITTER, Denise; PERIPOLLI, Patrícia Zanon; BULEGON, Ana Marli. Desafios da educação em tempos de pandemia: tecnologias e ensino remoto. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS; ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2020, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: UFSCAR, 2020. p. 1-13. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1113. Acesso em: 6 ago. 2021.

ROGERS, Carl R. Tornar-se pessoa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

SAFETEC. Ferramentas digitais para professores. São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.sinprosp.org.br/noticias/4408. Acesso em: 18 maio 2021.

Published

2022-05-01

How to Cite

QUINCOZES PORTO, Eliane; FERNANDES NUNES, Janilse. LEARNING LABORATORY: AN EXPERIENCE WITH DIGITAL EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN TEACHER EDUCATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 2, p. e22052, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22052.id1473. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/239. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies