POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22108.id1751

Keywords:

Teaching, Literary literacy, Identity memory, Poetry

Abstract

The school, a training space, is responsible for providing an Education that respects ethnic-racial diversity. Therefore, this article aimed to reflect on the social practices of the use of Afro-Brazilian poetic language, for providing experiences that value reading and writing as form of expression, in the word and exercise of citizenship. Methodologically, action research was chosen, with a qualitative approach, developed in June 2021, by means of a Basic Sequence, by Rildo Cosson (2006), concentrating on the poem “Vozes Mulheres”, by Conceição Evaristo, having as audience High School students from a state School, in the Campo Verde-MT city. Ultimately, the results showed that there were significant changes in the process of understanding, reading and production of the poem genre, from the construction of meanings of the text, as well as stimulating the rescue of the memory and the black identity of the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leônia Souza de Paula, UNIC

Mestranda em Ensino (IFMT/UNIC) Professora da Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso (SEDUC-MT)

Epaminondas de Matos Magalhães, IFMT

Doutor em Letras (PUC-RS) Professor no Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT) Docente no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino (PPGEn) e no Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários (PPGEL/UNEMAT)

Marcos Aparecido Pereira, IFMT

Doutor em Estudos Literários (PPGEL/Unemat) Professor no Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT) Docente no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino (PPGEn)

References

ARROYO, Miguel. Políticas educacionais, igualdade e diferenças. In: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação. RBPAE, v.27, n.1, jan./abr. 2011. Disponível em http// http://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/19969/11600. Acesso em: 15 jan. 2021.

BARBOSA, Lucia Maria de Assunção. O personagem negro na literatura brasileira: uma abordagem crítica. In ABRAMOWICZ, A., BARBOSA, L.M.A. e SILVÉRIO, V.R (orgs.). Educação como prática da diferença. Campinas: Armazém do Ipê, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/download-dabncc. Acesso em: 10 mar. 2021.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio (OCNEM): Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, volume 1. 2006.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Língua Portuguesa. Ensino Fundamental. Terceiro e quarto ciclos. Brasília: MEC/SEE, 1998.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: pluralidade cultural, orientação sexual / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Orientações e Ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: MEC/SECAD, 2006.

BRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/diarios/418044/pg-1-secao-1-diario-oficial-da-uniao-dou-de-10-01-2003. Acesso em: 14 fev. 2021.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico raciais e para o ensino da História afro-brasileira e africana. Brasília/DF: SECAD/ME, 2004.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Trad. Michel Larud e Yara Frateschi Vieira. 9. ed. São Paulo: Hucitec, 1995.

BORDINI, Maria da Gloria; AGUIAR, Vera Teixeira. Literatura e formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade: Estudos de Teoria e História Literária. 13. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2014.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 24, n. 9, p. 803-809, set. 1972.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

EVARISTO, Conceição. Mulheres Admiráveis. 2021 1 vídeo (8 min). Publicado pelo canal Astrid Fontenelle. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=LwNZ-uC4fv0&t=14s. Acesso em: 15 jan. 2021.

GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade cultural, currículo e questão racial: desafios para a prática pedagógica. In: ABRAMOWICZ, Anete, BARBOSA, Lucia Maria de Assunção & SILVÉRIO, Valter Roberto (org). Educação como prática da diferença. Campinas: Editora Autores Associados, 2006.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2006.

JOUVE. Vincent. A leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2002

JOVINO, Ione da Silva. Literatura infanto-juvenil com personagens negros no Brasil. In. SOUZA, Florentina e LIMA, Maria Nazaré (Org). Literatura Afro-Brasileira. Centro de Estudos Afro- Orientais, Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006.

KLEIMAN, Angela (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 1995.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

NUNES, Cícera. Reisado Cearense: uma Proposta para o Ensino das Africanidades. Fortaleza: Conhecimento Editora, 2011.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. (Trad. Celina Olga de Souza). São Paulo: Editora 34, 2008.

SANTOS, Mirian Cristina dos. Intelectuais negras: prosa negro-brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Malê, 2011.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Trad. Caio Meira. 05. ed. Rio de janeiro: DIFEL, 2009.

YZALÚ. Mulheres negras. 2016 1 vídeo (6 min). Publicado pelo canal Showlivre. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=6p9cthjjMa4. Acesso em: 15 jan. 2021.

ZILBERMAN. Regina (org.). Leitura em crise na escola: as alternativas para o professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.

Published

2022-11-24

How to Cite

SOUZA DE PAULA, Leônia; MATOS MAGALHÃES, Epaminondas de; APARECIDO PEREIRA, Marcos. POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. Especial, p. e22108, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22108.id1751. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/196. Acesso em: 17 may. 2024.