THE POTENTIAL OF EXPERIMENTATION IN SCIENCES FOR LEARNING THE EARTH’S ATMOSPHERE

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1802-1816.id894

Keywords:

Contextualization of Content, Demonstration, Elementary School

Abstract

The work is an experience lived during the supervised internship course of the degree course in Biological Sciences of the State University of Amazonas. The Didactic Sequence applied to students of the 6th grade of elementary school addressed the content of the Earth's atmosphere and is methodologically based on the proposal made by Zabala (1998). The objective was to verify the potential of the use of didactic resources and experiments to learn the transformations, in the atmospheric layers, associated with the cycles of materials and the flow of energy on Earth. The development took place in four regular classes of the science discipline, where the resources used contributed significantly, and this fact was demonstrated by the constant participation of students through orality contextualizing the subjects. It can be seen that students have difficulties in expressing themselves verbatim, which is reflected through formal evaluations, sometimes unsatisfactory.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Débora de Sena Raposo, UEA

Graduanda em Licenciatura em Ciências Biológicas (UEA)

Kelly Soares Menezes, UEA

Graduanda em Licenciatura em Ciências Biológicas (UEA)

Leandro Barreto Dutra, UFMT

Doutor em Educação em Ciências e Matemática (UFMT) Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

References

ANDRADE, Marcelo Leandro Feitosa; MASSABNI, Vânia Galindo. O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de ciências. Revista Ciências e Educação, v.17, n. 4, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000400005

BAZI, Gisele A do Patrocínio. As dificuldades de aprendizagem em leitura e escrita e suas relações com a ansiedade. 2000. 112 f. São Paulo: Dissertação (Mestrado) - UNICAMP, Campinas, 2000.

BASSOLI, Fernanda. Atividade práticas e o ensino-aprendizagem de ciência (s): mitos, tendências e distorções. Revista Ciências e Educação, v. 20, n. 3, p. 579-593, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-73132014000300005

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2019.

BRUNER, Jerome S. O Processo da educação Geral. 2ª ed. São Paulo: Nacional, 1991.

COMENIUS, Johannis Amos. Didactica Magna. eBooksBrasil, 2001.

CURITIBA. Currículo Básico: “Compromisso permanente para a melhoria da qualidade do ensino na escola pública”. Secretaria Municipal da Educação, 1996.

CHAVES, Jossuele Maria Fagundes; HUNSCHE, Sandra. Atividades experimentais demonstrativas no ensino de Física: panorama a partir de eventos da área. TCC. Universidade Federal do Pampa. Rio Grande do Sul, 2014

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 2000

FAGUNDES, Carlos Magalhães de. Os novos desafios para a educação especial. São Paulo: Ação Educativa, 2001.

FERREIRA, Valeria Oliveira; BÓ, Adriane dal; AMARAL-ROSA, Marcelo Prado; LIMA, Valderez Marina do Rosário; RAMOS, Maurivan Guntzel. A desvalorização do professor: percepções de professores participantes de um programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática. Revista Thema, v. 17, n. 1, p. 243-255, 2020. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.V17.2020.243-255.1481

FOUREZ, Gérard. Crise no Ensino de Ciências: investigações em ensino de ciências. Revista Investigações em Ensino de Ciências, v. 8, n. 2, 2003.

GALIAZZI, Maria do Carmo.; Gonçalves, Fábio Peres. A natureza pedagógica da experimentação: uma pesquisa na licenciatura em Química. Química Nova, v.27, n.2, p.326-331, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422004000200027

GIORDAN, Marcelo. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química Nova na Escola, v. 10, n. 10, p. 43-49, 1999.

KRASILCHIK, Myriam. Reformas e Realidade: o caso do ensino de Ciências. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 1, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100010

KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de biologia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

KONSTANTINOV, Nikolaj Aleksandrovič; MEDYNSKIY, Evgenij Nikolaevič; ŠABAEV, Mariâ Fedorovna. Istoriya pedagogiki. M., 1982.

KONSTANTINOVA, Elena.; ALCANTARA, Marlon Cesar. A influência de recursos visuais na assimilação de conhecimentos nas aulas de física. Multiverso, v.1, n.2, 219-228, 2016.

PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. 24 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

RODRIGUES, Cármen Lúcia; AMARAL, Marise Basso. Problematizando o óbvio: ensinar a partir da realidade do aluno. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓSGRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 19, 1996. Anais… Caxambu, 1996, p. 197.

ROSITO, Berenice Álvares. O ensino de Ciências e a experimentação.Construtivismo e ensino de Ciências. Porto Alegre: Edipucrs, p.195-208, 2008.

SANTOS, Flávia Maria Teixeira dos; GRECA, Ileana Maria. A pesquisa em ensino de ciências no Brasil e suas metodologias. Ijuí: Unijuí, 2006.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 12, n.36, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000300007

SISTO, Fermino Fernandes. Dificuldade de aprendizagem em escrita: um instrumento de avaliação (Adape). Dificuldades de aprendizagem no contexto psicopedagógico, p. 190-213, 2001.

SUEHIRO, Adriana Cristina Boulhoça. Dificuldade de aprendizagem da escrita num grupo de crianças do ensino fundamental. Revista de Psicologia da Vetor Editora, v 7, n. 1, p. 59-68, 2006.

THEODORO, Flávia Cristine Medeiros; COSTA, Josenilde Bezerra de Souza; ALMEIDA, Lucia Maria de. Modalidades e recursos didáticos mais utilizados no ensino de ciências naturais e biologia. Estação Científica, v. 5, n. 1, p. 127-139, 2015.

VIECHENESKI, Juliana Pinto; LORENZETTI, Leonir; CARLETTO, Maria Regina. Desafios e práticas para o ensino de ciências e alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental. Atos de pesquisa em educação, v. 7, n. 3, p. 853-876, 2012. DOI: https://doi.org/10.7867/1982-4866.2013v19n1p3-16

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2020-12-30

How to Cite

SENA RAPOSO, Débora de; SOARES MENEZES, Kelly; BARRETO DUTRA, Leandro. THE POTENTIAL OF EXPERIMENTATION IN SCIENCES FOR LEARNING THE EARTH’S ATMOSPHERE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 1802–1816, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1802-1816.id894. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/400. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies