PEDAGOGICAL PRACTICES OF TEACHERS WHO TEACH IN THE EDUCATION ARENA

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22109.id1763

Keywords:

Pedagogical strategies, Innovative methodologies, Knowledge of the BNCC, Full School

Abstract

This text presents an excerpt from the dissertation “Conceptions and pedagogical strategies of teachers at Escola Plena Governador José Fragelli” whose main objective was to know the teaching model “Escola Plena” offered at Escola Estadual Gov. José Fragelli (Education Arena) contemplating the pedagogical strategies that teachers adopt to articulate the knowledge of the National Curricular Common Base and the sports modalities. The research was carried out in a full-time school in the state of Mato Grosso, called Escola Plena. In this clipping, we will present a reflection, in the light of the teachers, about their pedagogical strategies as well as the results in the students' learning. The methodology was qualitative in Minayo, (2018) and the method was content analysis in Bardin (2016). Eight teachers were interviewed. The results showed that teachers develop innovative, interdisciplinary pedagogical practices, planning and methodologies articulated to the knowledge of the BNCC and the sports modalities adopted at school to contribute to student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Flávio Marcelo Bueno de Castro, UNIC

Mestrado em Ensino (UNIC) Professor de Língua Portuguesa da Educação Básica

Edenar Souza Monteiro, UFMT

Doutorado em Educação (UFMT) Docente do Programa de Pós-Graduação (PPGen/UNIC)

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução por Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. 1 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2019..

FOLLARI, Roberto. Interdisciplina y Dialectica: acerca de um malentendido. In: BIACHETTI, Lucidio, JANTSCH, Alexandre. Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Vozes, 1995.

FRIGOTTO, Gaudencio. Educação e formação humana: ajuste conservador e alternativa democrática. In: GENTILI, Pablo, SILVA, Tomaz Tadeu. (org.) Neoliberalismo, qualidade total e educação. Petrópolis: Vozes. 1995.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; GOMES, Romeu; DESLANDES, Suely Ferreira. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 1ª reimpressão. Petrópolis: Vozes, 2018.

MORENO, Ricardo Macedo.; MACHADO, Afonso Antônio. Re-significando o esporte na educação física escolar: uma perspectiva crítica. Movimento & Percepção, Espírito Santo de Pinhal, SP, 2006.

PIMENTA, Selma Garrido. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2012.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Tradução por Francisco Pereira. 17. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Madrid: Morata, 1994.

TUBINO, Manoel José Gomes. Dimensões sociais do esporte. 2ª edição revisada. São Paulo: Cortez 2001.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução Ernani Rosa. 2. ed. Reimpressão 2010. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2022-11-24

How to Cite

BUENO DE CASTRO, Flávio Marcelo; SOUZA MONTEIRO, Edenar. PEDAGOGICAL PRACTICES OF TEACHERS WHO TEACH IN THE EDUCATION ARENA. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. Especial, p. e22109, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22109.id1763. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/197. Acesso em: 17 may. 2024.