SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.053.id1163

Keywords:

Sustainability, Previous knowledge, Science teaching, Early Years

Abstract

This research aimed to investigate the previous conceptions of students from early years of elementary school about sustainability and sustainable practices/attitudes. The methodology used was qualitative and involved 45 students. A semi-structured questionnaire containing open and closed questions was applied in order to diagnose the students' previous conceptions. Data were tabulated according to content analysis. The results demonstrate that prior knowledge comes mainly from the media. A significant number of students are unaware of the term sustainability. There was great recognition about sustainable practices, but students were not able to perceive the social scope of environmental impacts. With this, it is understood that the approach to the theme of sustainability should be more contextualized in the classroom, in order to expand students' knowledge and avoid fragmented conceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maira dos Santos Silveira, UFSM

Graduada em Ciências Biológicas (UFSM)

Laura Oestreich, UFSM

Mestra em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM) PPG que atua: Doutoranda em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM)

Eduarda Tais Breunig, UFSM

Graduada em Ciências Biológicas (UFSM) Docente na Rede Estadual de Ensino - RS, Mestranda em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM)

Andréa Inês Goldschmidt, UFSM

Doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM) Docente na Universidade Federal de Santa Maria, Palmeira das Missões, Laboratório de Ensino, Docente Doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM)

References

ALBUQUERQUE, Maria. Educação ambiental e EJA: Percepção dos alunos sobre o ambiente. 2013. Disponível em: http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=1402 Acesso em: 20 de junho de 2021.

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Educação é a base. Ministério da Educação, 600p. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 de maio de 2020.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 jun. 2012.

BRINSMEAD, Thomas; HOOKER, Cliff. Complex systems dynamics and sustainability: conception, me-thod and policy. In: HOOKER, C. Handbook of the philosophy of science. North-Holland, Amsterdam, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-444-52076-0.50026-2

BRITO, Alberto Gomes. O Jardim Zoológico enquanto espaço não formal para promoção do desenvolvimento de etapas do raciocínio científico. 2012. 114 f., il. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. A Invenção ecológica. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2001.

CARON, Marisa Fernanda Raggio. Concepções prévias de estudantes do 1º ano do Ensino Médio sobre Reciclagem. Disponível em: http://143.107.22.92/tce/disponiveis/1/1008/tce-18112011-19542/publico/MarisaTCC.pdf. Acesso em: 17 de agosto de 2020.

COSTA, Vitor Vieira; STAMATO, Claúdia. Reciclagem de lixo doméstico, 5º Congresso Internacional de Pesquisa em Desing, Bauru – SP, p.1608 -1613, out. 2009.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. 6.ed. São Paulo: Gaia, 2000.

GADOTTI, Moacir. A questão da educação formal/não-formal. Droit à l’education: solution à tous les problèmes sans solution? Institut International des droits de l’enfant, Sion, 2005.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Terra. 6. ed. São Paulo: Peirópolis, 2000. 217 p.

GODOY, Carlos Eduardo Camargo et al. A aprendizagem baseada em problemas e a introdução de conceitos químicos nas aulas de ciências no Ensino Fundamental II. In: XIV Encontro Nacional de Ensino de Química, 2008, Curitiba. Anais... Curitiba: UFPR, 2008.

GOHN, Maria da Glória Marcondes. Educação não-formal e cultura política. São Paulo: Cortez, 2008

GRAHN, Patrik. The Importance of Green Urban Areas for People’s Well-being.

European Regional Planning, n. 56, p. 89 -112, 1994.

GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental na educação. São Paulo: Papirus, 1995.

GUISSO, Luana Frigulha.; BAIÔCO, Valdinéia Rodrigues Mantovani. A educação ambiental e o papel do educador na cultura da sustentabilidade. Disponível em: https://revistaea.org/pf.php?idartigo=2580 Acesso em: 11 de setembro de 2020.

JACOBI, Pedro. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, v.118, n. 3, p. 189-205, 2003. https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100008

JACOBI, Pedro Roberto. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 233-250, maio/ago. 2005. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000200007 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000200007

KATES, Robert Willian et al. Sustainability science. Science, v. 292, p. 641-642, 2001. DOI: https://doi.org/10.1126/science.1059386

LAMBIN, Eric. Condições para a sustentabilidade dos sistemas humano-ambientais: informações, motivação e capacidade. Mudança Ambiental Global, v. 15, p. 177-180, 2005.

LEFF, Enrique. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2001.

LEFF, Enrique. A Complexidade Ambiental. Tradução de Eliete Wolff. São Paulo: Cortez, 2003.

LEONARDI, Ariadne de Freitas et al. Análise de concepções alternativas de alunos dos anos iniciais acercados seres vivos. Revista educere et educare, v. 13, n. 30, nov.∕dez.2018. https://doi.org/10.17648/educare.v13i30.18665 DOI: https://doi.org/10.17648/educare.v13i30.18665

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científica no contexto das séries inicias. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, jun. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172001030104

MARIN, Andréia Aparecida et al. A educação ambiental num contexto de complexidade do campo teórico da percepção. Interciência. v. 28, p. 616-619, 2003.

MARQUES, Amanda Cristina Teagno Lopes.; MARANDINO, Martha. Alfabetização Científica, crianças e espaços de educação não formal: diálogos possíveis. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 44. p.1-19, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201712170831

MELO NETO, Francisco Paulo de; BRENNAND, Jorgiana Melo. Empresas socialmente sustentáveis: o novo desafio da gestão moderna. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2004.

MICHAELIS. Moderno Dicionário da Língua Portuguesa. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/busca?id=OWQE. Acesso em: 15 agosto de 2020.

MIGLIARI JÚNIOR, Arthur. Crimes Ambientais. São Paulo: Lex Editora, 2001.

MOREIRA, Marco Antonio. O que é afinal aprendizagem significativa? (after all, what is meaningful learning?) Aula Inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais, Instituto de Física, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, 23 de abril de 2010. Qurriculum, La Laguna, Espanha, 2012.

NEVES, Miranilde Oliveira. A importância da investigação qualitativa no processo de formação continuada de professores: subsídios ao exercício da docência. Revista Fundamentos, Piauí v.2, n.1, 2015.

PARASURAMAN, August. Marketing research, 2ª ed. New York: Addison-Wesley Publishing Company, 1991

PERRENOUD, Philippe. 10 novas competências para ensinar - tradução Patricia Chittoni Ramos. Editora Artimed 2000.

POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Ángel Gómez. Aprender y enseñar ciencias. Del conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Ed. Morata SL. Madri, 1998.

RAVEN, Peter Hamilton. Ciência, sustentabilidade e a perspectiva humana. Science, v. 297, n.5583, pág. 954-958, 2002. DOI: https://doi.org/10.1126/science.297.5583.954

REZENDE, Fernanda Shono da Silva Lopes; BAMPI, Aumeri Carlos. Práticas pedagógicas em Educação Ambiental na educação básica: dificuldades e potencialidades da inserção da temática nas escolas. Educação Ambiental em Ação, nº67, 2019. Disponível em: http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=3597. Acesso em: 20 de junho de 2021.

SANTOS, Verônica Soares dos; MACHADO, Ana Carolina Ferreira; RIZZATTI, Ivanise Maria. A importância da Experimentação no ensino de ciências para o entendimento do ciclo da água: uma proposta para a educação infantil. Actio, Curitiba, v. 4, n. 3, p. 131- 145, set./dez. 2019 DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v4n3.10416

SARIEGO, José. Uso de revistas como material didático alternativo para a Educação Ambiental. Educação Ambiental em Ação, n. 22, 2007. Disponível em: http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=517. Acesso em: 20 de junho de 2021.

SILVA, Daniele Mercês et al. Saberes docentes e ensino de ecologia: uma investigação sobre a formação do pedagogo para o ensino de ciências. Revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED. Año 2014, Número Extraordinario. ISSN Impreso: 0121-3814, ISSN web: 2323-0126 Memorias, Sexto Congreso Internacional sobre Formación de Profesores de Ciencias. Bogotá 08 al 10 de octubre de 2014.

SOUZA, Darklê Luiza et al. As abelhas como agentes polinizadores (The bees agentes pollinizer’s) REDVET. Revista Electrónica de Veterinária, v. 8, n. 3, p. 03, mar., 2007.

SOUZA, Tadeu Teixeira de. O Letramento Científico e Práticas dos Professores de Biologia do Ensino Médio. 2015. 137f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas) – Centro Universitário Univates, Lageado – RS, 2015. Disponível em: https://www.univates.br/bdu/handle/10737/801 Acesso em: 10 de maio de 2020.

TIRIBA, Lea. Crianças, natureza e educação infantil. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 29, 2006, Caxambu: Anais GT7. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/criancas-natureza-e-educacao-infantil Acesso em: 20 de junho de 2021

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Temas ambientais como temas geradores: contribuições para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Educar, Curitiba n.27, p.93-110. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000100007

WCED. Comissão Mundial sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento: nosso futuro comum. Oslo: WCED, 1987. Disponível em: http://www.onu.org.br/rio20/documentos/ Acesso em: 15 de abril de 2020.

WHEELER, Keith. Introduction. In: WHEELER, K. A. e BIJUR, A. P. (Eds.). Education for a sustainable future. A paradigm of hope for the 21st century. New York (NY): Kluwer Academic, 2000. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4615-4277-3

Published

2021-08-31

How to Cite

SANTOS SILVEIRA, Maira dos; OESTREICH, Laura; TAIS BREUNIG, Eduarda; GOLDSCHMIDT, Andréa Inês. SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e053, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.053.id1163. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/341. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies