COMMON EPISTEMOLOGICAL AND METHODOLOGICAL CONSIDERATIONS AND CONTRIBUTIONS IN EDUCATIONAL RESEARCH: A NECESSARY REFLECTION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n1.e009.id1316

Keywords:

Professional and Technological Education, Work as an Educational Principle, Worker Training

Abstract

The article in question comes from the subject "Research in Education" taken at the PPGE UNEMAT Cáceres - MT, and aims to develop a historical and critical reflection on the main epistemological and methodological assumptions whose contributions to educational research evidence their indispensable relevance and pertinence in educational research for decades, in the most varied academic centers. Epistemological currents such as positivism, historical and dialectical materialism, phenomenology and structuralism and poststructuralism, as well as their specific methodologies, will be briefly explored in the text in order to demonstrate their implications in the field of education. Thus, we approach some concepts, problems and typical characteristics, in addition to their main authors and reference theorists. Methodologically, this is a qualitative bibliographical research, whose results show that the process of knowledge construction requires that the practice of research is articulated with methodical rigor.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tiago Silva Rabello, UNEMAT

Especialização em Políticas Públicas e Controle Social (UNEMAT) Professor da Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso

Rosilene de Souza Rodrigues

Especialização em Docência no Ensino Superior, Professora da Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso

Maria Geni Pereira Bilio, IFMT

Mestra em Ensino (UNIC-IFMT) Professora da Prefeitura Municipal de Várzea Grande-MT

Silvia Maria dos Santos Stering, UFMT

Pós-doutorado em Educação (UFMT) Doutora em Educação (UNESP-Rio Claro/SP) Pedagoga no Instituto Federal de Mato Grosso (PROEN/IFMT).

References

ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: Buscando Rigor e Qualidade. Cadernos de Pesquisa, n.113, p. 51-64, julho de 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000200003

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. O debate atual sobre os paradigmas de pesquisa

em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 96, p. 15-23, nov. 1996.

CASALI, Jéssica Pereira; GONÇALVES, Josiane Peres. Pós-estruturalismo: algumas contribuições sobre esse movimento do pensamento. REDD – Revista Espaço de Diálogo e Desconexão, Vol. 10, N.2, p. 84 – 91, junho/2018. DOI: https://doi.org/10.32760/1984-1736/REDD/2018.v10i2.11344

COSTA, José Ferreira da; NETA, Maria da Anunciação Pinheiro Barros. A Fenomenologia como Método e Filosofia da Educação. IN: SEMIEDU, 2018, XXVI, Cuiabá. Anais, Cuiabá-MT: EDUFMT, 2018.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto Ed., Coleção Ciências da Educação, 1994.

BOTTOMORE, Tom (Org.). Dicionário do pensamento marxista. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs 1: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34/1995, 3ª reimpressão, 2011.

GATTI, Bernadete A. Implicações e Perspectivas da Pesquisa Educacional no Brasil Contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 65-81, julho/2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000200004

IANNI, Octávio. O ABC da classe operária. São Paulo. Hucitec, 1980.

JAPIASSU, Hilton Peneira, 1934 - Introdução ao pensamento epistemológico. Rio de Janeiro, F. Alves, 202p.

LAKATOS, Maria Eva. MARCONI, Maria de Andrade. Metodologia do Trabalho Científico. 4 ed/. São PAulo. Revista e Ampliada. Atlas, 1992.

LAVILLE, Cristian; DIONNE, Jean. A Construção do Saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Revisão técnica e adaptação da obra: SIMAN, Lana Mara. Belo Horizonte. Editora UFMG, 1999.

LUDWING, Antônio Carlos Will. Métodos de pesquisa em educação. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v.23, n.2, p. 204-233, jul.-dez. 2014.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã: crítica da mais recente Filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). São Paulo: Boitempo Editorial, 2007.

MARTINS, Lígia Márcia; LAVOURA, Tiago Nicola. Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. Educ. Rev. [online]. 2018, vol.34, n.71, pp.223-239. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.59428

NACHONICZ, Lílian Anna. A epistemologia da educação. Educar, Curitiba, V. 18, N. 19, p. 53-72. Editora da UFPR. .../2002 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.246

PETERS, Michael. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

PIRES, Marília Freitas de Campos. O materialismo histórico-dialético e a Educação. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 1, n. 1, p. 83-94, 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32831997000200006

TEDESCHI, Sirley Lizott; PAVAN, Ruth. A produção do conhecimento em educação: o Pós-estruturalismo como potência epistemológica. Práxis Educativa, vol. 12, núm. 3, 2017, Setembro-Dezembro, pp. 772-78. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.12i3.005

TRIVIÑOS, Augusto N.S. Introdução a Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Editora Atlas S.A., 1987.

Published

2022-02-04

How to Cite

SILVA RABELLO, Tiago; SOUZA RODRIGUES, Rosilene de; PEREIRA BILIO, Maria Geni; SANTOS STERING, Silvia Maria dos. COMMON EPISTEMOLOGICAL AND METHODOLOGICAL CONSIDERATIONS AND CONTRIBUTIONS IN EDUCATIONAL RESEARCH: A NECESSARY REFLECTION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 1, p. e009, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e009.id1316. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/257. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies