TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1666-1682.id938

Keywords:

Learning Context, Chemistry Teaching, Scientific Literacy

Abstract

This work is the result of a project developed on the Araguaia and Garças rivers, an urban perimeter of the city of Aragarças in Goias state and Barra do Garças and Pontal do Araguaia in Mato Grosso. Our objective was to outline the teaching of chemistry from a real and local problem, demonstrating in the process the importance of chemical knowledge in the reading and interpretation of phenomena arising from anthropic action in nature. The research is mixed due to the association between quantitative and qualitative data. Our data comes from the context revelations (rivers) and the analyzes, which had as reference the method NBR 10.739 of the Brazilian Association of Technical Standards (ABNT) and the technique of atomic absorption spectrometry (EAA). The evidence during, and the reports after the end of the research, served as a basis for the verification of student instrumentalization, showing the importance of the appropriation of chemical knowledge and of context in scientific literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eduardo Ribeiro Mueller, UFMT

Doutor em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT) Mestre em Educação (UFMT)

Professor na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT/Campus Araguaia)

Kaique de Oliveira, UFMT

Graduando em Química (UFMT/Campus Araguaia)

Wagner Batista dos Santos, UFMT

Doutor em Ciências com Habilitação em Química Inorgânica (UFSCar) Mestre em Química (UFU) Professor na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT/Campus Araguaia)

References

BRASIL. Resolução CONAMA nº 357/2005, de 17 de março de 2005. Dispõe sobre a classificação dos corpos de água e diretrizes ambientais para o seu enquadramento, bem como estabelece as condições e padrões de lançamento de efluentes, e dá outras providências. Disponível em: http://www.mma.gov.br/port/conama/res/res05/res35705.pdf . Acesso em 17/10/2019.

BRASIL. Resolução CONAMA nº 20/1986, de 18 de junho de 1986. Dispõe sobre a classificação das águas doces, salobras e salinas do Território Nacional. Diário Oficial da União, 30 de julho de 1986. Disponível em: http://www2.mma.gov.br/port/conama/res/res86/res2086.html . Acesso em 17/10/2019.

BRASIL. Resolução CONAMA nº 274, 29 de novembro de 2000. Dispõe sobre licenciamento ambiental; competência da União, Estados e Municípios; listagem de atividades sujeitas ao licenciamento; Estudos Ambientais, Estudo de Impacto Ambiental e Relatório de Impacto Ambiental." Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil (2000). Disponível em: http://www2.mma.gov.br/port/conama/legiabre.cfm?codlegi=272 . Acesso em 17/10/2019.

CHASSOT, Attico Inácio. Para que(m) é útil o ensino? Alternativas para um ensino (de Química) mais crítico. Canoas: Ed. Ulbra, 1995.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. tradução Luciana de Oliveira da Rocha. 2. ed. - Porto Alegre: Artmed, 2007.

DEBOER. George E. Scientific literacy: another look at its historical and contemporary meanings and its relationship to science education reform. Journal of Research in Science Teaching. Vol. 37, n. 6, p. 582-601, 2000. Disponível em: https://web.nmsu.edu/~susanbro/eced440/docs/scientific_literacy_another_look.pdf. Acesso em: 27/10/2020. DOI: https://doi.org/10.1002/1098-2736(200008)37:6<582::AID-TEA5>3.0.CO;2-L

EDELSTEIN, Menahem; BEM-HUR, Meni. Heavy metals and metalloids: Sources, risks and strategies to reduce their accumulation in horticultural criops. Scientia Horticulturae. V. 234, p. 431-444, abr. 2018. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304423817307628. Acesso em 17/10/2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.scienta.2017.12.039

FIGEIREDO, António Dias. A pedagogia dos contextos de aprendizagem. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 03, p. 809 – 836, jul./set. 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/28989. Acesso em 27/10/2020.

GALO, André Luiz; COLOMBO, Marcio Francisco. Espectrofotometria de longo caminho óptico em espectrofotômetro de duplo-feixe convencional: uma alternativa simples para investigações de amostras com densidade óptica muito baixa. Química Nova, v. 33, p. 488-492, jan. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/qn/v32n2/v32n2a36.pdf. Acesso em 27/10/2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422009000200036

KOBIELSKA, Paulina A. et al. Metal-organic frameworks for heavy metal removal from water. Coordination Chemistry Reviews. v. 358, p. 92-107, mar. 2018. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0010854517305131. Acesso em 27/10/2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ccr.2017.12.010

LIBÂNEO, José Carlos. Tendências Pedagógicas na Prática Escolar. Revista da Ande, nº 6, 1982. Disponível em: https://praxistecnologica.files.wordpress.com/2014/08/tendencias_pedagogicas_libaneo.pdf. Acesso em 28/10/2020.

MOREIRA, Marco Antônio. A teoria da Aprendizagem Significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 2006.

MORTIMER, Eduardo Fleury. Linguagem e formação de conceitos no ensino de ciências. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2000.

MUELLER, Eduardo Ribeiro. CHASSOT, ATTICO INÁCIO. A Prática de Ensino em Química como Prática Social classificada por meio de Tendências Pedagógicas. Latin American Journal of Science Education. Vol. 4, nº 2, Nov. 2017. Disponível em: http://www.lajse.org/nov17/22078_Mueller_2017.pdf. Acesso em 28/10/2020.

NBR 10004 - Caracterização e os tipos de resíduos. Rio de Janeiro, 2004.

NOGUEIRA, Ana Rita de Araújo; SOUZA, Gilberto Batista. Manual de laboratórios: solo, água, nutrição vegetal, nutrição animal e alimentos. Embrapa Pecuária Sudeste. São Carlos-SP, 2005. 334p.

PAUL, Dipak. Research on heavy metal pollution of river Ganga: A review. Annals of Agrarian Science, v.15, p. 278-286, jun. 2017. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1512188716301142. Acesso em 27/10/2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aasci.2017.04.001

QUEIROZ, Cecília Alves Pontes de; MOITA, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro. Fundamentos Sócio-filosóficos da educação: As tendências pedagógicas e seus pressupostos. Campina Grande; Natal: UEPB/UFRN, 2007. Disponível em: http://www.ead.uepb.edu.br/ava/arquivos/cursos/geografia/fundamentos_socio_filosoficos_da_educacao/Fasciculo_09.pdf. Acesso em 28/10/2020.

SANTOS. César Sátiro dos. Ensino de Ciências: Abordagem Histórico-Crítica. Campinas, SP: Armazém do Ipê (Autores Associados), 2005.

TEIXEIRA, Francimar Martins. Alfabetização científica: questões para reflexão. Ciênc. Educ., Bauru, v. 19, n. 4, p. 795-809, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v19n4/v19n4a02.pdf. Acesso em 27/10/2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000400002

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Pensamento e Linguagem. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Published

2020-12-30

How to Cite

RIBEIRO MUELLER, Eduardo; OLIVEIRA, Kaique de; BATISTA DOS SANTOS, Wagner. TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 1666–1682, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1666-1682.id938. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/392. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies

Most read articles by the same author(s)