Ethnomathematics and Ethnoscience "not present" in teacher manuals for science and mathematics in xerente indigenous schools in the state of Tocantins

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23105.id822

Keywords:

Ethnomathematics, Ethnoscience, Teacher's Manual, Epistemology

Abstract

The objective of this research is to identify and analyze elements of Ethnomathematics and Ethnoscience evidenced in images present in teacher manuals for Science and Mathematics intended for Xerente indigenous schools in the state of Tocantins. To achieve this, we conducted a qualitative document-based research, considering the Teacher's Manual approved by the National Textbook Program (PNLD) and selected for use in 2024, in the subjects of Mathematics and Natural Sciences in Xerente indigenous schools located in the city of Tocantínia, in the state of Tocantins. The focus of the analysis was on the images presented in the manuals, considering three characteristics: a) Images of an aesthetic nature; b) Images of a functional nature; and c) Support images; based on Socio-discursive Interactionism (ISD) and directing our focus on identifying signs of Ethnoknowledge, which encompass both Ethnomathematics and Ethnoscience, in the analyzed images. There were 365 (three hundred and sixty-five) images analyzed in the Science Teaching Manual and 216 (two hundred and sixteen) in the Mathematics Manual, organized into two groups: illustrations and photographs. The results indicate, among other elements, that there is an absence of elements that constitute Ethnomathematics and Ethnoscience approaches evidenced in the images in a way that is representative of the indigenous community using the manual.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sâmua Nikaelen Eliane Rosa, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Licenciada em Matemática e Pedagogia

Coordenadora Pedagógica do Polo de Apoio às escolas indígenas Xerente no município de Tocantínia-TO.

Discente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim/UFNT)

Thalita Fernandes dos Santos, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Licenciada em Biologia

Bolsista CAPES. Discente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim/UFNT)

Dailson Evangelista Costa, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Doutor em Educação em Ciências e Matemática (UFMT)

Docente na Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Elisangela Aparecida Pereira de Melo, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Doutora em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA)

Docente da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

References

ARAÚJO, Lucas Pereira de; MARIANO, Wagner dos Santos; COSTA, Dailson Evangelista; MELO, Elisângela Aparecida Pereira de. Relações e reflexões sobre Etnociência e Etnomatemática em sala de aula. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 11, n. 1, p. e23037, 2023. https://doi.org/10.26571/reamec.v11i1.15323

BARBOSA, Felipe. Alternativas utilizando tecnologias digitais da informação e comunicação para aulas de ciências no contexto de pandemia. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 31–40, 2021. https://doi.org/10.20873/riecim.v1i1.11832

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe. (org.) O saber histórico na sala de aula. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2002, p.69-90.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, 1988.

BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024. Lei N. 13005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.

BRASIL. Presidência da República. Portaria Interministerial MJ/MEC nº 559, de 16 de abril de 1991. Dispões sobre a regulamentação da educação escolar indígena. Brasília, 1991.

BRONCKART, Jean Paulo. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC, 1997/2003.

CARDOSO, João Batista Freitas; MORINAGA, Cristiane Mayumi. A fotografia em livros didáticos: entre provas e semelhanças. Logos, Comunicação e Contemporaneidades, PPGCOM/UERJ, vol. 24, 2017. https://doi.org/10.12957/logos.2017.19173.

CHASSOT, Áttico. Sete escritos sobre Educação e Ciências. São Paulo: Cortez, 2008.

D'AMBROSIO, Ubiratan. Educação para a sociedade em transição. Campinas: Papirus, 1999.

D'AMBROSIO, Ubiratan. Elo entre as tradições e a modernidade. 5ª ed. Editora Autêntica. Coleção Tendências em Educação Matemática. 2016.

D'AMBROSIO, Ubiratan. O programa etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, Canoas, v. 10, n. 1, p. 7-16, 2008. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/viewFile/74/66.

DIEGUES, Antonio Carlos; ARRUDA, Rinaldo Sergio Vieira. Saberes tradicionais e biodiversidade no Brasil. Brasília: MMA; São Paulo: USP, 2001.

EUSTÁQUIO, Geraldo Moreira; BATISTA, Lygianne Batista; FRAZ, Joeanne Neves; FERREIRA, Weberson Campos; TEIXEIRA, Cristina de Jesus. de. Formação inicial e continuada de professores que ensinam matemática: socializando experiências exitosas do DIEM. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 6, n. 1, p. e001, 2021. https://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n1.e001.id865.

FEYERABEND, Paul. Contra o método. Rio de Janeiro, Francisco Alves, 1977.

FREITAS, Felipe Augusto Marques de ; SANTOS, Erinéia da Silva. Os entraves do ensino remoto para formação acadêmica no curso de Ciências - Biologia e Química no IEAA/UFAM. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 6, n. 1, p. e018, 2021. https://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n1.e18.id1020

GODOY, Elenilton Vieira. Currículo, cultura e educação matemática. Campinas, SP: Papirus, 2015.

GOLL, Caroline Krüger Coral; MELLER, Jakson Klint.; WITT, Diego Teixeira; PEREIRA, Kariston; KEMCZINSKI, Avanilde; COMIOTTO, Tatiane. Anarquismo epistemológico de Paul Feyerabend: abordagens na Ciência. Revista Thema, vol. 15, n. 2, 2018. https://doi.org/10.15536/thema.15.2018.539-552.827

GONZAGA, Leila Teixeira; TERÁN, Augusto Fachín. Espaços não-formais: contribuições para educação científica em educação infantil. In: BARBOSA, Ierecê et al. (orgs.). Avanços e desafios em processos de educação em Ciências da Amazônia. Manaus: UEA/Escola Normal Superior/PPGE-ECA, 2011.

GONZAGA, Luciano Luz. Precariedade, improvisação e espírito de corpo: representações sociais discursivas de professores da educação básica acerca da sua práxis no contexto da pandemia da COVID-19. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 1999–2015, 2020. https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1999-2015.id860

GUIA DIGITAL - PNLD 2024. Obras didáticas. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2024_objeto1_obras_didaticas/pnld_2024_objeto1_obras_didaticas_escolha. Acesso em: 31 jul. 2023.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas: S.P.: Papirus, 1996.

JÚNIOR, J. T. Ciências: Universo das descobertas. Manual do professor 9º ano, São Paulo: Universo da Literatura – UDL Educação, 2022. Disponível em: https://www.calameo.com/read/007149222ed5febe37c9e

LABURÚ, Carlos Eduardo; CARVAHLO, Marcelo Alves de; BATISTA, Irinéa de Lourdes. Controvérsias Construtivistas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física: Florianópolis- SC,2001.

MELO, Elisângela Aparecida Pereira de; MONTEIRO, Hélio Simplício Rodrigues. Saberes e fazeres indígenas: o conhecimento matemático local em perspectiva. XIII CIAEM-IACME, recife, v. 01, n. 1, 2011.

MENDES, Jackeline Rodrigues; MONTEIRO, Alexandrina; VICENTIN, Marcelo. Etnomatemática como resistência ao neoliberalismo que nos habita. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 3–19, 2021. https://doi.org/10.20873/riecim.v1i2.12766

MIRANDA, Marcos Luiz Cavalcanti de. A organização do etnoconhecimento: a representação do conhecimento afrodescendente em religião na CDD. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. [Anais online]. 2007.

NASCIMENTO, Glória Cristina Cornélio do; CÓRDULA, Eduardo Beltrão de Lucena. Mestre dos mares: o saber do território, o território do saber na pesca artesanal. In: CANANÉA, F. A. Sentidos de leitura: sociedade e educação. João Pessoa: Imprell, 2013, p. 57-68.

NUNES, Fabiana A. Indisciplina e dispersão na sala de aula: um desafio ao educador contemporâneo. Id Online Revista Multidisciplinar e de Psicologia, vol.10, n.34, 2017. p. 77-85.

OLIVEIRA, Caroline Barroncas de; GONZAGA, Leila Teixeira; GOMES, Eunice Carvalho; TERÁN, Augusto Fachín. Espaços educativos: oportunidade de uma prática educativa problematizadora. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 59–73, 2019. https://doi.org/10.26571/REAMEC.a2019.v7.n1.p59-73.i6962

PRALON, Lucia Helena. As imagens da saúde em livros didáticos de ciências dos anos iniciais do ensino fundamental no Brasil. In: Anais da XII Jornadas Nacionales y VII Congreso Internacional de Enseñanza de la Biología Volver a las fuentes: La resignificación de la enseñanza de la Biología en aulas reales, 2016.

QUEIRÓS, Wellington Pereira de; ERROBIDART, Nádia Cristina Guimarães; VINHOLI JÚNIOR, Airton José (org.). Perspectivas de construção do conhecimento no ensino de ciências. São Paulo: Pimenta Cultura, 2023. 285 p

SARTORI, Jerônimo; LONGO, Maristela. Práticas investigativas no ensino de ciências na educação básica. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 9, n. 3, p. e21075, 2021. https://doi.org/10.26571/reamec.v9i3.11976 .

SCANDIUZZI, Pedro Paulo; LÜBECK, Marcos. Itinerários do Grupo de Estudo e Pesquisa em Etnomatemática e sua Relação com a Educação Matemática. Bolema, Rio Claro/SP, v. 25, n. 41, p. 125-151, dez. 2011.

SILVA, Jackson Ronie Sá; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira De História & Amp; Ciências Sociais, 2009. Disponível em: https://www.periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351 .

SILVA, Wanderson Diogo Andrade da.; FREITAS, Bruno Miranda; CARNEIRO, Claudia Christina Bravo e Sá.; COSTA, Elisangela André da Silva. Formação inicial docente e estágio curricular supervisionado na licenciatura em Química: percepções e experiências de alunos concluintes. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 9, n. 3, p. e21071, 2021. https://doi.org/10.26571/reamec.v9i3.12034

SOUZA, Daniele Cristina de. O positivismo de Auguste Comte e a educação científica no cenário brasileiro. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 29–42, 2020. https://doi.org/10.26571/reamec.v8i1.9493

TONELLI, Juliana R.A.; CAMARGO, Gladys Quevedo. AS IMAGENS NO LIVRO DIDÁTICO DE INGLÊS: UMA ANÁLISE FUNCIONAL. Travessias, Cascavel, v. 2, n. 3, 2010. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3171 .

Published

2023-12-30

How to Cite

ROSA, Sâmua Nikaelen Eliane; SANTOS, Thalita Fernandes dos; COSTA, Dailson Evangelista; MELO, Elisangela Aparecida Pereira de. Ethnomathematics and Ethnoscience "not present" in teacher manuals for science and mathematics in xerente indigenous schools in the state of Tocantins. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, no. Especial, p. e23105, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23105.id822. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/822. Acesso em: 14 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)