MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22114.id1774

Keywords:

Mathematics Education, Research Groups, Tocantins

Abstract

This article has the objective of elaborating an overview of research groups in Mathematics Education in the state of Tocantins, considering the lines of research and the respective scientific productions of the leaders. For this, a parameterized search was carried out in the current database of the Directory of Research Groups of the National Council for Scientific and Technological Development, in which 375 research groups were identified. Considering the formation in Mathematics Education of the leaders, 14 groups were reached that meet the scope of the research. This is a qualitative research, in which the IRaMuTeQ software was used to carry out similarity analyzes of information referring to the lines of research of each group and the production of leaders in the period from 2017 to 2022. The results show that teacher training and the processes of teaching and learning mathematics are relevant themes in research and scientific production.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Raylson dos Santos Carneiro, UFT

Doutorando em Educação (PGEDA/EDUCANORTE/UFT) Professor na Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Wander Alberto José, UFT

Doutorando em Educação (PGEDA/EDUCANORTE/UFT) Professor na Universidade Estadual do Tocantins (Unitins)

Marcos José Pereira Barros, UFT

Doutorando em Educação (PGEDA/EDUCANORTE/UFT) Professor na Secretaria Estadual de Educação do Tocantins (SEDUC/TO)

Idemar Vizolli, UFPR

Doutorado em Educação (UFPR) Professor na Universidade Federal do Tocantins (UFT) Docente nos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFT), em Educação na Amazônia (EDUCANORTE) e em Educação em Matemática Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT)

References

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto, 1994.

CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. Tutorial para uso do software IRaMuTeQ. Florianópolis: Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição (LACCOS), Universidade Federal de Santa Catarina, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2013000200016. Acesso em: 20 set. 2022.

CARNEIRO, Raylson dos Santos; VIZOLLI, Idemar. Produções acadêmicas em educação matemática na Amazônia Legal Brasileira. Revista Exitus, v. 11, n. 1, p. 01-25, 2021. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1690 DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1690

CARNEIRO, Raylson dos Santos; LOPES, Thiago Beirigo; DIAS, Chiara Maria Seidel Luciano. Ensino de matemática na revista prática docente: uma análise de similitude com o uso do IRAMUTEQ. Revista Prática Docente, v. 7, n. 1, p. 01-22, 2022. https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n1.e35.id1586 DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n1.e35.id1586

CNPQ, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Diretório dos Grupos de Pesquisa – FAQ. CNPq, 2022. http://lattes.cnpq.br/web/dgp/faq/

CRESWELL, John W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução Luciana de Oliveira da Rocha. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

FESP. Fundação Escola de Saúde Pública de Palmas, 2022. Disponível em: https://fesp.palmas.to.gov.br/sobre. Acesso em: 08 set. 2022.

GAMBOA, Silvio Sánchez. Grupos de pesquisa: limites e possibilidades na construção de novas condições para a produção do conhecimento. Motrivivência, ano XXIII, n. 36, p. 268-290, jun/2011. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2011v23n36p268 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2011v23n36p268

GUIMARÃES, Vicente José Barreto; NOMERIANO, Aline Soares; SILVA, Renalvo Cavalcante. O desmonte da educação superior pública brasileira em tempos de neofascismo e de miserabilidade da razão. In: VII Semana Internacional de Pedagogia 2020 - Maceió - AL (on-line), 2021. Disponível em: https://www.doity.com.br/anais/vii-semana-internacional-de-pedagogia-2020/trabalho/174569. Acesso em: 14 set. 2022.

MAINARDES, Jefferson. Panorama dos grupos de pesquisa de Política Educacional no Brasil. Jornal de Políticas Educacionais, v. 15, n. 06, fev. 2021. http://dx.doi.org/10.5380/jpe.v15i0.79217 DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v15i0.79217

MAINARDES, Jefferson. Grupo de pesquisa em educação como objeto de estudo. Teoria, Métodos, Pesquisa Educacional, Cad. Pesqui. 52, 2022. https://doi.org/10.1590/198053148532 DOI: https://doi.org/10.1590/198053148532

MENDES, Tatyane. Em dúvida sobre qual curso superior escolher? Conheça cada uma das áreas do conhecimento!. Na prática.org, 2021. Disponível em: https://www.napratica.org.br/conheca-areas-do-conhecimento/. Acesso em: 16 set. 2022.

MIGUEL, Antonio; GARNICA, Antonio Vicente Marafioti; IGLIORI, Sonia Barbosa Camargo; D’AMBRÓSIO, Ubiratan. A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 27, p. 70-93, 2004. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000300006 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000300006

ROSSIT, Rosana Aparecida Salvador; JUNIOR, Carlos Francisco dos Santos; MEDEIROS; Nara Maria Holanda de; MEDEIROS, Lucilene Martorelli Ortiz Petin; REGIS, Cristiano Gil; BATISTA; Sylvia Helena Souza da Silva. Grupo de pesquisa como espaço de aprendizagem em/sobre Educação Interprofissional (EIP): narrativas em foco. Interface, n. 22, supl. 2, p. 1511-1523, 2018. https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0674 DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0674

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2015.

SOCZEK, Daniel; ALENCASTRO, Mário. Pesquisa acadêmica em instituições de ensino particulares: desafios e perspectivas. Revista Intersaberes, v. 7, n. 13, p. 46-66, 2012. https://doi.org/10.22169/revint.v7i13.247

Published

2022-12-09

How to Cite

SANTOS CARNEIRO, Raylson dos; ALBERTO JOSÉ, Wander; PEREIRA BARROS, Marcos José; VIZOLLI, Idemar. MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. Especial, p. e22114, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22114.id1774. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/186. Acesso em: 17 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)