ELECTIVE DISCIPLINE AND SIGNIFICANT LEARNING: A REPORT OF EXPERIENCE IN THE FULL SCHOOL OF CONFRESA-MT

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p713-727.id555

Keywords:

Elective Discipline, Science teaching, Active Methodology

Abstract

This article reports on the development of an elective discipline that focused on meaningful learning. The elective discipline entitled Environmental Battle aimed to lead students to reflect on their daily environmental practices, and to provide reflections on the impact of our actions on the environment. This course was developed in the first semester of 2019 at CEJA Creuslhi de Souza Ramos School (Full School), with a workload of two weekly classes and had a regent teacher and three collaborators. For the development of the subject the classes were based on active methodologies that seek to improve student engagement and provide meaningful learning. In this approach the teacher acts as a mediator and the student becomes a protagonist. The results of the course provided students with several moments of reflection on their actions and their impacts on the environment that led to the construction of new knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jéssica de Oliveira Andrade Borges, IFMT

Professora na Escola Plena, Especialista em Ensino de Ciências (IFMT)

Edinaldo Trindade Gonçalves dos Santos, UCM

Professor na Escola Plena. Especialista em Ensino de Física (Universidade Candido Mendes)

References

AUSUBEL, David P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. 1. ed. Plátano, Lisboa/POR, 2003.

BACICH, Lilian; MORAN, José. (orgs). Metodologias Ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo/SP, Paz e Terra, 2011.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projeto de pesquisa. 4. ed. São Paulo/ SP, Atlas, 2002.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem componente do ato pedagógico. 1. ed. São Paulo/SP: Cortez, 2011.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Orientações Curriculares: Diversidades Educacionais. Cuiabá/MT: Defanti, 2010.

MAURI, Teresa. O que faz com que o aluno e a aluna aprenda os conteúdos escolares? In: COLL, Cezar [et al.] O construtivismo na sala de aula. 6. ed. São Paulo/SP: Ática, 2009. p. 79-122.

SOLÉ, Isabel. Disponibilidade para a aprendizagem e sentido da aprendizagem. In: COLL, Cezar [et al.] O construtivismo na sala de aula. 6. ed. São Paulo/SP: Ática, 2009. p. 29-56.

ZIMMERMAN, Juliana (Org.) Escola da Escolha: cadernos de formação. 2. ed. Ensino Médio. Recife/PE: Instituto de Corresponsabilidade pela Educação, 2016.

Published

2019-12-27

How to Cite

OLIVEIRA ANDRADE BORGES, Jéssica de; GONÇALVES DOS SANTOS, Edinaldo Trindade. ELECTIVE DISCIPLINE AND SIGNIFICANT LEARNING: A REPORT OF EXPERIENCE IN THE FULL SCHOOL OF CONFRESA-MT. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 713–727, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p713-727.id555. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/531. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies