CONCEPTIONS OF TEACHER ACTION PRESENT IN ARTICLES ON GOOGLE SCHOLAR (2011-2021)

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23043.id674

Keywords:

Teacher education, Science teaching, Teacher Action

Abstract

This article aims to present a bibliographic review of the term Teacher Action through the analysis of articles present in the Google Scholar index from 2011 to 2021. The qualitative approach research was based on the Analysis of Textual Discursive procedures for the organization and interpretation of collected data. The results denote a lack of conceptual clarity concerning the term Teacher Action since the authors use the terminology without conceptualizing it in 14 of the 35 articles that make up the research corpus. In 21 articles, evidence was found that can be systematized into six concepts and that consider the Teacher Action as: Process to teach and to learn; Dialogical and contextualized process; Mobilization of knowledge; Reflective process; Planning and evaluation; Teacher education.

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Author Biographies

Daniele Bremm, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM/UEL). Mestre em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Sergio de Mello Arruda, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Docente Sênior da Universidade Estadual de Londrina (UEL) e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN) da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) – Campus Cornélio Procópio.

Marinez Meneghello Passos, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutora em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Professora Sênior da Universidade Estadual de Londrina (UEL) e Professora Colaboradora Sênior da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) – Campus Cornélio Procópio.

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Published

2023-11-03

How to Cite

BREMM, Daniele; ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello. CONCEPTIONS OF TEACHER ACTION PRESENT IN ARTICLES ON GOOGLE SCHOLAR (2011-2021). Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23043, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23043.id674. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/674. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies

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