DIDACTIC PROJECTS IN A PANDEMIC SCENARIO: ANALYSIS OF BLOOD COUNTS FOR THE LEARNING OF BIOLOGY AND HEALTH CONTENTES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22076.id1603

Keywords:

High school, Teaching by investigation, Public school, Clinical examination, Health

Abstract

Investigative Teaching Sequences (ITS) encourage observation, hypothesis raising and problem solving. This work aimed to build and validate an ITS on Hematopoietic Connective Tissue content in high school in a public school. We built our methodology from the following steps: problematization; reading and building a glossary; elaboration of clinical cases; formulation of hypotheses and discussion. We observed that 80% of the students demonstrated ignorance about the blood count and none knew how to interpret it. A glossary was built with 21 terms, redefining the concepts. The students were able to describe the diagnoses created by their colleagues about anaemia, dehydration, viral infectious process, allergic process and risk of bleeding. The evaluation revealed that the activity was considered satisfactory and the level of complexity was accessible. We observed that each moment contributed to the interpretation of texts, the recognition of terminological difficulties and the construction of hypotheses.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Diego Rafael Ferreira de Oliveira, UFPE

Mestre em Ensino de Biologia (UFPE) Professor da Escola de Referência em Ensino Médio Jarina Maia

Simão Dias de Vasconcelos Filho, UFPE

PhD em Zoologia (University of Oxford) Professor titular da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) Docente do Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de Biologia (PROFBIO/UFPE)

References

AZEVEDO, Maria Cristina P. Stella de. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004. p. 19-33.

BAHAMONDE, Nora. Pensar la educación en biología en los nuevos escenarios sociales: la sinergia entre modelización, naturaleza de la ciencia, asuntos socio-científicos y multirreferencialidad. Bio-grafía, v. 7, n. 13, p. 87-98, 2014. https://doi.org/10.17227/20271034.vol.7num.13bio-grafia87.98 DOI: https://doi.org/10.17227/20271034.vol.7num.13bio-grafia87.98

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Secretaria de Educação Básica; Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília:

MEC, 2018a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 22 nov. 2021.

BRASIL, Resolução CNE/CEB 3/2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais

para o Ensino Médio. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 22 nov. 2018b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/novembro-2018-pdf/102481-rceb003-18/file. Acesso em: 25 nov. 2021.

CAPECCHI, Maria Candida Varone de Morais. (2019). Problematização no ensino de Ciências. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2019. p. 21-39.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista brasileira de pesquisa em educação em ciências, v. 18, n. 3, p. 765-794, 2018. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765 DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2019. p. 1-20.

CARVALHO, Fabio Fortunato Brasil de. A saúde vai à escola: a promoção da saúde em práticas pedagógicas. Physis Revista de Saúde Coletiva, v. 25, n. 4, p. 1207-1227, 2015. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312015000400009 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312015000400009

CHION, Andrea Revel. Estudios de Caso en la Enseñanza de la Biologia y en la Educación para la Salud en la Escuela Media. Bio-grafía, v. 6, n. 11, p. 42-49, 2013. https://doi.org/10.17227/20271034.10biografia42.49 DOI: https://doi.org/10.17227/20271034.10biografia42.49

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 2ª. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

FINATTO, Maria José Bocorny. Determinação terminológica: fundamentos teórico-metodológicos para sua descrição e explicação. 2001, 395f. Porto Alegre: Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela2/trabalhos/teses/separadas/maria_finatto.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.

GRAY, David E. Pesquisa no Mundo Real. 2ª. ed. São Paulo: Penso, 2012.

JUNQUEIRA, Luiz Carlos Uchoa; CARNEIRO, José. Histologia básica: texto e atlas. 13ª. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2017.

MILEY, Frances; READ, Andrew. Using word clouds to develop proactive learners. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, v. 11, n. 2, p. 91-110, 2011. https://scholarworks.iu.edu/journals/index.php/josotl/article/view/1820/1817

MIRANDA, Edivan; TORRES, Fernanda Silva. Uso de aulas práticas investigativas na consolidação da aprendizagem e vivência do método científico - uma abordagem sobre grupos sanguíneos do sistema abo. Experiências em Ensino de Ciências, v. 13, n. 4, p. 323-338, 2018. https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID519/v13_n4_a2018.pdf

MIRANDA, Letícia dos Santos; DIAS, Célia da Consolação. Construção do site glossário-lindex: relato de experiência. In: V ENCONTRO REGIONAL DOS ESTUDANTES DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO, GESTÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO DAS REGIÕES SUDESTE, CENTRO-OESTE E SUL, 2018. Anais... Belo Horizonte: UFMG, 2018. p. 1-14. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/16914. Acesso em: 10 jan 2022.

NEVES, Ben-Hur Souto das et al. Ensinando ciências básicas através de casos clínicos: Percepção dos estudantes de Fisiologia sobre o uso deste método. Journal of Biochemistry Education Published, v. 17, n. esp, p. 13-25, 2019. http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/P2 DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v17i0.847

OLIVEIRA, Carla Adelina I. de; BERNSTEIN, Any. Você sabe interpretar um hemograma? Educação Pública, v. 18, n. 1, p. 1-5, 2019. https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/1/voc-sabe-interpretar-um-exame-de-sangue

PEREIRA, Sandra Morais; TAQUETTE, Stella R. Conhecimento sobre as doenças sexualmente transmissíveis entre alunas do ensino médio de três escolas com diferentes perfis. Adolesc. Saude, v. 13, n. 2, p. 9-17, 2016. https://cdn.publisher.gn1.link/adolescenciaesaude.com/pdf/v13s2a02.pdf

PERNAMBUCO. Protocolo setorial de educação para atividades em funcionamento durante a pandemia do covid-19. Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco, 1ª. ed. Recife, 2020. Disponível em: http://www.educacao.pe.gov.br/portal/upload/galeria/22712/PROTOCOLO_EDUCACAO_V02.pdf. Acesso em: 12 out. 2021.

PERUZZI, Sarah Luchese; FOFONKA, Luciana. A importância da aula prática para a construção significativa do conhecimento: a visão dos professores das Ciências da Natureza. Educação Ambiental em Ação, v. 13, n 47, 2014. http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=1754

UNESCO. Education in a post-COVID world: Nine ideas for public action. Futures of Education, 2020. Disponível em: https://en.unesco.org/futuresofeducation/news/nine-ideas-for-public-action. Acesso em: 12 out. 2021.

VIRTIČ, Mateja Ploj. Teaching science & technology: components of scientific literacy and insight into the steps of research. International Journal of Science Education, v. 44, n. 12, p. 1916-1831, 2022. https://doi.org/10.1080/09500693.2022.2105414 DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2022.2105414

WILLIAMSON, Mary A.; SNYDER, L. Michael. Interpretação de exames laboratoriais. 10ª. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2015.

ZAYAS, Luis; MCGUIGAN, Denise. Experiences Promoting Healthcare Career Interest among High-School Students from Underserved Communities. Journal of the National Medical Association, v. 98, n. 9, p. 1523-1531, 2006. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2569708/pdf/jnma00196-0125.pdf

Published

2022-09-01

How to Cite

FERREIRA DE OLIVEIRA, Diego Rafael; VASCONCELOS FILHO, Simão Dias de. DIDACTIC PROJECTS IN A PANDEMIC SCENARIO: ANALYSIS OF BLOOD COUNTS FOR THE LEARNING OF BIOLOGY AND HEALTH CONTENTES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22076, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22076.id1603. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/215. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies