ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION: STRATEGIES FOR STUDENT AWARENESS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p360-373.id626

Keywords:

Environmental Education, Literacy, Interdisciplinarity, Awareness

Abstract

The objective of this work is to promote among the students of the 2nd year of Elementary Education I of EEIEF Aristides Floriano de Oliveira, in the municipality of Acaraú-CE, an environmental awareness through strategies in an interdisciplinary way. This is a case study, in which reading and writing methodologies were used in different subjects with an environmental theme, which stimulated the students' criticality and creativity. With the completion of the activities, socialization was promoted with other classes of the school so that students could show their productions in the form of a mural. The results showed that the activities carried out sensitized students to expressive changes in behavior in relation to the environment, helping significantly in literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Iara Késia Alves dos Santos, IFCE

Licenciatura em Ciências Biológicas (IFCE) Especialista em Educação Ambiental (UFC)

Antonio Jarbas Barros de Moraes, UVA

Mestre em Geografia (UVA)

References

COIMBRA, José de Avila Aguiar. O outro lado do meio ambiente. São Paulo, CETESB/ASCETESB, 1985.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais (ética). Brasília: MEC/SEF, 1997.

EISENHARDT, Kathleen M. Building theories form case study research. Academy of Management Review. New York, New York, v. 14 n. 4. 1989. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4310941/mod_resource/content/1/1.Eisenhardt1989-BuildingTheoriesFromCSR.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: qual o sentido. São Paulo: Paulus, 2003.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 1991.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades 2016. Site do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: http://www.cidades.ibge.gov.br/v3/cidades/municipio/2304657. Acesso em: 08 set. 2016.

MEDEIROS, Aurélia Barbosa et al. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011.

MONTEIRO, Claudenice Brito. O livre canto do sabiá. Ilustrações de Mariza Angélica Brito. Fortaleza: SEDUC, 2013.

MOURA, Ana Carolina de Oliveira Salgueiro de. Sensibilização: diferentes olhares na busca dos significados. Dissertação (Mestrado em Mestrado Em Educação Ambiental) - Universidade Federal do Rio Grande, 2004.

PELICIONI, Maria Cecília Focesi. Educação ambiental, qualidade de vida e sustentabilidade. Saúde e sociedade, São Paulo, v.7, n.2, p.19-31, 1998.

PONTUSCHKA, Nidia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Ed. Cortez, 2007.

REIGOTA, Marcos. O que é Educação Ambiental. Coleção Primeiros passos. São Paulo: Brasiliense, 2009.

REIGOTA, Marcos. Desafios à educação ambiental escolar. In: JACOBI, P. et al. (orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA, 1998. p.43-50.

ROSA, Antônio Carlos Machado; BIANCO, Saul. Hortas Escolares: o ambiente horta escolar como espaço de aprendizagem no contexto do Ensino Fundamental. Programa Hortas Escolares. Florianópolis: Instituto Souza Cruz, 2004.

SAMPAIO, Rosa Maria Whitaker. Freinet: evolução histórica e atualidades. 2. ed. São Paulo: Scipione, 2007.

SILVA, Aline Cândida; MESQUITA, Glaucia Machado; SOUZA, Marcos Aurélio Pessoa. Educação ambiental como paradigma para a construção da sustentabilidade. Revista REGET, Santa Maria, v. 19, n.2, 2015.

TIRIBA, Léa; PROFICE, Christiana Cabicieri . Crianças da Natureza: vivências, saberes e pertencimento. Educação e Realidade. Edição eletrônica , v. 44, p. 1, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000200408. Acesso em: 16 abr. 2020.

YIN, Robert .K. Case study research, design and methods (applied social research methods). Thousand Oaks. California: Sage Publications, 2009.

Published

2020-04-30

How to Cite

ALVES DOS SANTOS, Iara Késia; BARROS DE MORAES, Antonio Jarbas. ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION: STRATEGIES FOR STUDENT AWARENESS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 1, p. 360–373, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p360-373.id626. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/494. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies