THE STUDY OF FUNCTIONS OF 1ST GRADE THROUGH MATHEMATICAL PROBLEMS: APPLICATION IN A CLASSROOM OF PROEJA - PONTES E LACERDA - MT

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p96-113.id380

Keywords:

Youth and Adult Education - EJA, Ethnomathematics, Resolutions of Problems, GeoGebra, Digital Technologies

Abstract

This work presents a teaching practice carried out with the students of the 4th semester of the National Program of Integration of Professional Education - PROEJA, of the Technical Course in Commerce. In practice, constructions of 1st grade functions were carried out and four mathematical questions about this content were presented to the students that relate to their life experiences. For this, the research used the qualitative approach and sought to discuss the importance of Problem Solving and Ethnomathematics, through activities with digital technologies in this class of PROEJA. The students showed interest in the practices involving the digital technologies and in the questions presented in the classroom, being able to perceive that the content of function has application in their realities. As a result of this practice, the importance of the teacher in recognizing and taking advantage of the students' knowledge of this modality of teaching in the activities of the classroom, as well as the teaching of Mathematics through the resolution of problems contextualized and created with the aid of the software GeoGebra.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fabio Antunes Brun de Campos, UNEMAT

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECEM-UNEMAT) Professor de Matemática da Universidade Estadual de Mato Grosso (UNEMAT)

Fabíola de Souza Leal Antunes, UNEMAT

Licencianda em Matemática pela Universidade Estadual de Mato Grosso (UNEMAT)

Cláudia Landin Negreiros, UFRGS

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) Professora do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECEM-UNEMAT)

References

BORBA, Marcelo de Carvalho; SILVA, Ricardo Scucuglia R. da; GADANIDIS, George. Fases das tecnologias digitais em educação matemática – sala de aula e internet em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Documento Base. Programa de Integração da Educação Profissional técnica de nível médio ao Ensino Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA. SETEC. Brasília, 2007.

COSTA FILHO, José Vinicius da; COSTA, José Vinicius da; COSTA, Lyssa Gonçalves. A prática docente dos cursos PROEJA no IFMT – Campus Cuiabá: uma perspectiva dos burocratas de nível de rua. Revista Prática Docente (RPD), Confresa, v. 2, n. 1, p. 82- 96, 2017. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.23926/rpd.v2i1.45>. Acesso em: 05 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.23926/rpd.v2i1.45

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. O Programa etnomatemática: uma síntese. Revista Acta Scientiae, São Paulo, v.10, n.1, p. 7 – 21, 2008. Disponível em: <http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/74 >. Acesso em: 02 mar. 2019.

FERREIRA, Nilton Cezar; PEREIRA, Júlio Cézar Santos; LEMOS, Glen Cézar. Heurísticas de resolução de problemas: aspectos do ensino sobre resoluções de problemas de matemática. Coinspiração, Barra do Bugres, v.1, n.1, p. 106-120, 2018. Disponível em: <http://sbemmatogrosso.com.br/publicacoes/index.php/coinspiracao/article/view/15>. Acesso em: 02 mar. 2019.

FERREIRA, Pamela Emanueli Alves; BURIASCO, Regina Luzia Corio. Enunciados de tarefas de matemática baseados na perspectiva da educação matemática realística. Bolema, São Paulo, v. 28, n. 52, p. 452-472, 2015. Disponível em: <http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/8875>. Acesso em: 05 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n52a02

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 9ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

GONÇALVES, Paulo Gonçalo Farias; BANDEIRA Francisco de Assis. A resolução de problemas como método de ensino: uma proposta à luz da etnomatemática. VI Congresso Internacional de Educação Matemática. Ulbra, Canoas, Rio Grande do Sul, p. 639-643, 2013. Disponível em: <http://www.conferencias.ulbra.br/index.php/ciem/vi/paper/viewFile/643/39>. Acesso em: 02 mar. 2019.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas-SP: Papirus, 2014.

LOPES JÚNIOR, Geraldo. Geometria dinâmica com o GeoGebra no ensino de algumas funções. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional). Universidade Federal de Viçosa. Minas Gerais, 2013. Disponível em: <http://www.locus.ufv.br/bitstream/handle/123456789/5877/texto%20completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 02 mar. 2019.

MARCONDES, Nilsen Aparecida Vieira; BRISOLA, Elisa Maria Andrade. Análise por triangulação de métodos: um referencial para pesquisas qualitativas. Univap. São José dos Campos, v. 20, n, 35, p. 201-208, 2014. DOI: https://doi.org/10.18066/revunivap.v20i35.228

MOLL, Jaqueline (Org.). Educação de jovens e adultos. Porto Alegre: Mediação, 2004.

MOREIRA, Priscila Rezende. Evasão escolar nos cursos técnicos do PROEJA na rede federal de educação profissional e tecnológica de Minas Gerais. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2012.

NASCIMENTO, Igor Alvarenga da Silva. Funções exponenciais no ensino médio: teoria e aplicações. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional). Universidade Federal do Rio de Janeiro – PROFMAT. Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: <http://www.repositoriobc.unirio.br:8080/xmlui/bitstream/handle/unirio/11250/MMat%20052016.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 02 mar. 2019.

PEREIRA, Maria Izabel da Costa. Diálogos entre a etnomatemática e resolução de problemas na EJA. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática). Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2017.

ROSA, Milton; OREY, Daniel C. A Modelagem como um ambiente de aprendizagem para a conversão do conhecimento matemático. Bolema. São Paulo, v.26, n. 42A, p. 261-290, 2012. Disponível em: <http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5805/4428>. Acesso em: 02 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-636X2012000100012

ROSA, Milton; OREY, Daniel C., Abordagens atuais do programa etnomatemática: delineando um caminho para a ação pedagógica. Bolema. São Paulo, v.19, n. 26, p. 1-26, 2006. Disponível em: <http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1851>. Acesso em: 02 mar. 2019.

SHIROMA, Eneida Oto; LIMA FILHO, Domingos Leite. Trabalho docente na educação profissional e tecnológica e no PROEJA. Educação & Sociedade, v. 32, n. 116, p. 725-743, 2011. Disponível em: < https://www.redalyc.org/pdf/873/87320975007.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000300007

TUZZO, Simone Antoniaci; BRAGA, Claudomilson Fernandes. O processo de triangulação da pesquisa qualitativa: metafenômeno como gênese. Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo, v.4, n.5, p. 140-158, 2016.

Published

2019-07-15

How to Cite

BRUN DE CAMPOS, Fabio Antunes; SOUZA LEAL ANTUNES, Fabíola de; LANDIN NEGREIROS, Cláudia. THE STUDY OF FUNCTIONS OF 1ST GRADE THROUGH MATHEMATICAL PROBLEMS: APPLICATION IN A CLASSROOM OF PROEJA - PONTES E LACERDA - MT. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 1, p. 96–113, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p96-113.id380. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/549. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies