Teacher-researcher: an analysis in the initial training of chemistry course teachers

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24022.id874

Keywords:

Teacher Education, Initial Formation, Teacher-Researcher, Chemistry

Abstract

In Brazil, teacher training courses in Chemistry underwent changes from 1930 to the first decades of the 21st century. This study aimed to identify how scientific research is included in the prescribed curriculum of the Chemistry Degree course at the Federal University of Amazonas. As a theoretical contribution, we are based on the theme of the teacher-researcher. Documentary research was carried out on the Course's Political Projects, using the Discursive Textual Analysis of Moraes and Galiazzi (2007) to analyze the collected data. The data demonstrated that the restructuring of the course followed the guidelines established by government documents and included research/investigation in its scope, the student's contact with doing research, therefore allowing the skills and abilities of a professional with the profile of a teacher-researcher. It was concluded that the prescribed curriculum underwent modifications as recommended by the DCNs and with this the course presented an overcoming of the paradigm of technical rationality and incorporated training for research in pedagogical disciplines.

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Author Biographies

Luiz Eduardo Lima da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Professor de Química (40 horas) da Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino (SEDUC-AM). Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Possui graduação em Ciências - Biologia e Química pela Universidade Federal do Amazonas (2019).Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Química, Formação de Professores, Ensino e Aprendizagem, Jogos Didáticos, Contextualização, Ensino de Biologia e Química Orgânica.

Sidilene Aquino de Farias, Federal University of Amazonas

Possui graduação em Bacharelado e Licenciatura em Química, mestrado em Química de Produtos Naturais pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). É doutora em Ciências (área de concentração: Química) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), em que desenvolveu pesquisa sobre a Formação Inicial de Professores de Química. Atualmente é Professora Associada 3 da Universidade Federal do Amazonas. Atua, principalmente, no Curso de Licenciatura em Química ministrando disciplinas dos eixos curriculares Estágio Curricular e Prática como Componente Curricular. Já coordenou o subprojeto Química na Residência Pedagógica, no período de 2018 a 2020. Em relação a pesquisa e orientação, está credenciada no Programa de Pós-Graduação em Química, linha de pesquisa Ensino de Química. Possui experiência na administração como coordenadora de cursos de graduação e pós-graduação. Tem experiência na área de Química, com: cromatografia, separação e identificação de classes lipídicas, ácidos graxos (peixes e óleos vegetais), análise de combustíveis. Atualmente desenvolve pesquisas na área de Educação Química, principalmente nos seguintes temas: formação de professores de Ciências, aprendizagem no ensino de Ciências, motivação da aprendizagem, materiais didáticos e experimentação no ensino.

 

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Published

2024-07-25

How to Cite

SILVA, Luiz Eduardo Lima da; FARIAS, Sidilene Aquino de. Teacher-researcher: an analysis in the initial training of chemistry course teachers. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24022, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24022.id874. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/874. Acesso em: 5 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies