THE RELATIONSHIP OF HIGH SCHOOL TEACHERS WITH THE CHEMISTRY TEXTBOOK IN PUBLIC SCHOOLS IN ITACOATIARA/AM

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.042.id1010

Keywords:

Textbook, Chemistry Teaching, Didactic Resources

Abstract

As the Didactic Book is one of the main pedagogical resources used by Basic Education teachers, it plays a fundamental role in the teaching and learning process in Chemistry. The discussion about the use of this resource occupies a prominent role both in the debate of public policies aimed at education, and in research aimed at contributing to the quality of scientific education. Thus, the objective was to analyze the relationship of teachers of Basic Education Chemistry with the Chemistry Textbook. The data were collected through a questionnaire and a semi-structured interview, in which 10 Chemistry teachers working in the public schools of Itacoatiara/AM participated. It was identified that 80% of the teachers have a specific degree in Chemistry, with 5 specialists and 2 masters. 50% have more than 5 years of teaching experience. Teachers said they had difficulty working with contextualization through the textbook, and demonstrated using the book as the main pedagogical tool, determining the curriculum and, in a way, the teaching practice of these teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jean Michel dos Santos Menezes, UFAM

Mestre em Ensino de Química (UFAM) Professor no Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (ICET) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Bárbara Samanta Almeida Pereira, UFAM

Graduanda em Licenciatura em Ciências: Química e Biologia na Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Dominique Fernandes de Moura do Carmo, UFAM

Doutora em Química (UFAM) Professora no Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (ICET) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

References

BANNEL, Ralph. Ings; DUARTE, Rosália; CARVALHO, Cristina; PISCHETOLA, Magda; MARAFON, Giovanna; CAMPOS, Gilda Helena. Educação no Século XXI: Cognição, Tecnologias e Aprendizagens. Petrópolis: Vozes; Rio de Janeiro: Editora PUC, 2016.

BAUER, Martin. W; GASKELL, George. Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: Um Manual Prático. 13ª Ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

BEGO, Amadeu Moura; SUART JÚNIOR, José Bento; PRADO, Kamila Ferreira; ZULIANI, Silvia Regina Quijadas. Qualidade dos Livros Didáticos de Química Aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático: Análise do Tema Estrutura da Matéria e Reações Químicas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 18, n. 1, p. 104-123, 2019. Disponível em: http://revistas.educacioneditora.net/index.php/REEC/article/view/365/34. Acesso em: 14/06/2021.

BOGDAN, Robert, BIKLEN, Sari K. Investigação Qualitativa em Educação. Portugal: Porto Editora, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Equipamentos e Materiais Didáticos. Brasília: Universidade de Brasília, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CHOPPIN, Alain. História Dos Livros e das Edições Didáticas: Sobre o Estado da Arte. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 549-566, 2004. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27957. Acesso em: 20/01/2021, DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000300012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000300012

FARIAS, Gabriela. Batista. Contextualização, Práticas Educativas e o Livro Didático no Ensino de Química. 2018. 87 f. Manaus: Dissertação (Mestrado em Ensino de Química) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7122255. Acesso em: 15/01/2021.

HORIKAWA, Alice Yoko; JARDILINO, José Lima. A Formação de Professores e o Livro Didático: Avaliação e Controle dos Saberes Escolares. Revista Lusófona de Educação, v. 15, n. 15, p. 147-162, 2010. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/1530. Acesso em: 14/06/2021.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: Formar-se para a Mudança e a Incerteza. 9ª Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

IMBERNÓN, Francisco. Inovar o Ensino e a Aprendizagem na Universidade. São Paulo: Cortez, 2012.

LAJOLO, Marisa. Livro didático: Um (quase) Manual de Ensino. Em Aberto, v. 16, n. 69, p. 40-49, 1996. Disponível em: http://www.emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2368. Acesso em: 15/01/2021, DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.16i69.2061.

LOPES, Celi Espasandin; MEIRELLES, Elaine. O Desenvolvimento da Probabilidade e da Estatística. In: XVIII ENCONTRO REGIONAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA – LEM/IMECC/UNICAMP, 2005, Campinas. Anais... Campinas – SP, 2005, p. 1-8. Disponível em: https://www.ime.unicamp.br/erpm2005/anais/m_cur/mc02_b.pdf. Acesso em: 15/01/2021.

LOGUERCIO, Rochele de Quadros; SAMRSLA, Vander Edier Ebling.; DEL PINO, José Cláudio. A Dinâmica de Analisar Livros Didáticos com os Professores de Química. Química Nova, v. 24, n. 4, p. 557-562, 2001. Disponível em: http://quimicanova.sbq.org.br/detalhe_artigo.asp?id=717. Acesso em: 20/12/2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422001000400018

MAIA, Juliana de Oliveira; SÁ, Luciana Passos.; MASSENA, Elisa Prestes; WARTHA, Edson. José. O Livro Didático de Química nas Concepções de Professores do Ensino Médio da Região Sul da Bahia. Química Nova na Escola, v. 33, n. 2, p. 115-124, 2011. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc33_2/07-PE7110.pdf. Acesso em: 21/01/2021.

MAIA, Juliana de Oliveira; VILLANI, A. A Relação de Professores de Química com o Livro Didático e o Caderno do Professor. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 15, n. 1, p. 121-146, 2016. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen15/REEC_15_1_7_ex969.pdf. Acesso em: 21/01/2021.

MELONI, Reginaldo Alberto; LOPES, Alice Casimiro. Produção de Sentidos pelas Imagens em Livros Didáticos de Química. Ciência & Educação, v. 26, e20052, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320200052. Acesso em: 14/06/2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320200052

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Trabalho de Campo: Contexto de Observação, Interação e Descoberta. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. Petrópolis: Vozes, 2015.

MIRANDA, Ana Carolina Gomes; PAZINATO, Maurícius Selvero; BRAIBANTE, Mara Elisa F. A Visão de Ciência Apresentada em Livros Didáticos de Química na Abordagem de Forças Intermoleculares. Vivências: Revista Eletrônica de Extensão da URI, v. 15, n. 28, p. 23-34, 2019. Dispomível em: http://revistas.uri.br/index.php/vivencias/article/view/10. Acesso: 14/06/2021. DOI: https://doi.org/10.31512/vivencias.v15i28.10

MOREIRA, Herivelton., CALEFFE, Luiz. Gonzaga. Metodologia da Pesquisa para o Professor Pesquisador. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

MOREIRA, Marco A. Questionário como um Instrumento Auxiliar na Coleta de Dados no Ensino e na Pesquisa em Ensino. In: MASSONI, Neusa T.; MOREIRA, Marco A. Pesquisa Qualitativa em Educação em Ciências: Projetos, Entrevistas, Questionários, Teoria Fundamentada, Redação Científica. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016.

OTESBELGUE, Roseli; SCHRÖDER, Ana Helena; DIAS, Ane Maciel; ALBRECHT, Letícia Daiane; DUBOW, Michele; FERREIRA, Maria. Programa Nacional do Livro Didático e a Análise de Livros Didáticos de Química. In: 33° Encontro de Debates sobre o Ensino de Química, UNIJUí, 2013. Disponível em: file:///C:/Users/miche/Downloads/2778-Texto%20do%20artigo-11203-1-10-20131003.pdf. Acesso em 10/01/2021.

ROSA, Marcelo D’Aquino.; MOHR, Adriana. Seleção e Uso do Livro Didático: Um Estudo com Professores de Ciências na Rede de Ensino Municipal de Florianópolis. Revista Ensaio em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 97-115, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epec/v18n3/1983-2117-epec-18-03-00097.pdf. Acesso 21/01/2021, DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172016180305. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172016180305

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia da Pesquisa. 5ª Ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira; CARNEIRO, Maria Helena da Silva. Livro Didático de Ciências: Fonte de Informação ou Apostila de Exercícios? Contexto e Educação, v. 21, n. 76, p. 201-222, 2006. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1103. Acesso em: 25/01/2021, DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2006.76.201-222.

SZYMANSKI, Heloisa. Entrevista Reflexiva: Um Olhar Psicológico sobre a Entrevista em Pesquisa. In: SZYMANSKI, Heloisa.; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; PRANDINI, Regina Célia Almeida Rego. A Entrevista na Pesquisa em Educação: A Prática Reflexiva. 5ª Ed. Campinas: Autores Associados, 2018.

TIEDEMANN, Peter W.; Conteúdos de Química em Livros Didáticos de Ciências. Educação e Ciência, v. 5, n. 2, p. 15-22, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73131998000200002. Acesso em: 26/01/2021, DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73131998000200002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73131998000200002

TURÍBIO, Solange Ramos Teixeira; SILVA, Adelmo Carvalho. A Influência do Livro Didático na Prática Pedagógica do Professor que Ensina Matemática. Revista Prática Docente, v. 2, n. 2, p. 158-178, 2017. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/73. Acesso em: 26/01/2021, DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p158-178.id73. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p158-178.id73

VILLANI, Alberto; BAROLLI, Elisabeth. Interpretando a Aprendizagem nas Salas de Aula de Ciências. In: 23ª Reunião Anual da ANPED, 2000, Caxambu. Anais... Caxambu – MG, 2000. Disponível em: http://23reuniao.anped.org.br/textos/0417t.PDF. Acesso em 22/12/2020.

Published

2021-08-31

How to Cite

SANTOS MENEZES, Jean Michel dos; ALMEIDA PEREIRA, Bárbara Samanta; MOURA DO CARMO, Dominique Fernandes de. THE RELATIONSHIP OF HIGH SCHOOL TEACHERS WITH THE CHEMISTRY TEXTBOOK IN PUBLIC SCHOOLS IN ITACOATIARA/AM. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e042, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.042.id1010. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/328. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies