DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p843-856.id767Keywords:
Teaching Profession, Professional Identity, Knowledge of ExperienceAbstract
This paper aims to present the report of the experience developed in the construction of the documentary “Fio: weaving the teaching profession”. The action on screen had as context the extension project “EEFD-Baixada: Autonomy and Construction of Knowledge” and had the objective of contributing to the process of reflection about the teaching profession, valuing and socializing the profession's challenges with the undergraduate students (teachers in training). The documentary found support in the concepts of Identity, Knowledge and teaching career. As protagonists of the production, the teachers interviewed are active in basic education, from different stages of their professional careers and from different regions of the state of Rio de Janeiro. The methodological structure had two moments: presentation of the production context; and reflection on the statements of teachers/actors. The development of the screen experience has enabled relevant insights about the teaching profession and its multiple dimensions.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise do conteúdo. Edição revista e ampliada. São Paulo: Edições 70, 2016. 279p.
COSTA, Cássia Barbosa da; LÔBO, Natália Soares Rangel; CEZARIO, Daiana da Silva et al. EEFD Baixada: cultural corporal e produção discente. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NA PERSPECTIVA INCLUSIVA, 1, 2018, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2018. p. 155-159. Disponível em: https://drive.google.com/open?id=12WzKR2ZVu8MsrP8ETM2eNbqIVXM86lti. Acesso em: 12 jun. 2020.
COSTA, Cássia Barbosa da; CATTAN, Caroline; PIMENTEL, Danielle. EEFD Baixada: identidade e profissão docente. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NA PERSPECTIVA INCLUSIVA, 1, 2018, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2018. p. 280-284. Disponível em: https://drive.google.com/open?id=12WzKR2ZVu8MsrP8ETM2eNbqIVXM86lti. Acesso em: 12 jun. 2020.
DUBAR, Claude. Formação, trabalho e identidades profissionais. In CANÁRIO, Rui (Org.). Formação e situações de trabalho. Porto: Porto Editora, 2003. p. 43-52.
GATTI, Bernadete Angelina. A formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020.
HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antônio. Vida de professores. Porto: Porto Editora, 1995. p. 37-46.
NÓVOA, Antônio. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Lisboa: Educa, 2009. p. 2-9. Disponível em: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf . Acesso em: 12 jun. 2020.
PIMENTEL, Danielle; VASCONCELLOS, Danielle Machado; CARNEIRO, Gabriel de Sousa Vandelli. O Encontro De Lá pra Cá como espaço de aproximação entre a universidade e a escola. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NA PERSPECTIVA INCLUSIVA, 1, 2018, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2018. p. 280-284. Disponível em: https://drive.google.com/open?id=12WzKR2ZVu8MsrP8ETM2eNbqIVXM86lti. Acesso em: 12 jun. 2020.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude; LAHAYE, Lousie. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e Educação, Porto Alegre, n 4, p. 215-233, 1991.
TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, n. 73, p. 209-244, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v21n73/4214.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020.
ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidade. Educação, v. 35, n. 3, p. 479-504, maio/ago 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2357/1424. Acesso em: 7 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.