THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p275-301.id435

Keywords:

Experience Report, Initial Formation in Chemistry, Introduction to Teaching in Chemistry, Chemical Education

Abstract

This article results from a theoretical research on the initial formation and initiation to teaching in Chemistry at the UFMT, through a documentary analysis, and that composed part of the text of the doctoral research titled Scientific and Pedagogical Knowledge of Content expressed by Teachers Graduates of the Chemistry Education Initiation Scholarship of UFMT, developed by the Amazonian Network for Education in Science and Mathematics (REAMEC). The purpose of this course is to describe the evolutionary aspects of the undergraduate course in Chemistry at the Cuiabá-UFMT campus, in dialogue with the pertinent literature, from its creation to the training context of the Institutional Program for Initiation to Teaching (PIBID) at UFMT and the Chemical Subproject. The analysis of the documents (course PPC, articles, book chapter, among others), that compose the corpus of the research is evidenced the experience of the course of Degree in Chemistry and the development of PIBID as a privileged locus for the chemical educators in the State of Mato Grosso.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marcel Thiago Damasceno Ribeiro, UFMT

Doutor em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT) Professor na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

References

CHASSOT, Áttico Inácio. Catalisando Transformações na Educação. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1993.

CHASSOT, Áttico Inácio. Para que(m) é útil o ensino? 3.ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2014.

FIORENTINI, Dario et al. Saberes Docentes: Um Desafio para Acadêmicos e Práticos. In: FIORENTINI, Dario et al. (orgs.). Cartografias do Trabalho Docente. 1. ed. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1998, p. 307-335.

GATTI, Bernardete Angelina. Valorização da Docência e Avaliação do Trabalho Docente. In: GATTI, Bernardete Angelina (Org). O Trabalho Docente, Avaliação, Valorização, Controvérsias. Campinas-SP: Autores Associados, São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2013.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MALDANER, Otávio Aloísio. A Pós-Graduação e a Formação do Educador Químico. In: ROSA, Maria Inês Petrucci; ROSSI, Adriana Vitorino. Educação Química no Brasil – Memórias, Políticas e Tendências. 1.ed. Campinas, SP: Editora Átomo, 2008, p. 269-288.

MALDANER, Otávio Aloísio; ZANON, Lenir Basso. Pesquisa Educacional e Produção de Conhecimento do Professor de Química. In: SANTOS, Wildson Luiz P. dos; MALDANER, Otávio Aloísio. Ensino de Química em Foco. 1.ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010, p. 331-365.

MELLO, Irene Cristina. Iniciação à Docência na UFMT. Cuiabá: EdUFMT, 2012.

NÓVOA, Antonio. Formação de Professores e Profissão Docente. In: Os Professores e a Sua Formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p. 77-92.

PÉREZ GÓMEZ, Angel. O Pensamento Prático do Professor: A Formação do Professor como Profissional Reflexivo. In: NÓVOA, Antonio. Os Professores e a Sua Formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p. 77-92.

RIBEIRO, Marcel Thiago Damasceno. Saberes Científicos e Pedagógicos de Conteúdo expressos pelos professores egressos do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência em Química da UFMT. 2016. 161f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática), REAMEC, Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá, 2016.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. O Ensino de Química para Formar Cidadão: Principais Características e Condições para a sua implantação na escola secundária brasileira. 1992. Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 1992.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia e Formação de Professores no Brasil: vicissitudes dos dois últimos séculos. In: IV Congresso Brasileiro de História da Educação, UCG, Goiânia, 2006. Disponível em: http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe4/coordenada-eixo01-DS.htm. Acesso em: 05/02/2015.

SOARES, Elane Chaveiro. PIBID/QUÍMICA/UFMT e a Ideia de Autoconceito Profissional Docente: Perspectivas e Conquistas. Anais do XVIII ENDIPE. 2016, p. 1-10.

SHÖN, Donald A. Formar Professores como Profissionais Reflexivos. In: NÓVOA, Antonio. Os Professores e a Sua Formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p. 77-92.

SCHNETZLER, Roseli Pacheco; ARAGÃO, Rosália Maria Ribeiro de. Importância, Sentido e Contribuições de Pesquisas para o Ensino de Química. Revista Química Nova na Escola. n.1, p. 27-31, maio 1995.

SCHNETZLER, Roseli Pacheco. A Pesquisa no Ensino de Química e a Importância da Química Nova na Escola. Química Nova, São Paulo: SBQ, supl. 1, p. 14-24, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422002000800004

SCHNETZLER, Roseli Pacheco. A Pesquisa no Ensino de Química no Brasil: conquistas e perspectiva. Revista Química Nova na Escola. n.20, p. 49-54, novembro 2004.

SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação Química no Brasil – 25 anos de ENEQ – Encontro Nacional de Ensino de Química. In: ROSA, Maria Inês Petrucci; ROSSI, Adriana Vitorino. Educação Química no Brasil – Memórias, Políticas e Tendências. 1.ed. Campinas, SP: Editora Átomo, 2008, p. 17-38.

SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Apontamentos Sobre a História do Ensino de Química. In: SANTOS, Wildson Luiz P. dos; MALDANER, Otávio Aloísio. Ensino de Química em Foco. 1.ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010, p. 51-75.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura Plena em Química. Cuiabá: UFMT/ICET, 1997.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Projeto Institucional do PIBID. Cuiabá: UFMT/PROEG, 2007.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Resolução CONSEPE nº 183 de 30 de novembro de 2009. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura Plena em Química. Cuiabá: UFMT/ICET, 2009.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Relatório Final de Atividades do subprojeto Licenciatura Plena em Química, campus Cuiabá, do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID, Edital DEB/CAPES, 2007. Cuiabá: UFMT/PROEG, 2010.

ZABALA, Antoni. A Prática Educativa Como Ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

2019-07-15

How to Cite

DAMASCENO RIBEIRO, Marcel Thiago. THE INITIAL FORMATION AND INITIATION TO TEACHING IN CHEMISTRY AT UFMT: STORIES AND EXPERIENCES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 1, p. 275–301, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p275-301.id435. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/562. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies