CONCEPTIONS OF TEACHER ACTION PRESENT IN ARTICLES ON GOOGLE SCHOLAR (2011-2021)

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23043.id674

Keywords:

Teacher education, Science teaching, Teacher Action

Abstract

This article aims to present a bibliographic review of the term Teacher Action through the analysis of articles present in the Google Scholar index from 2011 to 2021. The qualitative approach research was based on the Analysis of Textual Discursive procedures for the organization and interpretation of collected data. The results denote a lack of conceptual clarity concerning the term Teacher Action since the authors use the terminology without conceptualizing it in 14 of the 35 articles that make up the research corpus. In 21 articles, evidence was found that can be systematized into six concepts and that consider the Teacher Action as: Process to teach and to learn; Dialogical and contextualized process; Mobilization of knowledge; Reflective process; Planning and evaluation; Teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Daniele Bremm, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM/UEL). Mestre em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Sergio de Mello Arruda, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Docente Sênior da Universidade Estadual de Londrina (UEL) e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN) da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) – Campus Cornélio Procópio.

Marinez Meneghello Passos, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutora em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Professora Sênior da Universidade Estadual de Londrina (UEL) e Professora Colaboradora Sênior da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) – Campus Cornélio Procópio.

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

ALTET, Marguerite. Professores: práticas profissionais. In: ZANTEN, Agnes. (coord.). Dicionário de Educação. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 650-655.

ANDRADE, Edelaine Cristina. Um estudo das ações de professores em sala de aula. 2016. 189 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016. Disponível em: https://pos.uel.br/pecem/teses-dissertacoes/um-estudo-das-acoes-de-professore-de-matematica-em-sala-de-aula/. Acesso em: 20 maio 2022.

AUTOR, 2016.

AUTOR2; AUTOR3, 2018.

AUTOR2; AUTOR3, 2021.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. 3. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.

CANEN, Ana. Universos culturais e representações docentes: subsídios para a formação de professores para a diversidade cultural. Educação & Sociedade, Campinas, v. 22, n. 77, p. 207-227, 2001. Disponível em: https://doaj.org/article/4d9fc2fd5968475d9c55000d3edc10e7. Acesso em: 23 maio 2023.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de Professores de Ciências. São Paulo: Cortez, 2003.

CERON, Isabel Nercolini. A música na Educação Infantil: a contribuição da música para o desenvolvimento de crianças entre 0 e 5 anos. In: ENCONTRO REGIONAL SUL DA ABEM, 1., 2014, Londrina. Anais [...], Londrina: ABEM, 2014. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_ersul/v1/papers/525/public/525-2509-1-PB.pdf. Acesso em: 25 out. 2018.

CHAVES, Marta. Formação contínua e práticas educativas: possibilidades humanizadoras. In: CAÇÃO, Maria Izaura; MELLO, Suely Amaral; SILVA, Vandeí Pinto da (Orgs). Educação e desenvolvimento humano: contribuições da abordagem Histórico-cultural para a educação escolar. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 40. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GAUTHIER, Clermont; MARTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-François; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.

IMBERNÓN, Francesc Muñoz. La profesión docente desde el punto de vista internacional ¿qué dicen los informes? Revista de Educación, Madrid, n. 340, p. 41-50, 2006. Disponível em: https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:5c9cfc2b-03a2-430a-bcf2-d73a5631cef0/re340-pdf.pdf. Acesso em: 23 maio 2023.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componentes do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2001.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

MOREIRA, Antonio Flavio. Em busca da autonomia docente nas práticas curriculares. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 12, n. 27, p. 27-46, 2012. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/download/24250/17229. Acesso em: 22 jan. 2023.

MORTIMER, Eduardo; SCOTT, Philip. Meaning making in secondary science classrooms. UK: Open University Press, 2003.

NÓVOA, Antônio. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

NÓVOA, Antônio. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 11-20, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/FVqZ5WXm7tVyhCR6MRfGmFD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 mar. 2023.

OKOLI, Chitu. Um guia para conduzir uma revisão sistemática autônoma da literatura. Communications of the Association for Information Systems, Saint Louis, v. 37, p. 879-910, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.17705/1CAIS.03743. Acesso em: 23 out. 2022.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

PIRATELO, Marcus Vinícius Martinez. Um estudo sobre as ações docentes de professores e monitores em um ambiente integrado de 1º ciclo em Portugal. 2018. 267 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2018. Disponível em: https://pos.uel.br/pecem/wp-content/uploads/2021/08/PIRATELO-Marcus-Vinicius-Martinez1.pdf. Acesso em: 30 mar. 2023.

PUCCINI, Lucas Rebelo Silva.; GIFFONI, Mara Gonçalves Pinto; SILVA, Leoni Ferreira; UTAGAWA, Claudia Yamada. Comparativo entre as bases de dados PubMed, SciELO e Google Acadêmico com o foco na temática Educação Médica. Cadernos UniFOA, Volta Redonda, v. 10, n. 28, p. 75-82, 2015. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/cadernos/article/view/301. Acesso em: 28 mar. 2023.

RAMOS, Maély Ferreira Holanda; FERNANDEZ, Ana Patrícia Oliveira; PONTES, Fernando Augusto Ramos; COSTA E SILVA, Simone Souza. Caracterização das Pesquisas sobre Eficácia Coletiva Docente na Perspectiva da Teoria Social Cognitiva. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 32, n. 1, p. 91-99, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/8m4Q6HbXdNQXrPjhrLMm6XC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 maio 2023.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte”. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em: 24 maio 2020.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SCHNETZLER, Roseli Pacheco. O professor de ciências: problemas e tendências de sua formação. In: SCHNETZLER, Roseli Pacheco; ARAGÃO, Rosália Maria Ribeiro de (Org.). Ensino de ciências: fundamento e abordagens. Piracicaba: Capes/Unimep, 2000.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (org.). Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 79-92.

TARDIF, Maurice. Princípios para guiar a aplicação dos programas de formação inicial para o ensino. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 16., 2008, Porto Alegre. Anais [...], Porto Alegre: Editora da PUC, 2008. Disponível em: http://endipe.pro.br/anteriores/XIV_Endipe_anais.rar. Acesso em: 22 mar. 2023.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

VIGOTSKI, Lev. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: Como Ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-11-03

How to Cite

BREMM, Daniele; ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello. CONCEPTIONS OF TEACHER ACTION PRESENT IN ARTICLES ON GOOGLE SCHOLAR (2011-2021). Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23043, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23043.id674. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/674. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies

Most read articles by the same author(s)