THE CONTINUOUS TEACHER EDUCATION OF SCIENCES AND BIOLOGY OF BASIC EDUCATION: A PROPOSAL USING BIOLOGICAL COLLECTIONS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22058.id1578

Keywords:

Teaching of Science and Biology, Teaching Practices, Teacher Training

Abstract

The research for the quality of the training process continuous search, the improvement in the career and the teaching collection, the objective of this research was to propose a model of continuing education for Science and Biology teachers in Basic Education, using elements of a biological collection as a didactic resource, as well as to discuss the need for continuing education of these professionals from the perception of the course teachers. The continuing education course took place at the Instituto Federal do Pará, Campus Abaetetuba for three days, with the participation of 20 teachers, with a workload of 20 hours of activities. After the training, it was possible to build a structure for the course proposal, containing the general characteristics, topics covered, methods used, execution schedule and evaluation method. With the research, it became evident the need and importance in carrying out actions aimed at the continued education of these professionals, using diversified methodological resources and mainly, based on the socio-environmental experience of the teachers and students involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Nayra Rafaela Lobato Lima, IFPA

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas (IFPA)

Natanael Charles da Silva, UFRN

Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática (UFRN) Professor do Instituto Federal do Pará (IFPA)

Jeferson Miranda Costa, UFMG

Doutor em Biologia Vegetal pela (UFMG) Professor do Instituto Federal do Pará (IFPA)

Adauto de Vasconcelos Montenegro, UFC

Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC) Psicólogo da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)

References

AZEVEDO, Hugo José; FIGUEIRÓ, Ronaldo; ALVES, Dimitri Ramos; VIEIRA, Valéria; SENNA, André. O uso de coleções zoológicas como ferramenta didática no ensino superior: um relato de caso. Revista Práxis, v. 4, p. 43-48, 2012. Disponível em: http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/548/512. Acesso em: 14 de maio. 2021. DOI: https://doi.org/10.25119/praxis-4-7-548

BRASIL. Estatuto da Pessoa com Deficiência Lei Brasileira de Inclusão - Brasília – 2015.

BEZERRA JÚNIOR, Jurandir José; LIMA, Kênio Erithon Cavalcante Lima. O Mestrado Profissional em Ensino de Biologia e sua relevância à formação continuada de professores em Pernambuco. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XII ENPEC Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN – 25 a 28 de junho de 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1075-1.pdf. Acesso em: 12 de abr. 2021.

BRITO, Leandro Tavares Santos; ARAÚJO, Monica Lopes Folena. Professores de biologia e conflitos socioambientais: Formação continuada em SUAPE-PE. Revista Investigações em ensino de ciências. v. 25, n. 2, p. 259-271, 2020. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1779. Acesso em: 12 de abr. 2021 DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p259

CAMARGO, Amabílio José Aires; OLIVEIRA, Charles Martins; FRIZZAS, Marina Regina; SONODA, Kathia Cristhina; CORRÊA, Danilo do Carmo Vieira. Coleções Entomológicas: Legislação Brasileira, Coleta, curadoria e Taxonomia para as Principais ordens. 1ª ed. Brasília: Embrapa, 2015. Disponível em: https://www.embrapa.br/cerrados/colecao-entomologica/curadoria. Acesso em: 14 maio 2021.

CASTOLDI, Rafael; POLINARSKI, Celso Aparecido. A utilização de Recursos didático-pedagógicos na motivação da aprendizagem. In: II SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIENCIA E TECNOLOGIA. Ponta Grossa, PR, 2009. Disponível em: http://www.pg.utfpr.edu.br/sinect/anais/artigos/8%20Ensinodecienciasnasseriesiniciais/Ensinodecienci asnasseriesinicias_Artigo2.pdf>. Acesso em: 12 de abr. 2021

CORRÊA, Bruno Jan Schramn; VIEIRA, Claudinei de Freitas; ORIVES, Karina Gabrielle Resges; FELIPPI, Marciele. Aprendendo Botânica no Ensino Médio por meio de atividades práticas. Revista da REnBIO, Niterói, n.9, p. 4314-4324, 2016. Disponível em: https://docplayer.com.br/51118948-Revista-da-sbenbio-numero-vi-enebio-e-viii-erebio-regional-3.html. Acesso em: 06 de jun. 2021.

COSTA, Jeferson Miranda; FONSECA, Daiana Joy dos Santos. Atividades de ensino e extensão promovidas pelo Herbário do Instituto Federal do Pará – Campus Abaetetuba (HIFPA). UNISANTA BioSciense, v. 6, n. 5, p. 31-36, 2017. Disponível em: https://periodicos.unisanta.br/index.php/bio/article/view/971/910. Acesso em: 23 Dez. 2020.

COUTO, Geovana Salustiano; RIBEIRO, Valdiceia Moreira; ZART, Laudemir Luiz; GENTIL, Heloisa Salles. Formação continuada e intervenções pedagógicas: ensino e aprendizagem na escola estadual Ivone Borkowski de Lima. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 1355-1373, 2020. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/749. Acesso em: 26 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1355-1373.id749

FREITAS, Helena Costa Lopes de. A (nova) política de formação de professores: a prioridade postergada. Educação & Sociedade, v. 28, p. 1203-1230, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300026

GULLAN, Penny; CRANSTON, Peter. Os insetos: um resumo de entomologia. 4 ed. São Paulo: Roca, p. 480, 2012.

INTERAMINENSE, Bruna de Kássia Santana. A Importância das aulas práticas no ensino da Biologia: Uma Metodologia Interativa. Revista Multidisciplinar de Psicicologia, v.13, n.45 SUPLEMENTO 1, p. 342-354, 2019. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/1842. Acesso em: 22 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v13i45.1842

KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de Biologia. 4 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de Ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática. Goiânia, Editora Alternativa, 2004.

MARANDINO, Martha; RODIGUES, Juliana; SOUZA, Maria Paula Correia. Coleções como estratégia didática para a formação de professores na pedagogia e na licenciatura de ciências biológicas. Apresentação de trabalho no V Enebio/ II Erebio, SP, p. 1- 12, 2014.

MARQUEZ, Sandra Cristina; GOMIDES, Juliana do Nascimento. Analise da formação continuada dos professores da rede estadual da cidade de Bom Jesus-Go. anais XVIII ENEQ Florianópolis, SC, 2016. Disponível em: https://www.eneq2016.ufsc.br/anais/resumos/R1032-2.pdf. Acesso em: 18 de jul. 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Sousa. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2009.

MORORÓ, Leila Pio. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 36-51, jan./abr. 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122/105. Acesso em: 12 de abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.25053/edufor.v2i4.1961

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessário a educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2011.

PEIXOTO, Ariane Luna; MAIA, Leonor Costa. Manual de procedimentos para herbários. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2013. Disponível em: https://ahim.files.wordpress.com/2014/04/manual_procedimientos_herbarios_portuges_2013.pdf . Acesso em: 12 de abr. 2021.

PEIXOTO, Ariane Luna; BARBOSA, Maria Regina; MENEZES, Mariângela; MAIA, Leonor Costa. In: EGLER, I.; SANTOS, M.M. Diretrizes e estratégias para a modernização de coleções biológicas brasileiras e a consolidação de sistemas integrados de informação sobre biodiversidade, Brasília: MCT/ CGEE, p.145-182, 2006.

RABELO, Danielly Bárbara Bollis; COELHO, Geide Rosa. As contribuições do programa institucional de bolsa de iniciação à docência (PIBID) do subprojeto de biologia da UFES para a profissionalização docente de seus bolsistas e formação continuada do coordenador de área. Investigações em Ensino de Ciências. v. 23. n. 2. p. 190-210, 2018. Disponível em: https://search.proquest.com/openview/a4d66261cdd5af13854dceb5f091dbbb/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2032603. Acesso em: 12 de abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p190

RODRIGUES, Polyana Marques Lima; LIMA, Willams dos Santos Rodrigues; VIANA, Maria Aparecida pereira. A importância da formação continuada de professores da educação básica: a arte de ensinar e o fazer cotidiano. Alagoas, Maceió, Brasil. Saberes Docentes em Ação. v. 3, n. 1, p. 28-47, 2017.

RODRIGUES, Daniele Gureski; SAHEB, Daniele. A formação continuada do professor de Educação Infantil em Educação Ambiental Ciência & Educação. (Bauru), v. 25, n. 4 p. 893-909, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320190040004

SANTIAGO, Gisele; MARQUES, Cláudio Timm; CANTO-DOROW, Thais Scotti. Formação continuada e atividade profissional: mapeamento das premências apontadas pelos professores de ciências e biologia. Revista Vivências. v. 15, n. 28, p. 111-123, 2021. DOI: https://doi.org/10.31512/vivencias.v15i28.19

SANTOS, Everaldo; CAVALLET, Izabel Caroline Raittz; PEREIRA, Leandro Ângelo; PORTELA, Caroline Dourada Pereira. Formação continuada de professores de ciências e biologia no litoral do Paraná: relato de experiência. Revista ELO – Diálogos em Extensão. v. 8, n.1, jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1310. Acesso em: 02 de mai. 2021 DOI: https://doi.org/10.21284/elo.v8i1.1310

SILVA, Cláudia Maria Bezerra; SANTOS, Edlamar Oliveira. Formação continuada do professor do ensino médio integrado: concepções e importância. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica. v. 1. n. 18, 2020. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/9281. Acesso em: 12 de abr. 2021 DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2020.9281

SILVA, Ana Maria. A relevância da formação continuada do (a) professor (a) de educação infantil para uma prática reflexiva. III Jornada de Didática, v. 42, n. 4, p. 69–81, 2014.

SILVA, Vania Fernandes; BASTOS, Fernando. Formação de Professores de Ciências: reflexões sobre a formação continuada. Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. v. 5, n. 2, p.153-188, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37718. Acesso em: 26 abr. 2021.

TOZETTO, Suzana Soares. Docência e Formação Continuada. In: Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, 13., 2017, Curitiba. Anais do XIII EDUCERE - Trabalhos. p. 24537-24549. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23503_13633.pdf. Acesso em: 21 dez. 2020.

VITOR, Alice Correa Gonçalves; SILVA, Kaliana Mendes; LOPES, Karla Bismarck. Análise das principais dificuldades enfrentadas pelos professores quanto ao ensino de ciências da natureza em meio a pandemia do covid-19. Anais VII CONEDU - Edição Online... Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/67942. Acesso em: 18 out. 2021.

Published

2022-05-01

How to Cite

LOBATO LIMA, Nayra Rafaela; CHARLES DA SILVA, Natanael; MIRANDA COSTA, Jeferson; VASCONCELOS MONTENEGRO, Adauto de. THE CONTINUOUS TEACHER EDUCATION OF SCIENCES AND BIOLOGY OF BASIC EDUCATION: A PROPOSAL USING BIOLOGICAL COLLECTIONS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 2, p. e22058, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22058.id1578. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/245. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.