THE PLACE OF THE NATURAL SCIENCES TEACHER IN BRAZILIAN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS FROM THE PUBLIC CONTEST

Authors

DOI:

10.23926/rpd.v2i1.57

Keywords:

Public contest, Sicience teachers, Teacher treining, Interdiciplinary, Science degree

Abstract

The present work aimed to know the space of the Graduates in Sciences in the public network of Brazilian education. We analysed 77 public notice between the years 2015 and 2016, which offered 695 places for science teachers. In spite of the interdisciplinary characteristic of the discipline of sciences, it was observed that the majority of the public notice looked for qualified and/or Graduates in Biology, being few the public notice that they foresaw places exclusively for the Graduate in Sciences. This scenario of uncertainties tends to contribute to the fragmentation of science education, giving it only a biological bias. The non-definition of one specific area to the science teachers ends up deconstructing the proposal of a science education based on interdisciplinarity while generating uncertainties in this professional regarding his social and professional role.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcos Vinícius Ferreira Vilela

Mestre em Ecologia e Evolução

Adriane Barth

Doutora em Genética e Biologia Molecular

Márcio do Nascimento Gomes

Mestre em Ciências dos Materiais

References

BERALDO, T. M. L. O que há de novo nas licenciaturas integradas na área de ciências? In: LOPES, A. R. C.; DIAS, R. E.; ABREU, R. G. (Eds.). Discursos nas políticas de currículo. Rio de Janeiro: Quartet, 2011. p. 245–269.

BIERHALZ, D. C. K.; ARAÚJO, R. R.; LIMA, V. A. Licenciatura Interdisciplinar em Ciências da Natureza – análise do Projeto Pedagógico do Curso. Anais do Simpósio Internacional sobre Interdisciplinaridade no Ensino, na Pesquisa e na Extensão. Santa Catarina, 2013.

BIZZO, N. Mais ciências no ensino fundamental: Metodologia de ensino em foco. 1. ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2009.

CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de Professores de Ciências: Tendências e Inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

COSTA, A. P.; AMADO, J. Análise de Conteúdo em 7 passos com o WebQDA. Aveiro, Ludomedia, , 2017.

COSTA, A. P.; LINHARES, R.; NERI DE SOUZA, F. Possibilidades de análise qualitativa no WebQDA e colaboração entre pesquisadores em educação em comunicação. Anais do 3˚ Simpósio de Educação e Comunicação. Aracajú, 2012.

GARCIA, P. S.; FAZIO, X.; PANIZZON, D. Formação inicial de professores de ciências na Austrália, Brasil e Canadá: uma análise exploratória. Ciência e Educação, v. 17, n. 1, p. 1–19. 2011.

GATTI, B. A.; NUNES, M. M. R. Formação de professores para o Ensino Fundamental: Estudo de currículos das licenciaturas em Pedadogia, Língua Portuguesa, Matemática e Ciências Biológicas. Textos FCC, v. 29, p. 158, 2009.

LOPES, M. F. S. S. Cultura organizacional de boas escolas: o sentido e as práticas de lideranças. Revista Iberoamericana de Educación, n.67, p. 71-88, 2014.

MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O.; OLIVEIRA, M. P. P. Análise de propostas para a formação de professores de Ciências do ensino fundamental. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 3, n. 2, p. 31–58. 2010.

MAGALHÃES JÚNIOR, A. D. O. C.; OLIVEIRA, M. P. P. A formação dos professores de Ciências para o Ensino Fundamental. Anais do Simpósio Nacional do Ensino de Física. Rio de Janeiro, 2005.

MAYRING, P. Introdução à Pesquisa Social Qualitativa. Uma introdução para pensar qualitativamente. 5 ed. Weinheim: Beltz, 2002.

MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

NASCIMENTO, F.; FERNANDES, H. L.; MENDONÇA, V. M.. O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR On-line, v. 39, p. 225–249. 2010.

PINTO, M. G. C. S. M. G.; PINTO, A. S. L. G. Formação inicial de professores: as licenciaturas interdisciplinares. Anais do X ANPED Sul. Florianópolis, 2014.

SARAIVA, K. B. G. A interdisciplinaridade nas licenciaturas das áreas constituintes das ciências naturais: um estudo de caso na Universidade Federal do ABC. São Paulo: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Universidade de São Paulo, 6 out. 2014.

SOUZA, F. N. DE et al. Software webQDA. Aveiro, Universidade de Aveiro, , 2016. Disponível em: <https://app.webqda.net/Fontes/Manual_de_Utilizacao_webQDA.pdf>. Acesso em: 4 abr. 2017

Published

2017-07-08

How to Cite

VINÍCIUS FERREIRA VILELA , Marcos; BARTH , Adriane; NASCIMENTO GOMES , Márcio do. THE PLACE OF THE NATURAL SCIENCES TEACHER IN BRAZILIAN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS FROM THE PUBLIC CONTEST. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 1, p. 48–61, 2017. DOI: 10.23926/rpd.v2i1.57. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/643. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies

Most read articles by the same author(s)