DEVELOPING THE LANGUAGE SKILLS IN THE PRODUCTION OF THE COMICS GENRE (COMICS)

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p437-444.id224

Keywords:

Language skills, Comic books, Text production

Abstract

With the emphasis on the development of the language abilities required at the time of producing a text, this article intends to analyze, quantitatively and qualitatively, the advances in the production of texts in the genre comics (HQs), of twelve students of the 8th grade, which were produced by the mentioned students during the survey conducted between August and December 2016, within the scope of the professional master 's program in Literature (PROFLETRAS), offered by Federal University of Southern and Southeastern Pará (UNIFESSPA). This research, which was based on the theoretical studies of Bakhtin (2011), Gonçalves (2010), Mendonça (2010), Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004), among others, applied a Didactic Sequence students who participated in the research identified in the initial production (T1), where they were proposed, after the execution of the modules that composed it, two more rescripts of T1. The present analyzes indicate that, after the interventions, there was a substantial advance in the textual production of the students researched in terms of the capacities of action, discursive and linguistic-discursive.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Thiago Silva e Silva, UNIFESSPA

Mestre em Letras (UNIFESSPA). Professor de Língua Portuguesa da rede municipal de Barra do Corda - MA

Áustria Rodrigues Brito, UNIFESSPA

Doutora em Linguística (UnB). Professora Ajunta da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA).

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 6ª ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros curriculares nacionais: Primeira parte: língua portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

DOLZ, J. e SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

GONCALVES, A. V. Gêneros Textuais na Escola: da compreensão à produção. Dourados, MS: UFGD, 2010.

KOCH, I. V. Desvendando os segredos do texto. 5ª Edição. São Paulo: Cortez, 2006.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MENDONÇA. Márcia Rodrigues de Souza. Um gênero quadro a quadro: a história em quadrinhos. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A.R.; BEZERRA, M. A. (orgs.). Gêneros Textuais e Ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010. p.19 - 38.

ROJO, R. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005. p. 18.

TEBEROSKY, A. Aprendendo a escrever: perspectivas psicológicas e implicações educacionais. Tradução de Cláudia Schilling. 3. ed. São Paulo: Ática, 2001.

Published

2018-12-26

How to Cite

SILVA E SILVA, Thiago; RODRIGUES BRITO, Áustria. DEVELOPING THE LANGUAGE SKILLS IN THE PRODUCTION OF THE COMICS GENRE (COMICS). Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 2, p. 437–444, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p437-444.id224. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/569. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies