THE WATER RESOURCE INSIDE AND OUTSIDE CLASSROOM: HIGH SCHOOL WORK DEVELOPMENT ON IFMT, CAMPUS PRIMAVERA DO LESTE, MT

Authors

  • João Pedro Marques Ribeiro IFMT

DOI:

10.23926/rpd.v2i1.33

Keywords:

Water resource, Geography, High School

Abstract

This article is the result of an evaluation work carried out in 1st year classes of integrated MS of the Federal Institute of Mato Grosso, Primavera do Leste campus. This work is related to the discipline of geography, specifically on the content of water resources. With the objective of consolidating the knowledge built in the classroom, students were offered a work that involved field research. The students visited the waterways to identify the source, find out if it is a perennial or intermittent stream, and finally identify its mouth. The result went far beyond reports containing the multiple views on the same city, since the discovery of such nearby urban streams gave rise to a greater interest in the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

João Pedro Marques Ribeiro , IFMT

Mestrado em Geologia, Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

References

AGÊNCIA NACIONAL DE ÁGUAS - ANA. Água na medida certa – A hidrometria no Brasil. Brasília, 2012.

ALVES, Edna C.R.F.; SILVINO, A.N.O.; ANDRADE, N.L.R.;SILVEIRA, A. Gestão dos Recursos Hídricos no Estado de Mato Grosso. Revista Brasileira de Recursos Hídricos. V.14 n.3.Porto Alegre. Jul/Set 2009, P. 69-80.

BEI Comunicação. Produção, projeto editorial e gráfico. Como cuidar da nossa água. Coleção entenda e aprenda. Bei Comunicação. São Paulo, 2003.

MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Secretaria de Recursos Hídricos. Glossário de Termos: Referentes à gestão de recursos hídricos fronteiriços e transfronteiriços. Brasília, 2006.

NASCENTES DO XINGU. Sanear é viver. Disponível em: < http://www.nascentesdoxingu.com.br/portfolio/sanear-e-viver/ >. Acesso em: 01/02/2017.

OLIVEIRA, I.M. Sig e regressão logística para análise da poluição difusa por pesticidas em águas superficiais na bacia do alto rio das Mortes –MT. Dissertação de mestrado. Programa de Pós graduação em Física Ambiental, UFMT, Cuiabá, 2008.

RABELO, Kamila Santos de Paula; CAVALCANTI, Lana de Souza. A avaliação da aprendizagem em geografia com base na perspectiva sócio-construtivista de ensino, 10º Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia. 2009, Porto Alegre. Anais. Porto Alegre, 2009.

RIBEIRO, E. Avaliação ou pescaria? Por uma distinta possibilidade da aprendizagem em Geografia na construção de instalações geográficas. Revista Brasileira de Educação em Geografia.v 1. n 2. São Paulo, 2011.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: espaço e tempo, razão e emoção. Hucitec, São Paulo,1999.

SCIENTIFIC AMERICAN BRASIL. A exaustão da água. Edição Especial Água. Ed. 36.Duetto. São Paulo, 2015.

SECRETARIA DE PLANEJAMENTO DE MATO GROSSO. Primavera do Leste. Disponível em: < www.seplan.mt.gov.br >. Acesso em>: 01/02/2017.

VYGOTSKY, Lev. Semenovich. A formação social da mente. São Paulo, Livraria Martins Fontes, 1989.

Published

2017-07-08

How to Cite

MARQUES RIBEIRO , João Pedro. THE WATER RESOURCE INSIDE AND OUTSIDE CLASSROOM: HIGH SCHOOL WORK DEVELOPMENT ON IFMT, CAMPUS PRIMAVERA DO LESTE, MT. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 1, p. 71–81, 2017. DOI: 10.23926/rpd.v2i1.33. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/645. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies