EDUCATIONAL WORK AND ITS RELATIONSHIP WITH THE CONSTITUTION OF HUMAN PERSONALITY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e066.id1205

Keywords:

Scientific school knowledge, School education, Social relations

Abstract

The article socializes understandings about the implications of school education in the development of human personality. Its goal was to understand and discuss the constitution of this personality and the implications of the educational work for its fullest development. The investigation has a qualitative nature, and it was carried out with basis on the discursive textual analysis, with answers registered in questionnaires and interviews. Seven basic education teachers are included in this case study. The data was analyzed with support from the theoretical framework of Historical-Cultural Psychology and Historical-Critical Pedagogy. Results point to the appropriation of scientific school knowledge and social relations as determining factors in the constitution of human personality. The study highlights that, via educational work, it is possible to redirect and enhance the constitution of human personality because, this way, the content learning process and the establishment of healthy interactions between students and teachers, mediated by instruments and signs, are favored.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tamini Wyzykowski, UNIJUÍ

Mestrado em Educação nas Ciências (UNIJUÍ) Discente de Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências (UNIJUÍ) Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)

Marli Dallagnol Frison, UFRGS

Doutora em Educação (UFRGS) Professora na Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ) Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências (UNIJUÍ)

References

ANJOS, Ricardo Eleutério dos. O desenvolvimento da personalidade na adolescência e a educação escolar: aportes teóricos da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2017. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara, SP, 2017.

BOZHÓVICH, Lydia. Las etapas de formación de la personalidad en la onteogénesis. In: La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS. Moscú: Editorial Progreso, 1987.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde: Resolução Nº 510/2016. Brasília: Ministério da Saúde, 2016.

COPETTI, Camila et al. Análise textual discursiva em pesquisas no ensino de ciências e matemática: caminhos distintos e possíveis no processo de execução. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 3, p. 85-104, 2020.

DUARTE, Newton. Vigotski e o aprender a aprender: críticas às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

EIDT, Nadia Mara; DUARTE, Newton. Contribuições da teoria da atividade para o debate sobre a natureza da atividade de ensino escolar. Psicologia da Educação, n. 24, p. 51-72, 2007.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo, SP: Centauro, 1978.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MALANCHEN, Julia. Cultura, conhecimento e currículo: contribuições da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2016.

MALDANER, Otavio Aloisio. A pesquisa como perspectiva de formação continuada do professor de química. Química Nova na Escola, v. 22, n. 2, p. 289-292, 1999.

MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão; SACCOMANI, Maria Cláudia da Silva. Contribuições da periodização histórico-cultural do desenvolvimento para o trabalho pedagógico histórico-crítico. In: MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Angelo Antonio; FACCI, Marilda Gonçalves Dias (org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016. p. 343-368. (Coleção educação contemporânea).

MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2011.

NÓVOA, António Sampaio da. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, António Sampaio da. Vidas de professores. Porto, Portugal: Porto, 1992

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. São Paulo: Autores Associados, 2013.

SILVA, Lenice Heloísa de Arruda. A perspectiva histórico-cultural do desenvolvimento humano: ideias para estudo e investigação do desenvolvimento dos processos cognitivos em ciências. In: GÜLLICH, Roque Ismael da Costa Güllich (org.). Didática das ciências. Curitiba: Prismas, 2013.

SIRGADO, Angel Pino. O social e o cultural na obra de Vigotski. Educação & Sociedade, v. 21, n 71, p. 45-78, 2000.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Cadernos Cedes, a. xx, n. 50, p. 26-40, 2000.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. Sobre significação e sentido: uma contribuição à proposta de Rede de Significações. In: ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde et al. (org.). Rede de significações e o estudo do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 2004.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Obras Escogidas. Madrid: Machado Grupo de Distribución, 2012a. Tomo III.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Obras Escogidas. Madrid: Machado Grupo de Distribución, 2012b. Tomo IV.

VIGOTSKI, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich. Estudos sobre a história do comportamento: símios, homem primitivo e criança. Trad. Lólio Lourenço de Oliveira. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2021-08-31

How to Cite

WYZYKOWSKI, Tamini; DALLAGNOL FRISON, Marli. EDUCATIONAL WORK AND ITS RELATIONSHIP WITH THE CONSTITUTION OF HUMAN PERSONALITY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e066, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e066.id1205. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/354. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies