SYSTEMATIC TEACHING SEQUENCE AT THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS FOR TEACHING SCIENCES WITH NEW COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE ARTICULATION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1766-1785.id855

Keywords:

Following Teaching, Three Pedagogical Moments, Greenhouse Gases, Teaching of Natural Sciences

Abstract

Research in science education has indicated that investigative activities can be used for the purpose of greater student participation in the construction of their knowledge. To report an experience, this study refers to a work developed in the academic year of 2019 carried out with 24 students of the 9th grade of Elementary School at Municipal School Valdyr Freitas, Cachoeiro de Itapemirim- ES. Didactic Sequence (SD), systematized according to the Three Pedagogical Moments (3MPs) methodology, approached concepts of Chemistry from greenhouse gases theme. Results showed that the use of investigative experimentation, proposed in the SD, aroused curiosity and motivation, offered a new perspective for the teaching of Chemistry in Science classes of Elementary School, favoring the participation and the development of students' skills in promoting learning conceptual, as well as procedural contents that involve the construction of scientific knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elisete Siqueira Neri, IFES

Especialista em Ensino de Ciências com Ênfase em Física e Química (IFES)

Fabielle Castelan Marques, IFES

Doutor em Ciências Naturais (Uenf) Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)

Tércio da Silva de Souza, IFES

Doutor em Produção Vegetal (Ufes) Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)

Flávio Izo, IFES

Mestre em Pesquisa Operacional e Inteligência Artificial (UCAM) Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)

References

ASSAI, Natany Dayani de Souza; ALMEIDA, Andressa Gomes. Desvendando a organização da tabela periódica utilizando a abordagem dos três Momentos Pedagógicos. XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XII ENPEC Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN – 25 a 28 de junho de 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/lista_area_01_1.htm Acessado em: 15 jun. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação; Câmara de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acessado em: 17 set. 2019.

COSTA, Jaqueline de Morais; PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel. O Ensino por meio de temas-geradores: A educação pensada de forma contextualizada, problematizada e interdisciplinar. Imagens da Educação, Região Sul, v. 3, n. 2, p. 37-44, 2013. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v3i2.20265

DELAMUTA, Beatriz Haas; CAVALCANTE, Keoma Lima; ASSAI, Natany Dayani de Souza. Uma Proposta de Sequência Didática Utilizando a Abordagem dos Três Momentos Pedagógicos para o Ensino de Cinética Química. Diálogo e Interação. Cornélio Procópio, v. 12, n. 1, 2018. Disponível em: https://revista.faccrei.edu.br/index.php/revista-dialogo-e-interacao/search/search. Acessado em: 14 maio 2020.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José A. e PERNAMBUCO, Marta M. C. Desafios para o ensino de Ciências. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, p. 31-39, 2002.

DELIZOICOV, Demétrio. Concepção problematizadora do ensino de ciências na educação formal: relato e análise de uma prática educacional na Guiné Bissau. 1982. 227 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1982.

DELIZOICOV, Demétrio. Ensino de física e a concepção freireana de educação. Revista de Ensino de Física, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 85-98, 1983.

GUIMARÃES, Mauro; VASCONCELLOS, Maria das Mercês. Relações entre educação ambiental e educação em ciências na complementaridade dos espaços formais e não formais de educação. Educar em Revista. n. 27, p. 147-162, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n27/a10n27.pdf. Acessado em: 20 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000100010

JUNGES, Alexandre Luis et al., Efeito Estufa e Aquecimento Global: uma abordagem conceitual a partir da Física para educação básica. Experiência em Ensino de Ciências. v. 13, n. 5, p. 126-151, 2018.

LOURENÇO, Julio César; MORI, Verônica Yurika. A importância da Pedagogia Progressista na Educação. Disponível em: http://www.profala.com/arteducesp174.htm. Acessado em: 31 mar. 2020.

MEDEIROS, Claudia Escalante; RODRIGUES, Rita de Cássia Moren Cóssio; SILVEIRA, Denise Nascimento. Ensino de Química, Superando Obstáculos Epistemológicos. Curitiba: Appris, 1. ed., 2016.

MOREIRA, Marco Antônio. Grandes desafios para o ensino da física na educação Contemporânea. Ciclo de palestras dos 50 Anos do Instituto de Física da UFRJ, Rio de Janeiro, Brasil. Disponível em: http://www.if.ufrj.br/~pef/aulas_seminarios/seminarios/2014_Moreira_DesafiosEnsinoFisica. Acessado em: 24 mar. 2020.

MUENCHEN, Cristiane; DELIZOICOV, Demétrio. Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro “Física”. Ciência & Educação. v. 20, n. 3, p. 617-638, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-73132014000300007

PRSYBYCIEM, Moisés Marques. A experimentação investigativa em um enfoque CTS no ensino das funções químicas inorgânicas de ácidos e óxidos na temática ambiental. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa. 2015.

RODRIGUES Jr, Edmundo et al. Questões interdisciplinares com enfoque CTS: uma proposta para o ensino médio. Lat. Am. J. Phys. Educ. v. 8, n. 1, 2014. Disponível em: http://www.lajpe.org/march14/05_LAJPE_860_Edmundo_Rodrigues.pdf. Acessado em: 26 abr. 2020.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. São Paulo: McGraw Hill, 5. ed., 2013.

SANTOS, Wildson Luiz. Pereira; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em química: compromisso com a cidadania. 4ª ed., IjuÍ: Editora Unijuí, 2010.

SILVA, Antonio Ozaí da. Pedagogia Libertária e Pedagogia Crítica. Revista Espaço acadêmico, n. 42, 2004. Disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/042/42pc_critica.htm. Acessado em: 31 mar. 2020.

TRENNEPOHL, Terence. Direito Ambiental. Salvador-Bahia. Editora JusPodivm, 4. ed., 2009.

XAVIER, Jhonatan Luan de Almeida; GONÇALVES, Carolina Brandão. Relação entre a divulgação científica e a escola. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v. 7, n. 14, p. 182-189, 2014.

ZÔMPERO, Andreia Freitas; LABURÚ Carlos Eduardo. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensino – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 3, p. 67-80, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172011130305

Published

2020-12-30

How to Cite

SIQUEIRA NERI, Elisete; CASTELAN MARQUES, Fabielle; SILVA DE SOUZA, Tércio da; IZO, Flávio. SYSTEMATIC TEACHING SEQUENCE AT THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS FOR TEACHING SCIENCES WITH NEW COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE ARTICULATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 1766–1785, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1766-1785.id855. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/398. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies