CONTINUING EDUCATION: A PROPOSAL FOR AN INVESTIGATIVE AND INTERDISCIPLINARY FOR THE TEACHING OF FLAT GEOMETRY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p75-90.id191

Keywords:

Geometry teaching, Continuing Education, Manipulative materials

Abstract

Continuing education has become essential to overcome the weaknesses evidenced in the teaching process of different areas. For this, the teacher needs to continually update and seek new didactic-methodological strategies that may favor the teaching and learning of the contemporary student. The aim of this work is to analyze the mobilized teachers' knowledge through the development of an investigative activity initially proposed for the teaching of Mathematics and Portuguese Language, together with a group of teachers from an urban school in the state of Mato Grosso. To do so, we used the bridge, Brocardo and Oliveira (2006); Smole and Diniz (2012). The adopted methodology is located within the qualitative paradigm characterized as a participant research. The data were produced through participant observation, oral and written reports, audio and photos collected during the workshop. The results indicated that the use of manipulative materials, associated to investigative activities, is a potential methodological alternative for teaching and learning Mathematics, extends the possibilities of interdisciplinary work facilitating the involvement and construction of mathematical and linguistic knowledge of form playful, reflecting on the teacher training of the professionals of the school unit.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fabio Caires de Oliveira , UNEMAT

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (UNEMAT) Docente Formador (CEFAPRO-Matupá)

Arlete Tavares Buchardt , UFBA

Mestra em Crítica Textual (UFBA) Docente Formadora (CEFAPRO-Matupá)

References

CAMPOS, M. C. C.; NIGRO, R. G. Didática de Ciências: o ensino-aprendizagem como investigação. São Paulo: FDT, 1999.

DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.

GHELLI, K. G.; SANTOS, A. O.; OLIVEIRA, G. S. Investigações matemáticas: fundamentos teóricos para aprendizagem matemática nas séries iniciais do ensino fundamental. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 7, 2015 Anais... Uberaba: UNIUBE, 2015, p. 85-104. Disponível em: <https://www.uniube.br/eventos/epeduc/2015/completos/05.pdf> Acessado em: 15 fev. 2018.

IMBERNÓN, F. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28. n.19, jan./abr. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf> Acessado em 20 maio de 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

LIMA, C. N. F.; NACARATO, A. M. A investigação da própria prática: mobilização e apropriação de saberes profissionais em Matemática. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.25, n.02, p.241-266, 2009. Disponivel em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v25n2/11.pdf>. Acessado em: 25 abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982009000200011

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Orientações Curriculares: Área de Linguagens: Educação Básica/Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso. Cuiabá: Defanti, 2010.

MENEGHETTI, R. C. G.; REDLING, J. P. O Processo de elaboração de tarefas didáticas alternativas para o ensino de matemática como possibilidade de trabalho em curso de formação de professores. Revista Quadrante, Lisboa, n. 2, v. 17, jun, 2010 p. 23-46.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. 2a ed. São Paulo: Centauro, 2006.

PAIVA, A. C.; FRANÇA, T. L. Trilhas interpretativas: reconhecendo os elos com a Educação Física. Revista Brasileira de Ciências e Esporte. Campinas v. 28, n. 3, p. 109-124, maio 2007. Disponível em: <http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/26> Acessado em 15 fev. 2018.

PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002. p. 17-52.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. A aula de investigação. In: PONTE, J.P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações Matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte - MG: Autêntica, 2006. p. 25-53.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações Matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte - MG: Autêntica, 2013.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, P. B. Metodologia de pesquisa. 4. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2013.

SMOLE, K. S.; DINIZ, M.I(Orgs). Materiais manipulativos para o ensino de geometria plana. 1ed. São Paulo: Edições Mathema, 2012.

TEIXEIRA, L. R. M.; REBOLO, F.; PERRELLI, M. A.; NOGUEIRA, E. G.; SILVA, A.R. As narrativas de professores sobre a escola e a mediação de um Grupo de Pesquisa-Formação. Revista Formação Docente, Belo Horizonte, v. 03, n. 03, p. 121-135, ago./dez., 2010. Disponível em:<http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/8/22/1> Acessado em 08 maio de 2018.

Published

2018-06-26

How to Cite

CAIRES DE OLIVEIRA , Fabio; TAVARES BUCHARDT , Arlete. CONTINUING EDUCATION: A PROPOSAL FOR AN INVESTIGATIVE AND INTERDISCIPLINARY FOR THE TEACHING OF FLAT GEOMETRY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 1, p. 75–90, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p75-90.id191. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/601. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies