CRITICAL REFLECTION IN THE SCHOOL ROUTINE OF THE DISCIPLINE OF HISTORY: AN AUTOETHNOGRAPHIC STUDY IN BASIC EDUCATION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23024.id1652

Keywords:

Autoethnography, History Discipline, Class Plan, Critical Reflection

Abstract

This text aims to describe and analyze the pedagogical practices of a History Discipline teacher in Basic Education, through critical reflection on an experience report, materialized in the lesson plan. A qualitative descriptive/exploratory/analytical study was chosen from an autoethnographic perspective. The object of analysis is structured according to the skills and competences for the 8th year of Elementary School – Final Years – based on teaching knowledge and teachers' knowledge. As a procedure, we used the documental analysis of the lesson plan and the four actions of Smyth's (1992) critical reflection. Nervous points were identified in terms of studies, debates, continuing education and few didactic materials for this age group. It is concluded that, when observing these points, they would not become evident without the self-reflexive exercise, demanding self-criticism when analyzing what actually contributed or not to the teaching and learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Wagner Feitosa Avelino, UNESP

Doutorando em Educação (PPGE-UNESP-RC) Professor da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo (SEDUC-SP)

Samuel de Souza Neto, USP

Doutorado em Educação (USP) Livre-Docente do Departamento de Educação da Universidade Estadual Paulista (UNESP-RC) Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto de Biociências, UNESP, Rio Claro, São Paulo (PPGE-UNESP-RC)

References

ALBUQUERQUE, Wlamyra Ribeiro de, FILHO, Walter Fraga. Uma história do negro no Brasil. Centro de Estudos Afro-Orientais; Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006.

ANDRÉ, Maria da Consolação. O ser negro: a construção da subjetividade em afrobrasileiros. Brasília: LGE, 2008.

BATISTA, Antônio Augusto Gomes. O Conceito de “Livros Didáticos”. In: BATISTA, Antônio Augusto G.; GALVÃO, Ana Maria de O. Livros Escolares de Leitura no Brasil: elementos para uma história. Campinas/SP: Mercado das Letras. 2009.

BOSSLE, Fabiano; MOLINA NETO, Vicente. No “olho do furacão”: uma autoetnografia em uma escola da rede municipal de ensino de Porto Alegre. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 31, n. 1, p. 131-146, 2009. Disponível em: http://www.revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/639. Acesso em: 16 jun. 2022.

BOURDIEU, Pierre. Algumas propriedades do campo. In: BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Tradução de Jeni Vaitsman. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983, p. 89-94.

BOULOS JUNIOR, Alfredo. História sociedade & cidadania: 8º ano: ensino fundamental: anos finais. 4ª ed. São Paulo: FTD, 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 23 maio. 2022.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei 8.069/90. São Paulo, Atlas, 1991. Brasil. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, Distrito Federal. 1996.

BRASIL. Lei nº 10.639 de 09 de janeiro de 2003. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e cultura Afro-Brasileira” e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 25 maio. 2022.

BRASIL. Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 25 abr. 2022.

BURKE, Peter. A história dos acontecimentos e o renascimento da narrativa. In: BURKE, Peter (org.) A escrita da História: novas perspectivas. São Paulo: Unesp, 1992.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica; traduzido por Vera Maria Xavier dos Santos; São Paulo: Editora Unesp, 2017.

CARVALHO, Taynara Franco; SOUZA NETO, Samuel. A análise de práticas no campo da Educação Física Escolar. Pensar a Prática, Goiânia, 2019, v. 22. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/1c6f/286813c740496fae6b12fdaa47c449373817.pdf. Acesso em: 26 mar. 2022.

CARVALHO, Taynara Franco; SOUZA NETO, Samuel. Relato de experiência sobre a análise de práticas no campo da educação física escolar In: CARDOSO, Afonso Ligório; IMAYUKI, Eliane Hosokawa; CRUZ Edmilson; LIMA, Creriane Nunes. Sistema Interativo de Ensino: Livro Didático de Língua Portuguesa do 8º ano. Tatuí: Editora Casa Publicadora Brasileira, 2020.

CARVALHO FILHO, Josué Jose de; BONATTO RUFINO, Luiz Gustavo.; SOUZA NETO, Samuel de. Análise da prática docente na Educação Superior: autoetnografia e reflexão crítica no contexto da Amazônia Ocidental. Educação: Teoria e Prática, v. 30, n. 63, p. 1-22, 14 dez. 2020. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13244. Acesso em: 26 mar. 2022.

CHANG, Heewon. Autoethnography as method. Walnut Creek, CA: Left Coast Press, 2008.

ELLIS, Carolyn. The ethnographic I: a methodological novel about autoethnogrphy. New York/Oxford: Altamira Press, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREYRE, Gilberto. Casa grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. Edição crítica de Guillermo Giucci, Enrique Larreta, Edson Fonseca. Paris: Allca XX, 2002. (Coleção Archivos).

GAUTHIER, Clermont; DESBIEN, Jean-Fraçois; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma Teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí, RS: Unijuí, 1998.

GONÇALVES, Letícia Cristina; SOUZA NETO, Samuel de. Análise reflexiva da prática profissional biomédica no campo do estágio supervisionado. Revista Prática Docente, v. 6, n. 3, e097, 2021. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/1269. Acesso em: 26 abr. 2022.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). População estimada: IBGE, Diretoria de Pesquisas, Coordenação de População e Indicadores Sociais, Estimativas da população residente com data de referência 1o de julho de 2021. Rio de Janeiro: IBGE, 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/americana/panorama. Acesso em: 23 fev. 2022.

MARX, Karl. Sociedade e mudanças sociais. Lisboa: Edições 70, 1974.

MATTOS, Hebe Maria – Ensino de História e a luta contra a discriminação racial no Brasil – In: Ensino de História: Conceitos, temáticas e metodologia / Martha Abreu e Rachel Soihet (orgs.) – Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003.

NÓVOA, Antônio. O regresso dos professores. Pinhais, Melo, 2011.

ONU (Organização das Nações Unidas). Declaração Universal dos Direitos Humanos [Internet]. Rio de Janeiro: ONU; 2009. Disponível em: http://www.dudh.org.br/wp-content/uploads/2014/12/dudh.pdf. Acesso em 23 abr. 2022.

ONU (Organização das Nações Unidas). OMS: O impacto da pandemia na saúde mental das pessoas já é extremamente preocupante. 2020. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/85787-oms-o-impacto-da-pandemia-na-saude-mental-das-pessoas-ja-e-extremamente-preocupante. Acesso em 25 fev. 2022.

ORTIZ, Renato. A procura de uma sociologia da prática. In: ORTIZ, Renato (Org). Pierre Bourdieu. Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática, 1994, p. 7–37 n. 39.

POUPART, Jean. A entrevista de tipo qualitativo: considerações epistemológicas, teóricas e metodológicas. In: POUPART, Jean et. al. A Pesquisa Qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 215-253.

RIBEIRO, Darcy. O Povo Brasileiro: A formação e o Sentido do Brasil. – 1 ª ed. 1995 – 2ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Resolução SE 72, de 16-12-2019. Dispõe sobre a carga horária dos docentes da rede estadual de ensino. Disponível em: http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/72_19.HTM. Acesso em 25 abr. 2022.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. União dos Dirigentes Municipais de Educação do Estado de São Paulo. Currículo Paulista. São Paulo: SEE- SP/UNDIME-SP, 2019.

SANTOS, Carlos José Ferreira dos. Nem tudo era italiano: São Paulo e a pobreza (1890-1915). 4ª edição. São Paulo: Annablume/Fapesp, 2017. Disponível em: http://www.pordentrodaafrica.com/educacao/as-politicas-de-branqueamento-1888-1920-uma-reflexao-sobre-o-racismo-estrutural-brasileiro. Acesso em: 26 fev. 2022.

SCHÖN, Donald. Educating the reflective practitioner: toward a new design for teaching and learning in the professions. 1ed. San Francisco: Jossey-Bass, 1987.

SERRANO, Nilcéia Aparecida da Silva; Schmild, Wellington. O ensino-aprendizagem de história nas séries iniciais do ensino fundamental. Web Revista Linguagem, Educação e Memória. n. 16, v.16 – jan. a jun. de 2019. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/WRLEM/article/download/3183/pdf. Acesso em: 26 mar. 2022.

SHULMAN, Lee. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational researcher: Thousand Oaks, v. 15, n. 2, p. 04 – 14, feb/1986. Disponível em: https://depts.washington.edu/comgrnd/ccli/papers/shulman_ThoseWhoUnderstandKnowledgeGrowthTeaching_1986-jy.pdf. Acesso em: 20 abr. 2022.

SHULMAN, Lee S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. v.9, n.2, Granada, España, 2005, pp.1-30. Disponível em: https://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf. Acesso em: 17 fev. 2022.

SHULMAN, Lee S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Tradução de Leda Beck. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2014. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/293. Acesso em: 20 abr. 2022.

SINERGIA. Sindicato dos Trabalhadores Energético do Estado de São Paulo. Consciência Negra. 2021. Disponível em: https://www.sinergiaspcut.com.br/2021/11/09/veja-onde-e-feriado-no-dia-da-consciencia-negra-em-20-de-novembro-de-2021. Acesso em: 20 abr. 2022.

SKIDMORE, Thomas E. Preto no branco: raça e nacionalidade no pensamento brasileiro (1870- 1930). Tradução Donaldson M. Garschagen. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. 393 p.

SMYTH, John. et al. Critical reflection on teaching and learning. South Australia: Finders Institute for the Study of Teaching, 1999.

SMYTH, John. Teachers’ work and the politics of reflection. American Educational Research Journal, v. 29, n. 2, p. 267-300, 1992. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/00028312029002268. Acesso em: 17 fev. 2022.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 3. ed. Trad. Francisco Pereira. Petrópolis, RJ: Vozes. 2013.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes. 2002.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. (orgs). O ofício de professor. Histórias, perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis: Vozes, 2008.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005.

TARDIN, Heitor Perrud; SOUZA NETO, Samuel de. Análise da prática na Educação Física: o plano de aula como reflexão crítica de um professor iniciante. Revista Prática Docente, v. 6, n. 2, e073, 2021. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/1267. Acesso em 26 mar. 2022.

THIERREN, Jacques. O saber social da prática docente. Educação e Sociedade. Campinas, n. 46, 1993. p.408-418, 1993. Disponível em: http://www.jacquestherrien.com.br/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=17. Acesso em 15 abr. 2022.

VERSIANI, Daniela Beccaccia. Autoetnografias: conceitos alternativos em construção. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2005.

WITTORSKI, Richard. A contribuição da análise das práticas para a profissionalização dos professores. Cadernos de pesquisa. v. 44, n. 154 p. 894-911, dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/ZhxjyZtGftLspY7c3YJ8vPm/?lang=pt&format=pdf. Acesso em 17 mar. 2022.

ZEICHNER, Kenneth. Minogue. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: EDUCA, 1993.

Published

2023-02-12

How to Cite

AVELINO, Wagner Feitosa; SOUZA NETO, Samuel de. CRITICAL REFLECTION IN THE SCHOOL ROUTINE OF THE DISCIPLINE OF HISTORY: AN AUTOETHNOGRAPHIC STUDY IN BASIC EDUCATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23024, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23024.id1652. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/169. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies