TEACHING TRAINING IN ART/MUSIC IN THE FINAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION: EXPERIENCE REPORT IN A EREE IN MOSSORÓ (RN)

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23007.id1546

Keywords:

Teaching practice, Supervised internship, Teaching Art/Music, Final years of Elementary School

Abstract

This work aimed to analyze the contributions of the Supervised Internship in Art/Music, in the final years of Elementary School, for the licentiate in Music. The methodological approach used is qualitative. A discussion about the teaching practice developed in the internship is presented in the light of guidelines for the teaching of Art/Music (BRASIL, 2008, 2016, 2017) and of authors who discuss music teaching in Basic Education, such as Penna (2002, 2006, 2008), Loureiro (2004) and Machado (2003). From the practice developed and the theory that supported this work, it seems possible to develop music content in a playful way in the final years of Elementary School, in order to enable a greater understanding of the relationship between theory and practice. It was noticed that the students' participation became more effective through the activities of music and movement, body expression, exploration of sound-musical possibilities and auditory sensitivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gustavo Gomes Pereira, UERN

Mestrado em Ensino (PPGE/UERN/CAPF)

Flávia Maiara Lima Fagundes, UNIRIO

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Música (PPGM/UNIRIO) Docente do Curso de Licenciatura em Música da UERN

Maria da Paz Cavalcante, UFRN

Doutorado em Educação (UFRN) Docente no Departamento de Educação (UERN/CAPF)

References

BARBA, Fernando; Núcleo Educacional Barbatuques. O corpo do som: experiências do Barbatuques. Música na Educação Básica. v. 5, n. 5, p. 38-49, 2013.

BENNETT, Roy. Uma breve história da música. Rio de Janeiro: ZAHAR, 1986.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução: Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da Educação, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino da música na educação básica. Diário Oficial da União, 18 de agosto de 2008, Seção 1, p.1.

BRASIL. Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6o do art. 26 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União, Brasília, 03 de maio de 2016, Seção 1, p.1.

BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 12 ago. 1971. Seção 1.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 06 dez. 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Arte – Ensino de quinta a oitava séries. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CIAVATTA, Lucas. O Passo: música e educação. Rio de Janeiro: Instituto d’O Passo, 2009.

DEL BEN, Luciana Marta. Sobre ensinar música na educação básica: ideias de licenciandos em música. Revista da ABEM, v. 20, n. 29, p. 51-61, 2012.

GOES, Amanda Acauan. Corpo percussivo e som em movimento: a prática da música corporal. Opus, v. 12, n. 1, p. 89-100, jun. 2015.

GROUT, Donald; PALISCA, Claude. História da Música Ocidental. 2. ed. Lisboa: Gradiva, 2001.

LOUREIRO, Alícia Maria Almeida. A educação musical como prática educativa no cotidiano escolar. Revista da ABEM, v. 10, p. 65-74, mar. 2004.

MACHADO, Daniela Dotto. Competências docentes para a prática pedagógico-musical no ensino fundamental e médio: visão dos professores de música. 2003. 147f. Porto Alegre: Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.

PENNA, Maura. Caminhos para a conquista de espaços para a música na escola: uma discussão em aberto. Revista da ABEM, v. 19, p. 57-64, mar. 2008.

PENNA, Maura. Desafios para a educação musical: ultrapassar oposições e promover o diálogo. Revista da ABEM, v. 13, p. 35-43, mar. 2006.

PENNA, Maura. Não basta tocar? Discutindo a formação do educador musical. Revista da ABEM, v. 15, n. 16, p. 49-56, mar. 2007.

PENNA, Maura. Professores de música nas escolas públicas de ensino fundamental e médio: uma ausência significativa. Revista da ABEM, v. 7, n. 7, p. 7-19, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poiésis, v. 3, n. 3, p. 5-24, 2005.

SCHAFER, Raymond Murray. O Ouvido Pensante. Tradução: Marisa Fonterrada. São Paulo: Unesp, 1991.

UERN. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Música - Campus Central – Mossoró, 2012. Disponível em: https://www.uern.br/cursos/servico.asp?fac=FALA&cur_cd=1026200&item=curso. Acesso em: 09 abr. 2022.

Published

2023-02-12

How to Cite

PEREIRA, Gustavo Gomes; FAGUNDES, Flávia Maiara Lima; CAVALCANTE, Maria da Paz. TEACHING TRAINING IN ART/MUSIC IN THE FINAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION: EXPERIENCE REPORT IN A EREE IN MOSSORÓ (RN). Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23007, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23007.id1546. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/152. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies